Začína sa najväčší filmový festival. Woody Allen nie je jediným americkým režisérom, ktorý dokáže ohúriť miestne publikum.
Raz nakrútil Woody Allen skvelý film Hollywood Ending, sám v ňom má hlavnú úlohu. Hrá režiséra, ktorý náhle oslepol a potom celý čas pred štábom predstieral, že vidí, len aby neprišiel o peniaze a možnosť nakrúcať. Keď film dostrihal, náhle začal vidieť znovu a – aj on sám musel zvolať: „To je strašné! To vyzerá ako dielo nejakého slepého muža!“
Potom mu však pri dverách zazvonil kamarát s novinami v ruke a kričal: „Neuhádneš! Francúzi tvoj film videli v Paríži a píšu, že je to najlepší americký film za posledných päťdesiat rokov!“
Aby bol vtip dokonaný, Hollywood Ending v roku 2001 premietli na festivale v Cannes a Woody Allen vtedy povedal: „Francúzi si myslia, že som intelektuál, pretože nosím okuliare, a majú ma za umelca, pretože moje filmy sú kasové prepadáky.“
Utekať s hanbou preč
Vyjadril tým tradične nejednoznačný vzťah medzi francúzskou a americkou kinematografiou, plný nedorozumení a falošných predstáv, vzájomného opovrhovania aj obdivu. Toto jemné napätie a krehké prímerie je zakaždým prítomné aj na francúzskom festivale, pretože – hoci majú navonok iné ambície – Hollywood a Cannes sa navzájom potrebujú. A tento rok to vyzerá tak, že si ozaj jeden druhému pomôžu.
Keď sú v Cannes prítomné hviezdy z Hollywoodu, festival získava väčší mediálny ohlas, a keď sa hollywoodskemu filmu v Cannes darí, doma to pomôže pri jeho propagovaní. Problém je len, ak sa mu nedarí. Pred šiestimi rokmi otváral festival Da Vinciho kód a ten novinári v publiku vypískali. Po čase potom Tom Hanks povedal: „Producenti s hanbou utekali rýchlo z mesta preč.“ A podobne ako oni sa museli cítiť aj organizátori.
Najväčšia hviezda
Programové vedenie neustále opakuje, že cíti ako svoju hrdú výsadu aj čestnú úlohu objavovať nové možnosti kinematografie – a neraz pritom objavili talent alebo silu kinematografie americkej. Zlatú palmu z hlavnej súťaže získali už Martin Scorsese, Francis Coppola, Terrence Malick, bratia Coenovci, Steven Soderbergh, Gus Van Sant či Quentin Tarantino.
V posledných rokoch boli však v Cannes viditeľnejšie filmové hity typu Piráti z Karibiku alebo Indiana Jones. Bolo okolo nich živo a aspoň sa tak kompenzovalo prázdne miesto po dobrých amerických filmoch. Teraz je zas v programe Madagascar 3, ale dôležité je, že Spojené štáty sú znovu silno zastúpené i v súťaži o Zlatú palmu. A pritom to vôbec nekazí radosť tým, čo v Cannes čakajú, že na červenom koberci alebo aspoň niekde v diaľke na pláži zazrú nejakého herca z Hollywoodu. Pretože v súťažných filmových delegáciách budú aj Brad Pitt, Nicole Kidman, John Cusack – alebo Bruce Willis a Bill Murray, ktorí s filmom Wesa Andersona Moonrise Kingdom v stredu večer festival otvoria.
Nie sú to zrovna nezávislé produkcie, filmy vytvorené mimo veľkých štúdií. Nakrútili ich však ambiciózni tvorcovia, ktorí majú teraz príležitosť dokázať, že najväčšou hviezdou v Cannes je aj tak režisér.
Americké filmy v Cannes
Okrem filmu Wesa Anderson Moonrise Kingdom je v hlavnej súťaži ešte niekoľko očakávaných filmov.
On The Road
réžia: Walter Salles
S adaptáciou kultového diela americkej literatúry prichádza do Cannes brazílsky režisér Walter Salles. Po sfilmovaných denníkoch Che Guevaru s názvom Motocyklové zápisky je toto jeho ďalšia road〜movie. Predstaviteľov hľadajúcej beatovej generácie hrajú Sam Riley (Sal) a Garret Hedlund (Dean), hviezdami na Croisette budú aj Kristen Stewart a Kirsten Dunst.
Killing Them Softly
réžia: Andrew Dominik
Režisér Andrew Dominik je z Nového Zélandu a má za sebou výborné filmy Chopper a Zabitie Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom – jeden o veľkom austrálskom, druhý o veľkom americkom zločincovi. Do Cannes prichádza s Bradom Pittom. On hrá hlavnú úlohu v jeho príbehu s mafiánskym pozadím, nakrúteným podľa knihy Cogan’ s Trade.
Lawless
réžia: John Hillcoat
Scenár k tomuto filmu (podľa rovnomenného románu) písal hudobník Nick Cave. Ani režisér John Hillcoat nie je z USA, je Kanaďan, ale jeho pohľad na americké gangy v čase prohibície je v Hollywoode veľmi očakávaný. Režisér filmov Cesta a Vražedný návrh príde do Cannes s hviezdami ako Gary Oldman, Mia Wasikowska, Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jessica Chastain.
Paperboy
réžia: Lee Daniels
Po jedenástich rokoch sa do Cannes vracia Nicole Kidman a veľmi sa na to čaká. Vtedy prišla s muzikálom Moulin Rouge a aj teraz sa ukáže v úlohe femme fatale, ale už v temnejšom filme. Snaží sa v ňom oslobodiť muža odsúdeného na smrť (hrá ho John Cusack). Film Paperboy nakrútil Lee Daniels. Jeho drámu Precious (2009) označil Miloš Forman za film roka.
Mud
réžia: Jeff Nichols
Američan Jeff Nichols má tridsaťtri rokov, bude to najmladší režisér v súťaži. Mladíckej trémy si dosť užije, lebo jeho film sa premietne až na záver festivalu. Jeho predchádzajúci film, triler Take Shelter, získal viacero cien kritikov, aj v Cannes. Vo filme Mud hrá Mathew McConaughey muža na úteku, ktorý hľadá svoju lásku (Reese Witherspoon).
kk