Francúzska herečka Bulle Ogierová bola obľúbenkyňou európskych avantgardných režisérov. Jej postavy sa vyznačujú citovou nevyrovnanosťou a istou výnimočnosťou a výstrednosťou. Dvere do sveta filmu jej otvoril jeden z priekopníkov "francúzskej novej vlny" režisér Jacques Rivette.
Múza filmovej avantgardy
Navštevovala kláštorné gymnázium, ale na vysokú školu už nešla, pretože jej z krátkeho manželstva ostala dcéra Pascale - dcérinu sľubnú hereckú kariéru ukončila predčasná smrť vo veku 24 rokov. Bulle pracovala v dielni na výrobu porcelánových figúrok, kde ju objavil režisér Marc 'O. Ten ju zasvätil do hereckého umenia vo svojom avantgardnom divadle, ktoré vystupovalo najmä v parížskych kabaretoch. Do povedomia filmových divákov sa po prvý raz zapísala úlohou nervovo zrútenej herečky Claire v snímke Šialená láska (1968). S režisérom Jacquesom Rivettom spolupracovala aj na ďalších filmoch: Out One, Céline a Júlia v člne, Dvojakosť, Severný most, Partia štyroch. Jej herecké kvality ocenili také režisérske osobnosti ako Luis Bunuel, Rainer Werner Fassbinder, Werner Schroeter, Marguerite Durasová. V roku 1995 sa spolu s hercom Michelom Piccolim zúčastnila verejnej besedy vo Francúzskom kultúrnom inštitúte v Prahe.
Talent bez publika
Hoci Francois Truffaut raz napísal, že "nová vlna" začala vďaka Jacquesovi Rivettovi, filmy tohoto originálneho tvorcu ostali pomerne neznáme. Podobne ako jeho kolegovia z časopisu Cahiers du Cinéma, postupne prešiel od teórie filmového kritika ku praxi za kamerou. Vyškolil sa ako asistent réžie u Jena Renoira. Jedného dňa zobral 16-mm kameru a vyšiel so svojimi priateľmi do ulíc, kde doslova na kolene nakrútil svoj dlhometrážny debut Paris nous appartient (1958). Po osemročnej tvorivej odmlke nakrútil Mníšku podľa rovnomenného románu osvietenca Denisa Diderota. V roku 1970 nakrútil pre Francúzsku televíziu 13-hodinový experimentálny film Out One, ten sa však, aby mohol byť odvysielaný, musel zostrihať na štyri hodiny. Rivette je tak trochu smutnou postavou francúzskej kinematografie, lebo na rozdiel do svojich súputníkov Truffauta, Godarda či Chabrola nikdy nenašiel svojich divákov.
Céline a Júlia v člne, nedeľa 25.8., M2, 22.30
Autor: Marek Puškáš / Foto: ČTK, int