SME

Ako vzniká hit: Smutná ranná električka

Najlepšiu slovenskú rockovú pesničku sedemdesiatych rokov vytvorili dvaja rozporuplní géniovia. Básnik a komunistický minister Miroslav Válek a hudobník Marián Varga.

Marián Varga, rané sedemdesiate roky.Marián Varga, rané sedemdesiate roky. (Zdroj: Juraj Bartoš)

Najlepšia slovenská rocková pesnička sedemdesiatych rokov – aj takéto označenia má Smutná ranná električka. Vytvorili ju dvaja rozporuplní géniovia – básnik a komunistický minister Miroslav Válek a hudobník Marián Varga.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Táto pesnička nikdy nevyšla na samostatnom singli a Slovenský rozhlas ju nevysielal ani náhodou. Pre vkus priemerných poslucháčov bola príliš dlhá, rockové gitarové sólo na jej konci im trhalo uši a text bol depresívny, pohrebný.

Kto ju chcel počúvať, musel vlastniť celý album (vtedy LP platňu), no aj napriek tomu sa z nej stalo čosi ako hit – dnes by sme mohli povedať, že to bola kultová pieseň jednej generácie.

SkryťVypnúť reklamu

Normalizácia a federalizácia

Začiatok sedemdesiatych rokov sa pre mnohých pamätníkov spája s komunistickými represáliami, príznačne nazvanými normalizácia. Po krátkom období odmäku z konca šesťdesiatych rokov opäť nastúpila cenzúra, vyhadzovanie ľudí z práce z ideologických dôvodov a čistky.

Tí, ktorých sa to týkalo, ľutovali, že neemigrovali, kým sa hranice na Západ opäť nepriedušne neuzavreli. Slováci však mali aspoň jednu satisfakciu – pozitívnym výsledkom roku 1968 bol zákon o federalizácii, vďaka čomu sa o mnohých veciach začalo rozhodovať v Bratislave, a nie ako dovtedy v Prahe.

Napríklad o tom, aká hudba bude vychádzať na platniach, rozhodovali Česi v jedinom štátnom vydavateľstve Supraphon. V roku 1970 konečne vzniklo samostatné slovenské vydavateľstvo Opus a to, keďže chcelo byť úspešné, ponúklo priestor aj umelcom, ktorí mali nielen umelecký, ale aj komerčný potenciál.

SkryťVypnúť reklamu

Zelená pošta

Takto prišiel na svet aj legendárny dvojalbum Konvergencie.

info

Smutná ranná električka

Text: Miroslav Válek

 

Smutná ranná električka
a ja v nej a ja v nej,
už ma vezú
ako v rakve sklenenej.

Smutno zvonia pred nami
a za nami smutno zvonia
smutné zvonce v smutnom dni, smutný sprievod pohrebný.

Vždy keď idem takto k tebe,

vždy keď idem takto k vám,
plačem ako na pohrebe.

Ľúto mi je vlastnej smrti.
Vždy sa vo mne niečo zrúti,
vždycky niečo pochovám.

Celé mesto je dnes smutné.
Smutné parky, smutná pláž.
A ja smútim preukrutne:
Chodím k tebe, keď ma voláš,
Chodím, aj keď nevoláš.

zelenapostaobal.jpg

Skupina Collegium Musicum so svojím charizmatickým lídrom Mariánom Vargom síce vyvolávala aj negatívne reakcie, najmä staršia generácia zvyknutá na dychovky Vargu bytostne neznášala.

SkryťVypnúť reklamu

Skupina však bola hráčsky veľmi presvedčivá, vypredávala koncerty a politicky bola „nezávadná“ a to jej otvorilo dvere. Konvergencie boli totálna bomba, predalo sa ich viac ako stotisíc kusov a vďaka tomu Varga dostal od Opusu ponuku nahrať ďalší album – tentoraz pesničkový.

Písal sa rok 1972, bol začiatok leta a dvadsaťpäťročný Marián Varga sa pustil do práce na albume, ktorý dostal názov Zelená pošta.

Letná pohoda

Varga sám spomínal, že to bolo zrejme najkrajšie obdobie v jeho živote. S textárom Kamilom Peterajom sa každý deň chodili kúpať do Petržalky a výsledkom pohody bolo, že každý deň vznikla jedna pesnička plná letnej atmosféry.

Album nahrávali v Experimentálnom štúdiu Československého rozhlasu a hráčsku zostavu tvorilo kompletné Collegium Musicum (Fedor Frešo – basgitara, Dušan Hájek – bicie) a niekoľko hostí – na gitaru hral Rasťo Vacho, špeciálnym hosťom bol najlepší český rockový gitarista Radim Hladík. Jediným spevákom albumu sa stal osvedčený Pavol Hammel.

SkryťVypnúť reklamu

Zelená pošta ani za štyridsať rokov od svojho vzniku nezostarla – je plná emócií, farieb a najmä úžasných muzikantských nápadov. Skrátka z nej počuť, že vznikla bez tlaku napísať hit, zarobiť peniaze či sa niekomu zapáčiť, šlo o čistú radosť z tvorby.

Hammond organ

Zopár pesničiek na albume však vzniklo ešte v šesťdesiatych rokoch pre skupinu Prúdy, v ktorej Varga začínal – a práve medzi ne patrila aj pesnička Smutná ranná električka. Na legendárny album Prúdov Zvoňte, zvonky (1969) sa nedostala, takže Varga ju použil až neskôr.

Ak sa o Vargovi hovorilo ako o „šialenom geniálnom“ organistovi, ktorý sa pri hraní tvári, akoby bol po mŕtvici, táto skladba to len potvrdzuje – nielen hypnotickou vyhrávkou na začiatku pesničky, ale najmä organovým sólom v strede skladby, pri ktorom behá mráz po chrbte. Sólo, ktoré má nádhernú výstavbu, je zároveň učebnicovou ukážkou toho, ako vydolovať z Hammond organu rockový živočíšny zvuk, ktorý priam núti poslucháča pustiť si pesničku opäť.

SkryťVypnúť reklamu

Gitarové sólo Radima Hladíka v závere pesničky je už len dokonalou čerešničkou na torte. Toto všetko dohromady spôsobilo, že Smutná ranná električka zo Zelenej pošty doslova trčala, a to, že na albume sú aj ďalšie pesničkové poklady, poslucháči zväčša zistili až po viacnásobnom vypočutí albumu.

Válek

Keď som ako pätnásťročný tínedžer počul Smutnú rannú električku prvýkrát, jej text ma zarazil. Bol iný, znepokojivý, nedokázal som naplno porozumieť tomu, prečo niekto plače v električke, keď ide za frajerkou. Netušil som, že nepočúvam klasický pesničkový text, ale poéziu.

Varga zhudobnil báseň Miroslava Válka, v roku 1972 už prominentného komunistického funkcionára, ministra kultúry, no zároveň básnika, ktorý koncom päťdesiatych rokov zásadne zmodernizoval slovenskú poéziu. Veľa ľudí má naňho ťažké srdce, no iní zároveň hovoria, že Válek dokázal mnohým kolegom spisovateľom, ktorých komunistický režim šikanoval, nenápadne, ale účinne pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu

Keby text Smutnej rannej električky napísal niekto iný, na Zelenej pošte by táto pieseň nebola, pretože je depresívny a plný smútku, pohrebov, rakiev a umierania. Také niečo by komunisti nepovolili, ich oficiálnym kánonom bol optimizmus - keď budujeme lepšie zajtrajšky, nemôžeme byť predsa smutní. Vyhodiť text ministra kultúry si však nikto nedovolil, Válka sa báli aj najväčší komančovia, možno aj preto vydržal ministrovať až do roku 1988.

Kde nájdete električku?

Zo Smutnej rannej električky sa stala klasika, ktorú však vlastnili len majitelia LP platne Zelená pošta. Až po roku 1989 vyšla Zelená pošta na CD, neskôr aj v remasterovanej verzii.

V roku 1995 Pavol Hammel naspieval túto pieseň na svojom živom Unplugged albume, Marián Varga v nej hrá ako hosť. Pieseň je zaradená aj na výberovom 2 CD nazvanom Hommage à Marián Varga (2006), ktoré vyšlo k šesťdesiatke Mariána Vargu.

SkryťVypnúť reklamu

ico

Marián Varga a Miroslav Válek

V dvoch skvelých knihách o Mariánovi Vargovi a skupine Collegium Musicum sa vyskytuje aj niekoľko zmienok o vzťahu Mariána Vargu a básnika Miroslava Válka.

Varga: Listoval som si vo Válkovej zbierke Dotyky a hneď mi bolo jasné, že toto by som chcel urobiť. Nielen pre obsah, hoci ten existencialistický tón mi bol bytostne blízky... tá báseň sa sama núkala na zhudobnenie, jej rytmus bol dopredu daný, stačilo ju nahlas čítať.

valek.jpgAle keď som už mal hotovú aj melódiu, potreboval som niektoré slová viackrát zopakovať, natiahnuť verš. A to som si netrúfol bez Válkovho súhlasu nielen preto, že bol minister, už len z takej principiálnej úcty k nemu ako k básnikovi.

Tak som šiel za ním a najskôr som sa opýtal, či ju môžem zhudobniť, na čo mi odpovedal, že mu bude cťou. Keď som mu na papier začal kresliť, ako si to predstavujem, veľmi taktne mi naznačil, nech si s tou básňou robím, čo chcem, hlavne nech ho nezdržujem.

SkryťVypnúť reklamu

Varga: Možno tak trochu nado mnou držal ochrannú ruku, ale z vlastného rozhodnutia. Som hlboko presvedčený, že keby nebolo jeho, zrejme by som nikdy nemohol vystupovať. Veď mu aj bolo verejne vyčítané, že sa zastáva chuligána. A on bol natoľko prezieravý, že sa nikdy na verejnosti neoháňal mojím menom, a už nikdy ma nechválil, pretože vedel, že by mi tým uškodil.

Nebohý Rudo Sloboda mi kedysi povedal, že na nejakom spisovateľskom zjazde vraj Pezlár (ideológ ÚV KSS, pozn. aut.) použil argument, že dôkazom slobody prejavu v tejto republike je Vargova existencia.

(Peter Uličný: Marián Varga. O cestách, ktoré nevedú do Ríma, Slovart 2004)

Varga: Neviem, z čoho pramenila jeho nepochopiteľná sympatia ku mne. Možno to bolo preto, že bol pijan ako ja. Možno som mu pripomenul niečo z neho, čo už v sebe udusil ako komunistický aparátnik. Ale chcel by som pripomenúť, že všetko bolo odtiaľ-potiaľ, tých návštev uňho bolo málo.

SkryťVypnúť reklamu

Ja som si ho ctil ako básnika, on ma možno tiež trochu rešpektoval. Nekomunikoval so mnou ako úradník. Neviem však, ako to mal vyrovnané vo vzťahu k režimu, ktorý prezentoval. Ja som mal pocit, že ním opovrhoval, ale viezol sa v tom.“

(Denisa Vojtényiová, HN 27. 8. 2004 - in Marian Jaslovský Collegium Musicum , Slovart 2007)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu