SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Próza pre krajinu, ktorá nemá more

Kým v predchádzajúcej knihe Jana Beňová ponúkla plán odprevádzania, v jej najnovšom románe/básni nachádzame plán odchodu. Je to próza o rozpadávaní vzťahu

Jana Beňová.Jana Beňová. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

KNIHA TÝŽDŇA

PREČ! PREČ!

Kým v predchádzajúcej knihe Jana Beňová ponúkla plán odprevádzania, v jej najnovšom románe/básni nachádzame plán odchodu. Je to próza o rozpadávaní vzťahu

Už prvá veta prečítaná ešte na záložke klame: „Dvojdielny román / báseň.“ Nie je to ani dvojdielny, ani román, ani báseň. Je to text zošitý z mnohých fragmentov a náčrtov. Na román sa podobá ambíciou po komplexnosti, ktorú má v sebe epika, a na báseň neustálym rozrušovaním tejto komplexnosti vpichmi detailov.

Útly text je obložený textovou výstelkou: tu pár viet na záložke, tam životopisné údaje o autorke, koláž citátov na zadnej obálke, mystifikačná klauzula, že „všetky postavy v tejto knihe sú vymyslené“, motto k prvej časti, motto k druhej časti... Toľko viet ako členov oficiálnej delegácie slov. Ani nepripravujú, ani nedopovedávajú, poukazujú samy na seba – totiž na krásu vety.

Právo vety

Táto próza je poskladaná z viet. Niektoré sú banálne, iné krkolomné, ďalšie odpočuté, presné, imaginatívne, geniálne jednoduché či jednoducho geniálne. Viaceré podráždia svojou proklamatívnosťou: „Človek niekedy potrebuje vidieť vlastnú krv.“ Prečo by musel? búri sa čitateľ tejto vety, pretože nemá rád podobné axiomatické tvrdenia, ktoré sa neopierajú o nijaký dôkaz. Keď si uvedomí vlastnú proklamatívnosť, do ktorej je primiešaná dávka predsudkov a antipatia k istému druhu štylizovania, svoj odsudok zmierni – ozaj, prečo by človek nemal cítiť potrebu vidieť vlastnú krv? Či sme už ako deti nechceli poznať tajomstvo života civením na jeho základnú látku, či sme sa nerezali, nehrýzli si prsty do krvi...

Vetovanie, vytváranie ľubozvučných je u autorky aj vetovaním, uplatnením práva veta. Autorka pociťuje nutkavú túžbu vetovať naše návyky, naše ustálené spojenia, naše očakávania. Niekedy sú to pekné obrázky a niekedy mrazivé gnómy. Poetry & prose. Lyrika kontra epika. Vety, ktoré sú pred nás postavené ako pohľad na vlastnú krv. Vety vsiaknuté do papiera našej skúsenosti.

Kerouac a Ginsberg

Autorka i čitateľ, ktorí tiež môžu byť v kontrastnom príbuzenstve, si ukazujú svoju krv a vymieňajú svoje vety. Čitateľ si nevdojak formuluje zárodky podozrenia: je to román o krvi, nie o vetách. Veta je iba vata pritlačená na naše spoločné rany.

Aj dvaja, kvôli ktorým bola táto kniha napísaná, sú v protiklade. Presnejšie – v protizápore. Nielen preto, že jeden je muž a jedna je žena, dieťa, čo má štyridsať rokov. (O tom, aké staré je dieťa ukryté v tom chlapovi, sa nepíše.) Nielen preto, že jeden je poetry, druhá prose – príležitostne aj naopak. Nielen preto, že jeden je Kerouac a druhý Ginsberg. Nielen preto, že jeden sa podobá na druhú a jedna na druhého, že každý vidí na prste toho druhého svoju krv. Nielen preto, že jedno veľké ego musí žiť, chce žiť a zároveň nedokáže žiť s druhým veľkým egom. Nielen preto, že každé objatie sa mení rokmi na zajatie. Preč, preč, ozýva sa utkvelý refrén touto knižkou.

