Keď je obeťou zneužitia dospelý

Muž, ktorý po falošnom obvinení nespĺňa ideál moderného Škandinávca, je smutným hrdinom filmu The Hunt, ktorý súťaží v Cannes. Festival priniesol aj novinku režiséra Michaela Hanekeho, ktorý už má dve Zlaté palmy za Pianistku a Bielu stuhu.

Mads Mikkelsen vo filme The Hunt. Môžete ho poznať z filmov Adamove jablká či Casino Royale.(Zdroj: FESTIVAL CANNES)

Myšlienky sa šíria ako vírus, hovorí režisér Thomas Vinterberg, ktorý nakrútil film The Hunt.

Muž, ktorý po obvinení zo sexuálneho zneužívania nespĺňa ideál moderného Škandinávca, je smutným hrdinom súťažného filmu The Hunt.

Keď bol Thomas Vinterberg dieťa, behal po vonku nahý a nahý aj sedával dospelým v lone. Všetko bolo prirodzené a v poriadku. Tak to vyzeralo v 70. rokoch – dnes by mali tí dospelí problém.

Dánsky režisér nemal v pláne nakrútiť film o sexuálnom zneužívaní detí a ani ho nenakrútil. Vopred sa ospravedlňuje všetkým detským obetiam a ich rodičom, ale jeho film The Hunt je o takej situácii, keď sa obeťou stane dospelý a keď ho zo zneužívania obvinia len na základe detskej fantázie. Na tento, vraj častý jav, už pred časom upozornil Vinterberga známy dánsky psychiater.

Krajina príkazov a zákazov

„On začal hovoriť o tom, že myšlienky sú ako vírus,“ povedal Vinterberg v Cannes, kde je The Hunt v hlavnej súťaži. „Dnes sa také vírusy veľmi rýchlo šíria medzi ľuďmi a vytvárajú vašu identitu.“

V jeho filme je takým nešťastným hrdinom učiteľ z materskej školy. K sile vírusov sa v jeho prípade pripojila pochopiteľná rodičovská paranoja, ktorá – keďže sme v malej dánskej dedine – vyústi do jednohlasného podozrenia a vzápätí nenávisti. Začne sa psychologický aj fyzický hon na človeka, ktorý akoby nespĺňal moderný ideál Škandinávca. V takom prostredí musí potom obvinený muž bolestivo bojovať o svoju stratenú dôstojnosť.

„Nechceme spochybňovať zneužívanie detí a zľahčovať starosti rodičov,“ hovorí herec v hlavnej úlohe Mads Mikkelsen. „Keď však niekoho milujete, môže sa váš cit zmeniť na strach a ten ovplyvní vaše správanie voči iným. Okrem toho, Dánsko je krajinou mnohých príkazov a zákazov, ľahko tu stratíte svoju nevinnosť.“

Neuťahujem si

Vinterberg je v Cannes vítaný ako príklad režiséra, ktorý sa presadil s autorskými filmami a uspel v zahraničí. Už dávno ho volali do Ameriky, kde zažil luxus pri nakrúcaní. „Keď som robil klip pre Metallicu, štáb tvorilo sto ľudí. Jeden z nich mal na starosti len to, aby mi na ruky dával dezinfekčný gél. Keby som niečo také žiadal pri nakrúcaní v Dánsku, asi by ma vyhodili z krajiny,“ hovorí.

U nás sa premietali jeho filmy Môj miláčik ráže 6,65 a Submarino. Ani jeden však neprekonal popularitu filmu Rodinná oslava, ktorú nakrútil podľa „očisťujúcich“ pravidiel Dogmy 95. Po ňom dlho nevedel, akú novú režisérsku cestu skúsiť a The Hunt predstavil ako návrat k sile príbehu oslobodenej od formálneho experimentu.

