SME

Tanečná podoba veselostí minulosti

Divadlo Štúdio tanca v Banskej Bystrici uviedlo v nových priestoroch už tretiu premiéru s názvom Veselosti minulosti.

Z predstavenia Veselosti minulosti.Z predstavenia Veselosti minulosti. (Zdroj: ŠTÚDIO TANCA)

Súčasný tanec má rôzne prejavy a podoby. Najnovšia premiéra v Banskej Bystrici bola pre nezorientovaného diváka asi prekvapením. Hodinové predstavenie Veselosti minulosti v choreografii Milana Tomášika, pôsobiaceho v Belgicku, sa začalo netradične.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudské telá sa šmýkali po chrbte a údermi rôznych častí tela vytvorili zvukovo efektný polyrytmický úvod. Bizarné obrázky v dynamike pohybov umocnila aj intenzita reprodukovanej hudby. Skladateľka Katarína Máliková ju poskladala z atmosféry veselosti aj minulosti, z hudobných klastrov, minimalistických postupov, štylizovanej renesancie, v kombinácii s ľudským aj inštrumentálnym jedno–, dvoj– a viachlasom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kumulovaná súčasnosť a história mala niekoľko tanečných blokov. Anglický rozlúčkový tanec „pána Parsona“ (Parson's Farewell) zo zbierky Johna Playforda The Dancing Master (1651) bol témou párového tanca. Priestorové kolektívne variácie boli jeho kreatívnou modifikáciou v kombinácii so súčasnými tanečnými premenami v podobe ticha, dýchania a spomienok. Päť tanečníkov v bielych kostýmoch Mareka Šafárika sprítomnilo krehkú poéziu lásky, zamilovania aj milovania. Pohybová agresivita bola transformovanou neláskou a tance mali príchuť inonárodných i folklórnych prvkov.

Netanečnou zmenou boli ticho a tma v hľadisku, ako aj využitie nejaviskového priestoru priamo pod nohami divákov. Pohyb tanečníka dal do pohybu sediacu divácku masu a jej prejavy boli odrazom aktívneho prežívania aktuálnej sekvencie. Inou variáciou bol dych tanečníka v kombinácii s jeho pulzujúcou frekvenciou a dosahom na tanečný výkon. Veselosti minulosti sú ukážkou tímovo profesionálne zvládnutej dvojtémy. Pre súbor bola vtipnou a hravou konfrontáciou uchopenia tancujúcej príležitosti. Všetko sa pritom realizuje v aktuálnom čase a za podmienok, ktoré dlhodobo profiluje dominantná osobnosť divadla a jeho riaditeľka Zuzana Hájková.

SkryťVypnúť reklamu

Dokladom ambicióznosti celého umeleckého kolektívu je pohľad na programovú skladbu s preferenciou pôvodnej tvorby. Konfrontačný priestor prinášajú a vytvárajú aj bývalí tanečníci divadla, pôsobiaci najmä v zahraničných tanečných súboroch.

Autor: Mária Glocková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 550
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 6 143
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 238
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 956
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 236
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 024
  7. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 286
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 2 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 312
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 413
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 568
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 293
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 8 742
  6. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 070
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 278
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 092
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu