Začiatok júna v Košiciach a koniec septembra v Bratislave sú tradičné termíny festivalu Konvergencie. Tento ročník je už trinásty a hneď na úvod sa chystá jeden z najzaujímavejších koncertov, ktorý bude v oboch mestách.
Ak by ste hľadali najtypickejší album pre katalóg renomovaného mníchovského vydavateľstva ECM, mohol by to byť ktorýkoľvek z troch, ktoré vyšli s názvom The Dowland Project. Vymyslel ho spevák súboru The Hilliard Ensemble John Potter a ďalšie známe mená navrhol šéf ECM Manfred Eicher.
Zaujímavejšie ako Sting
„Čo urobí štvorica muzikantov s úplne iným hudobným zázemím s piesňou z 13. storočia zachovanou len vo fragmente melodickej linky? Budú počúvať, improvizovať a nechajú voľný priebeh svojim asociáciám s vedomím, že vznikne niečo úplne nové,“ uvádzajú autori o dowlandovskom projekte.
Výsledok je zaujímavý, veľmi muzikálny, no pritom žánrovo aj štýlovo ťažko zaraditeľný. Práve tým je taký výstižný pre značku ECM. Základ je stará klasika spievaná s dobovo poučeným tenorovým hlasom, ktorú barokové husle miestami približujú tradičnej ľudovej hudbe, kontrabas a improvizácie saxofónov alebo basklarinetu zasa do súčasnosti.
„Okúzľujúce a magické, úchvatne prekrásne,“ rozplýval sa v recenzii BBC Music Magazine, s ktorého názorom sa stotožnila väčšina poslucháčov. Pri debutovom albume In Darkness Let Me Dwell (1999) išlo výlučne o hudbu skladateľa a lutnistu Johna Dowlanda, po ktorej už (menej zaujímavo) siahol napríklad aj Sting, na ďalšie dve cédečká pribudli piesne aj madrigaly ďalších renesančných a stredovekých skladateľov.
Podobne ako repertoár sa postupne obmenilo aj obsadenie – s Potterom a džezovým saxofonistom Johnom Surmanom teraz koncertujú huslista Miloš Valent a lutnista Jacob Heringman.
„Dowland Project sme mali na Konvergenciách už v roku 2009, bol to veľmi úspešný koncert, a teraz hrajú úplne nový program, tak sme ich zavolali znovu a na dva večery v dvoch mestách,“ vysvetľuje šéf festivalu Jozef Lupták. „Skladá sa z niekoľkých blokov od starej hudby cez improvizácie až po Schubertove piesne.“
Stravinskij aj Zelená pošta
Hneď po pondelkovom štarte v bratislavskom Dóme sv. Martina sa Konvergencie presunú na celý zvyšok budúceho týždňa do Košíc. Čo tam ponúknu okrem „dowlandovského“ večera?
„Program je spojením starej a novej súčasnej hudby, chcel som vyskúšať ako zafungujú sólové recitály,“ vraví Jozef Lupták. Zveril ich klaviristke Nore Škutovej, huslistovi Igorovi Karškovi, klarinetistovi Ronaldovi Šebestovi, akordeonistovi Borisovi Lenkovi a o jeden sa postará aj on sám.
Okrem toho sa v Košiciach pripravuje aj Stravinského Príbeh vojaka s Robom Rothom v úlohe rozprávača v novom preklade Jána Štrassera a "ozvučenie" klasického nemého filmu Kabinet Dr. Caligariho.
„Všetky sólové recitály by som chcel zopakovať aj na jeseň. V Bratislave ešte plánujeme uviesť legendárny album Zelená pošta Mariána Vargu, ktorý ešte nikdy nezaznel celý naživo, a večer The Hilliard Ensemble, ktorí ohlásili koniec spoločnej kariéry,“ dodáva Jozef Lupták.