Chýba len happy end, keďže ho nenakrútil v Hollywoode, ale v „temnom Dánsku“. „Vyzerá to, že ja si z Dánska často uťahujem,“ vraví Vinterberg. „Je to len zdanie. Milujem túto krajinu, zostávam v nej a som hrdý na jej filmový priemysel. Akurát, že neodškriepim, že som vyrástol na tradícii temných príbehov.“

ico

Jednoducho o láske

Budete trpieť, odkázala divákom Isabelle Huppertová, ktorá hrá v novinke Michaela Hanekeho Amour. Film je aj veľkým návratom ďalšieho slávneho herca Jeana-Louisa Trintignanta.

„Tridsaťroční režiséri nakrúcajú filmy o začínajúcej láske. Ja mám sedemdesiat, takže musím nakrúcať o jej konci,“ hovorí rakúsky režisér Michael Haneke.

Na festivale v Cannes súťaží s filmom Amour (Láska), hrajú v ňom staré francúzske hviezdy Emmanuelle Riva a Jean-Louis Trintignant. Staré sú teda aj ich postavy. Anne a Georges, umelecké duše, ktorým do pekného dôchodku vo veľkom parížskom byte zasiahne choroba. Anne dostane mozgovú príhodu a Georges sa o ňu stará – kým vládze.

„Nikdy som sa nesnažil vo svojich filmoch nič ukazovať,“ povedal Michael Haneke a chcel tým vylúčiť predstavy, že ho k nakrúcaniu priviedla túžba zviditeľniť neviditeľnú a tichú menšinu a priniesť nejaký sociálny odkaz. Amour je film o ľuďoch, ktorí uvoľňujú cestu druhým a trpia pri tom. Nakrútil ho preto, lebo sa ho to týka. „V istom veku sme nutne konfrontovaní s utrpením človeka, ktorého máme radi a kto odchádza z nášho života,“ hovorí.

Na festivale v Cannes už Michael Haneke dvakrát získal Zlatú palmu, v roku 2001 za Pianistku, v roku 2009 za Bielu stuhu. Popri tom sa okolo neho vytvorila aura režiséra, ktorý je expertom na témy násilia a novinári sa boja, či jeho herci pri nakrúcaní netrpia. „Nebojte sa, netrpíme,“ povedala v Cannes Isabelle Huppertová. „Trpia iba diváci, keď sa na jeho filmy pozerajú.“

Vo filme Amour hrá Anninu dcéru, ktorá síce novou situáciou trpí, ale starosti s opatrovaním príliš nezdieľala. „Nie je to krutá postava, kruté je, že takto veci sú. Mladí a starí žijú dvomi rýchlosťami a nevedia sa pochopiť. Život, žiaľ, ide proti smrti a smrť proti životu“.

Amour zároveň znamená veľký návrat Jeana-Louisa Trintignanta k filmu. Má už osemdesiatdva rokov a teraz sa vraj prvý raz stalo, že sa vo filme sám sebe páči. „Horšie dopadol holub, ktorého som v jednej scéne naháňal po izbe,“ hovorí. „Michaelovi sa stále nepáčilo, ako a kade sa pohybuje, trvalo dva dni, kým spravil to, čo si predstavoval. Aj sme ich museli použiť dvoch, lebo jeden sa z toho zosypal.“

Narážal tým na typickú črtu režiséra. Haneke je náročný na presnosť a citlivý na každú faloš. To sú potom aj najsilnejšie stránky jeho filmov, ktoré nepotrebujú sentimentálnosť v príbehu, ani štylizáciu vo forme. Napríklad Amour označil za „jednoduchý film“ a publikum v Cannes to ocenilo.

Kristína Kúdelová

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  6. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  7. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  8. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 292
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 060
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 019
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 446
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 065
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 050
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 130
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Téma: Filmový festival v Cannes 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

DOMOV

Spisovateľ a režisér Krištúfek bol jednou z obetí nehody pri Badíne

Krištúfek zahynul pri zrážke autobusu s nákladiakom.

SVET

Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, zahynulo desať ľudí

Polícia vodiča po incidente zadržala.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.