SME

Keď je obeťou zneužitia dospelý

Muž, ktorý po falošnom obvinení nespĺňa ideál moderného Škandinávca, je smutným hrdinom filmu The Hunt, ktorý súťaží v Cannes. Festival priniesol aj novinku režiséra Michaela Hanekeho, ktorý už má dve Zlaté palmy za Pianistku a Bielu stuhu.

Mads Mikkelsen vo filme The Hunt. Môžete ho poznať z filmov Adamove jablká či Casino Royale.Mads Mikkelsen vo filme The Hunt. Môžete ho poznať z filmov Adamove jablká či Casino Royale. (Zdroj: FESTIVAL CANNES)

Myšlienky sa šíria ako vírus, hovorí režisér Thomas Vinterberg, ktorý nakrútil film The Hunt.

Muž, ktorý po obvinení zo sexuálneho zneužívania nespĺňa ideál moderného Škandinávca, je smutným hrdinom súťažného filmu The Hunt.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď bol Thomas Vinterberg dieťa, behal po vonku nahý a nahý aj sedával dospelým v lone. Všetko bolo prirodzené a v poriadku. Tak to vyzeralo v 70. rokoch – dnes by mali tí dospelí problém.

Dánsky režisér nemal v pláne nakrútiť film o sexuálnom zneužívaní detí a ani ho nenakrútil. Vopred sa ospravedlňuje všetkým detským obetiam a ich rodičom, ale jeho film The Hunt je o takej situácii, keď sa obeťou stane dospelý a keď ho zo zneužívania obvinia len na základe detskej fantázie. Na tento, vraj častý jav, už pred časom upozornil Vinterberga známy dánsky psychiater.

SkryťVypnúť reklamu

Krajina príkazov a zákazov

„On začal hovoriť o tom, že myšlienky sú ako vírus,“ povedal Vinterberg v Cannes, kde je The Hunt v hlavnej súťaži. „Dnes sa také vírusy veľmi rýchlo šíria medzi ľuďmi a vytvárajú vašu identitu.“

V jeho filme je takým nešťastným hrdinom učiteľ z materskej školy. K sile vírusov sa v jeho prípade pripojila pochopiteľná rodičovská paranoja, ktorá – keďže sme v malej dánskej dedine – vyústi do jednohlasného podozrenia a vzápätí nenávisti. Začne sa psychologický aj fyzický hon na človeka, ktorý akoby nespĺňal moderný ideál Škandinávca. V takom prostredí musí potom obvinený muž bolestivo bojovať o svoju stratenú dôstojnosť.

„Nechceme spochybňovať zneužívanie detí a zľahčovať starosti rodičov,“ hovorí herec v hlavnej úlohe Mads Mikkelsen. „Keď však niekoho milujete, môže sa váš cit zmeniť na strach a ten ovplyvní vaše správanie voči iným. Okrem toho, Dánsko je krajinou mnohých príkazov a zákazov, ľahko tu stratíte svoju nevinnosť.“

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Neuťahujem si

Vinterberg je v Cannes vítaný ako príklad režiséra, ktorý sa presadil s autorskými filmami a uspel v zahraničí. Už dávno ho volali do Ameriky, kde zažil luxus pri nakrúcaní. „Keď som robil klip pre Metallicu, štáb tvorilo sto ľudí. Jeden z nich mal na starosti len to, aby mi na ruky dával dezinfekčný gél. Keby som niečo také žiadal pri nakrúcaní v Dánsku, asi by ma vyhodili z krajiny,“ hovorí.

U nás sa premietali jeho filmy Môj miláčik ráže 6,65 a Submarino. Ani jeden však neprekonal popularitu filmu Rodinná oslava, ktorú nakrútil podľa „očisťujúcich“ pravidiel Dogmy 95. Po ňom dlho nevedel, akú novú režisérsku cestu skúsiť a The Hunt predstavil ako návrat k sile príbehu oslobodenej od formálneho experimentu.

Chýba len happy end, keďže ho nenakrútil v Hollywoode, ale v „temnom Dánsku“. „Vyzerá to, že ja si z Dánska často uťahujem,“ vraví Vinterberg. „Je to len zdanie. Milujem túto krajinu, zostávam v nej a som hrdý na jej filmový priemysel. Akurát, že neodškriepim, že som vyrástol na tradícii temných príbehov.“

SkryťVypnúť reklamu

ico

Jednoducho o láske

Budete trpieť, odkázala divákom Isabelle Huppertová, ktorá hrá v novinke Michaela Hanekeho Amour. Film je aj veľkým návratom ďalšieho slávneho herca Jeana-Louisa Trintignanta.

„Tridsaťroční režiséri nakrúcajú filmy o začínajúcej láske. Ja mám sedemdesiat, takže musím nakrúcať o jej konci,“ hovorí rakúsky režisér Michael Haneke.

Na festivale v Cannes súťaží s filmom Amour (Láska), hrajú v ňom staré francúzske hviezdy Emmanuelle Riva a Jean-Louis Trintignant. Staré sú teda aj ich postavy. Anne a Georges, umelecké duše, ktorým do pekného dôchodku vo veľkom parížskom byte zasiahne choroba. Anne dostane mozgovú príhodu a Georges sa o ňu stará – kým vládze.

„Nikdy som sa nesnažil vo svojich filmoch nič ukazovať,“ povedal Michael Haneke a chcel tým vylúčiť predstavy, že ho k nakrúcaniu priviedla túžba zviditeľniť neviditeľnú a tichú menšinu a priniesť nejaký sociálny odkaz. Amour je film o ľuďoch, ktorí uvoľňujú cestu druhým a trpia pri tom. Nakrútil ho preto, lebo sa ho to týka. „V istom veku sme nutne konfrontovaní s utrpením človeka, ktorého máme radi a kto odchádza z nášho života,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Na festivale v Cannes už Michael Haneke dvakrát získal Zlatú palmu, v roku 2001 za Pianistku, v roku 2009 za Bielu stuhu. Popri tom sa okolo neho vytvorila aura režiséra, ktorý je expertom na témy násilia a novinári sa boja, či jeho herci pri nakrúcaní netrpia. „Nebojte sa, netrpíme,“ povedala v Cannes Isabelle Huppertová. „Trpia iba diváci, keď sa na jeho filmy pozerajú.“

Vo filme Amour hrá Anninu dcéru, ktorá síce novou situáciou trpí, ale starosti s opatrovaním príliš nezdieľala. „Nie je to krutá postava, kruté je, že takto veci sú. Mladí a starí žijú dvomi rýchlosťami a nevedia sa pochopiť. Život, žiaľ, ide proti smrti a smrť proti životu“.

Načítavam video...

Amour zároveň znamená veľký návrat Jeana-Louisa Trintignanta k filmu. Má už osemdesiatdva rokov a teraz sa vraj prvý raz stalo, že sa vo filme sám sebe páči. „Horšie dopadol holub, ktorého som v jednej scéne naháňal po izbe,“ hovorí. „Michaelovi sa stále nepáčilo, ako a kade sa pohybuje, trvalo dva dni, kým spravil to, čo si predstavoval. Aj sme ich museli použiť dvoch, lebo jeden sa z toho zosypal.“

SkryťVypnúť reklamu

Narážal tým na typickú črtu režiséra. Haneke je náročný na presnosť a citlivý na každú faloš. To sú potom aj najsilnejšie stránky jeho filmov, ktoré nepotrebujú sentimentálnosť v príbehu, ani štylizáciu vo forme. Napríklad Amour označil za „jednoduchý film“ a publikum v Cannes to ocenilo.

Kristína Kúdelová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  3. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  2. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  3. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  5. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  6. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  7. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  8. Nové Planeo v Košiciach
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 10 043
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 787
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 150
  4. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 708
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 646
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 401
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 223
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 123
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 945
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 253
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 439
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 6 327
  5. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 567
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 761
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 201
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 4 136
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťZatvoriť reklamu