Neutekáš od druhého, ale pred sebou

Táto próza je o tom, ako sa rozpadá vzťah. Takto povedané to znie ako slogan distribútora k zlému slovenskému filmu. Deštrukcia dvojice prebieha ako korózia hory – pomaly, ale neodvratne. Nepomáha ani únik do Paríža, ani útek za milencom, človek je v pasci escherovských labyrintov: vraciaš sa iba preto, aby si nazbieral silu na odtrhnutie sa a už na odchode cítiš, že sa zasa vrátiš. Pretože neutekáš od toho druhého, ani sa k nemu nevraciaš, utekáš od seba a pred sebou. Chrániš tak tuho tvar vášho vzťahu, až sa pod tlakom zúfalej sily rozletí na kúsky. Črep, črep. V predchádzajúcej knihe to bol plán odprevádzania, v tejto nachádzame plán odchodu.

Jana Beňová patrí k najpozoruhodnejším autorkám stredoeurópskeho priestoru. Podstatné je totiž, ako z jednotlivých starostlivo vysústružených vetičiek („Cibrím si to“), ktoré by odkazovali na básnickú prácu, nenápadne, pritom však organicky a racionálne stavia epickú konštrukciu, ktorá môže súperiť s absolútnosťou románu. Označenie román/báseň nie je teda až také mystifikačné, ako sa môže zdať čitateľovi.

Autorka teda dovolila čitateľovi nielen zazrieť krv na svojom prste, ale pozrieť sa aj na svoje vlastné rany a jazvy. Veď človek niekedy potrebuje vidieť vlastnú krv.

ico

Ďalšie knihy

Plán odprevádzania. Café Hyena

KK Bagala. 2008

Café Hyena, tradičná kaviareň v centre Bratislavy, v ktorej sa miešajú turisti so štamgastami a milencami. Kniha o tom, aké dôležité je odprevádzať a chrániť milované bytosti. Zvlášť na ceste petržalským bludiskom. Zvlášť po tom, čo sa z neho nenápadne vytratil Minotaurus. Druhé vydanie knihy vyšlo v tomto roku s „obráteným“ názvom Café Hyena. Plán odprevádzania vo vydavateľstve Marenčin PT.

Dnes

Artforum, 2010

Jana Beňová je aj novinárka, pod pseudonymom Jana Parkrová písala do denníka SME krátke stĺpčeky na rôzne témy, zväčša aktuálne a zastávajúce jasný postoj. Mnohým z nich sa podarilo vyhnúť sa podenkovému údelu novinárskych článkov a ani po rokoch nestratili čaro, nevyprchal z nich náboj univerzálnej občianskej angažovanosti, a tak opodstatnili svoju vlastnú existenciu aj pre knižné vydanie.

Dvanásť poviedok a Ján Med

Koloman Kertész Bagala, L.C.A., 2003

Kniha plná originálneho humoru, dráždivých tém a svojských pohľadov na medziľudské vzťahy. Autorka originálnym štýlom odhaľuje vnútorný svet hlavných hrdinov a ich spôsob vyrovnania sa s tragickými, bizarnými, neraz grotesknými životnými situáciami. Čitateľa priam ochromí nejasná predtucha, že život je napriek všetkému krásny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  2. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  3. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  4. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  5. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  8. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Zabúdať na transferovú dokumentáciu sa firmám nevypláca
  4. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  5. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  6. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  7. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  8. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  9. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  10. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 15 375
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 961
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 162
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 5 394
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 349
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 957
  7. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 3 808
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 598
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 220
  10. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 2 164
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Eurokomisárka pre rovnosť Helena Dalliová.

Nenápadná komisárka zaujala talianskych politikov aj európske médiá.


20 h
Ilustračná snímka.

Ešte v ten deň ho záchranka brala späť.


15 h
Sofia Goggiová.

Jej kariéra je popretkávaná zraneniami.


22 h

Účinok u ľudí zatiaľ nepreukázali.


17 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 272
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 079
  3. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 007
  4. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 859
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 641
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 3 158
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 017
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 734
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu