Biely mladík z dobrej rodiny. Jeho otec bol architekt, matka úradníčka. A tento mladík chce hrať čiernu hudbu pre čierne publikum?
Nejako takto uvažoval v osemdesiatych rokoch Darryl McDaniels z Run-DMC, keď mu predstavili Adama Yaucha (5. august 1964 - 4. máj 2012), jedného z trojice bláznivých bielych raperov, ktorí mali spolu s jeho kapelou vystupovať na spoločnom koncerte. Títo punkáči sa chcú miešať do jeho hudby?
Lenže stalo sa čosi zvláštne. Čisto černošské publikum na koncerte v štáte Georgia si v roku 1986 trojicu zamilovalo. Podobne ako milióny ľudí, ktorí z ich debutu urobili prvý hiphopový album v histórii, čo sa stal jednotkou americkej hitparády.
MCA (Adam Yauch), Mike D (Mike Diamond) a Ad-Rock (Adam Horovitz) sa nehrali na drsných gangstrov z afroamerického geta, nepoučovali chudobných ľudí o ich ťažkom živote. Trojica zo strednej triedy len priniesla hudbu, ktorá vyzerala ako vtip a trochu sa ponášala na hip-hop.
„A publikum ich milovalo," spomína podľa britského denníka Guardian na koncerty v polovici osemdesiatych rokov McDaniels. „Pretože sa nesnažili hrať na čiernych raperov. Skutoční rozoznali skutočné."
Punk verzus rap
Beastie Boys vznikli ako punková kapela na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Adam Youch, teda MCA, hral vtedy na basgitare. Vtedajšia zostava s Yauchom a Mikeom D však príliš úspešná nebola. Nahrali jedno osemskladbové EP a následne sa rozpadli.
„No kým ostatné kapely, rovnako otrasné ako Beastie Boys, verili, že sú dobré, pre Mikea a Adama bola celá podstata v tom byť hrozným a priznať si to," spomína pre New York Times vtedajšia bubeníčka kapely Kate Schellenbachová.
V roku 1983 Mike D a MCA kapelu vzkriesili a pridal sa k nim gitarista Adam Horovitz - neskorší Ad-Rock. „Beasties v skutočnosti začali rapovať zo žartu," spomínal podľa amerického denníka Yauch. „No zistili sme, že publikum to má radšej ako náš punkrock."
Trojica sa preto rozhodla pre hip-hop. A vznikla tak kapela, ktorá síce začínala ako hiphopový vysokoškolský žúr pre nahnevaných mladíkov rozbíjajúcich hotelové izby. No skončila ako kult, ktorý predstavil muziku pochádzajúcu z amerických černošských štvrtí belochom a urobil z nej masovú záležitosť.
Napokon, začali symbolicky. Už rok pred svojím debutom sa vydali na turné s budúcou kráľovnou populárnej hudby Madonnou. A z ich prvého albumu Licensed to Ill neskôr predali zhruba deväť miliónov kusov.
Hudobník, filmár, aktivista
Keby však Beastie Boys boli len kapelou trojice vtipkujúcich mladíkov, ktorí si všimli rodiaci sa globálny fenomén, pravdepodobne by sa na ňu rýchlo zabudlo. Hiphopové trio - ku ktorému sa príležitostne pridávali ďalší členovia a hudobníci - však urobilo niečo zásadnejšie.
Beasties sa nikdy nebáli experimentovať, no najmä vždy tvrdohlavo ignorovali módne trendy v hudbe. Paradoxne tak vznikli skladby, ktoré prekročili rámec nielen hiphopovej komunity, ale zrejme aj dobového vkusu.
Napomáhali tomu aj čudné videoklipy, ktoré sa pohrávali s dávnymi seriálmi, ale aj bláznivou japonskou poetikou, komiksmi a popkultúrou. Roboty v priznanom gýči bojovali proti mimozemským príšerám, detektívi zo seriálov zo sedemdesiatych rokov chytali zločincov. Práve za touto svojskou poetikou stál aj samotný Adam Yauch alias Nathanial Hörnblowér. On natočil videoklipy ako Sabotage či Body Movin'.
Smrtiaca rakovina
Beastie Boys v osemdesiatych rokoch začínali ako rebeli, a milovala ich najmä mládež. No zrejme práve Adam Yauch, praktizujúci budhista, stál za zásadnou zmenou kapely, ktorá sa z mladíckej, trošku výtržníckej a trochu bláznivej kapely stala vážnejšou. Na najskorších albumoch síce stále zostali zábavné texty, no už ich malo zmysel počúvať aj inde ako na divokom žúre s priateľmi.
Lenže v roku 2009 Adamovi Yauchovi, bojovníkovi za oslobodenie Tibetu spod čínskej okupácie, hudobníkovi, režisérovi a spoluzakladateľovi Oscilloscope Laboratories, pod ktorou nedávno vyšiel napríklad Banksyho fiktívny dokument Exit Through the Gift Shop, diagnostikovali rakovinu.
Podľahol jej 4. mája. Približne mesiac po tom, ako Beastie Boys uviedli do Rokenrolovej siene slávy.
<iframe width="320" height="240" style="overflow: hidden; width: 490px; height: 182px;" src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fsme.kultura&width=490&colorscheme=light&show_faces=true&stream=false&header=false&height=182" scrol