Mali desať miliónov, tak pridali klasike rozmer navyše

Čo sa stane, ak sa prerobí tradičný kreslený film do módneho formátu 3D? Je to vôbec možné? Do slovenských kín prišla odpoveď – v podobe klasickej disneyovky Kráska a zviera 3D.

O kreslenej Kráske premýšľal Walt Disney už v 30. rokoch, napokon vznikla až v roku 1991 ako tridsiaty celovečerný animovaný film štúdií Walta Disneyho. Do príbehu sa vnieslo veľa zmien a filmový príbeh sa prispôsobil zákonitostiam spevohry.

Film plný prvenstiev

Kráska a zviera je prvá disneyovka nakrútená podľa normálneho scenára (dovtedy stačili len storyboardy) a druhá, pri ktorej sa do animovania zapojili aj počítače. Digitálne technológie našli uplatnenie v tanečnej scéne z plesovej sály – klasicky ručne animované postavy sa nachádzajú v digitálne vytvorenom prostredí. Rozpočet bol 25 miliónov dolárov, no celosvetové tržby 377,3 milióna. Ako prvý dlhometrážne animovaný film ho nominovali na Oscara v najprestížnejšej kategórii Najlepší film.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kráska a zviera je prvý ručne kreslený film prevedený do tretieho rozmeru. Konverzia si vyžiadala náklady necelých 10 miliónov dolárov.

Prerábka klasického kresleného filmu je komplikovanejšia ako transformácia iných snímok, ak výsledok nechce pripomínať tieňohru alebo plôškový film. Kým bábkové alebo digitálne animované filmy v obraze pracujú s tretím rozmerom a ich transformácia do 3D je logická, klasický kreslený film nenarába s úplným priestorom, ale s jeho štylizáciou – len s niekoľkými plánmi. Spolieha sa na divákovu imagináciu, na jeho spoluprácu pri dotváraní postáv i prostredí, ich hĺbky, plasticity, štruktúr.

Preto sa na transformáciu nepoužívajú postupy bežné pre hraný alebo bábkový film. A preto klasický animovaný film, ktorý je do 3D prevedený zle, môže pôsobiť menej presvedčivo a viac umelo ako originál v 2D. Je to ako meniť maľby na sochy. Socha Mony Lisy môže byť fajn, ale originálom navždy ostane obraz.

Bolo to treba?

Odborníci z Pixaru pristúpili k tretiemu rozmeru veľmi citlivo. Producent Don Hahn a stereograf Robert Neuman v spolupráci s režisérmi originálu ťažili najmä z toho, že už pôvodný film vznikal za prispenia digitálnych technológií. Sústredili sa najmä na popredie. Z obrazu vystupujú snehové vločky, dažďové kvapky a do istej miery i zúrivé vlky.

Všetko ostatné sa odohráva na niekoľkých plánoch smerom dovnútra plátna – ale tak, že výsledkom (až na zopár výnimiek) nie je pocit v priestore rozmiestnených plôch. Tretí rozmer je výraznejší v emotívnych scénach, no i tam je taký nevtieravý, že máme sklon zabúdať naň a neuvedomovať si ho. Pripomenie sa najmä v klipovej estetike pesničiek.

Príbeh, postavy, hudba i výtvarné riešenia fungujú a pôsobia aj po dvoch desaťročiach. Malí i veľkí diváci po väčšinu času sledujú milo starosvetskú disneyovku s obľúbenými hrdinami a starými známymi pesničkami, ktoré už pred rokmi do slovenčiny majstrovsky preložil Daniel Hevier.

A sledovali by ju rovnako vďačne aj bez 3D.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 745
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 004
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 018
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 770
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 054
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 042
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 107
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.