VIEDEŇ. Cez víkend sa skončila týždňová séria azda mediálne najatraktívnejšej produkcie Wiener Festwochen. Jej hlavná hviezda, Austrálčanka Cate Blanchett, dokázala, že nie je len mediálne známym menom, ale herečkou, ktorá zaplní svojím výkonom nielen filmové plátno, ale aj veľkú prázdnu scénu.
Svojím altom uriekla aj diváka v poslednom rade obrovskej haly E vo viedenskom MuseumsQuartier, smiala sa, tancovala, ale skôr dušou ako telom.
Hlavnú rolu Lotte Stein z hry Botho Straussa Big and small napísanej koncom sedemdesiatych rokov prirovnávajú k ženskému Hamletovi či Candidovi. Lotte by bola zostala manželkou, keď si však jej manžel nájde inú, začína blúdiť izbami v hosteli sveta. Ako naivné dievčatko z rozprávky stretáva postupne rôzne postavičky.
V šokujúco jednoduchej scéne ju odmietne priateľka z detstva, zázemie nenachádza ani u brata, v nudnej práci či v únikových stratégiách. Mohla by byť ženou zbožňovanou všetkými, ale na to vie priveľa, cíti priveľa. Nedokáže sa zaradiť ani medzi pacientov, ktorí prišli vyhľadať pomoc. V čakárni jej tvár žiari, akoby bola z iného sveta. Aký máte problém? pýta sa lekár. Odvetí, že ona tam len je. Keď ju vyzve, aby odišla, stratí sa v divadelnej tme s takou gráciou, až vám tuhne krv.
Hneď na začiatku Wiener Festwochen sa vrúcne tlieskalo aj choreografke Constanze Macrasovej, ktorá dala v tanečnej produkcii Open for everything priestor dojímavým príbehom Rómov zo strednej Európy. Hovorí sa po maďarsky, česky, rómsky, tancuje sa súčasný tanec, ale aj v štýle Bollywoodu či flamenca. Krásna tínedžerka hovorí, ako sa stala matkou, obézny chlapec ako chcel vždy tancovať v balete a vzápätí nás presvedčí o svojom výnimočnom talente.
Všetko sa skladá do dynamickej šou, tak trochu ako keby súťaž Mám talent režíroval Emir Kusturica. Scéne dominuje stará lada skrížená s mercedesom a garáž, ktorá je javiskom aj kaplnkou. V pohyboch vychádzajúcich zvnútra sa stierali rozdiely medzi profesionálnymi tanečníkmi a amatérmi, ktorých si vyberala aj na konkurzoch, okrem iného aj v Košiciach. Nakoniec sa Slovensko prezentuje len fotografiami z košického Lunika IX. i fenomenálnym huslistom Marekom Balogom (pôvodom z Košíc).
Subtílnosť produkcie Sydney Theater Company nahradila včera premiéra drsného príbehu podľa románu Coetzeeho v naturalistickej réžii rumunského Maďara Kornela Mundrozcóa. Tému spracoval už film Hanebnosť s Johnom Malkovichom.
Lákadlom tohto týždňa v programe Wiener Festwochen je aj štvorhodinová feéria Ariane Mnouchkinovej o stroskotancoch nádeje.