SME

Spevák potrebuje najmä pevné nervy

Pavol Bršlík patrí medzi najžiadanejších mladých tenoristov na svete. Dnes koncertuje v Bratislave.

Pavol Bršlík (1979). Jeho doménou je mozartovský a belcantový repertoár. Na konte má debut v newyorskej Metropolitnej opere i na salzburskom festivale, pravidelne hosťuje v Londýne, Mníchove, Berlíne, Paríži, Ženeve či vo Viedni. V Bratislave sa nedávPavol Bršlík (1979). Jeho doménou je mozartovský a belcantový repertoár. Na konte má debut v newyorskej Metropolitnej opere i na salzburskom festivale, pravidelne hosťuje v Londýne, Mníchove, Berlíne, Paríži, Ženeve či vo Viedni. V Bratislave sa nedáv (Zdroj: STANISLAVA H. HRICOVÁ)

Za sebou má debuty v New Yorku, Londýne, vo Viedni. PAVOL BRŠLÍK priletel do Bratislavy z Los Angeles, kde odspieval sériu predstavení Mozarta. Scénu staval slávny architekt Frank Gehry, kostýmy navrhli držiteľky Oscara za Čiernu labuť, líčil ho dvorný maskér Madonny a Lady Gaga. Dnes o 19.30 h má v bratislavskej Redute koncert v cykle Veľké slovenské hlasy, sprevádza ho klavirista Amir Katz.

Program dnešného koncertu je fajnšmekerský. Namiesto operných hitov zaznejú árie z málo známych belcantových opier, Belliniho a Lisztove piesne. Prečo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Snažili sme sa o pestrý repertoár, kombináciu náročnejších kúskov a ľahšieho žánru.“

Pri príležitosti vášho bratislavského debutu na BHS 2006 ste poznamenali, že ste mali väčší strach, ako keby ste debutovali v metke. Platí to aj dnes?

„Platí. Domáce publikum je najkritickejšie. Čím je umelec úspešnejší, tým sú na neho väčšie nároky. A tým väčšiu zodpovednosť za svoj výkon pociťuje.“

Po štúdiu na konzervatóriu vás prijali na VŠMU. Odtiaľ ste odišli a absolvovali ste stáž v opernom štúdiu v Marseille a spevácke kurzy, napríklad u Mirelly Freniovej. Čím sa líši štúdium v zahraničí od toho nášho?

„Neviem to dosť dobre porovnať, na VŠMU som vydržal mesiac. Odradila ma prevaha teoretických predmetov nad praktickými. Týždenne len dve hodiny spevu, ale zato kopec teórie... V Marseille sa koncentrovali na prax. Na štúdium operných postáv, korepetície, prácu s dirigentom. To sa u nás zanedbáva.“

SkryťVypnúť reklamu

Dnes ste externým študentom banskobystrickej Akadémie umení. Prečo ste sa vrátili k štúdiu?

„Na podnet mojej pedagogičky Vlasty Hudecovej, ku ktorej som chodil na súkromné konzultácie. Ona mi navrhla dokončiť si vzdelanie, s argumentom, že papier z vysokej školy sa mi možno zíde. Som vo štvrtom ročníku.“

Meradlom hodnoty tenoristu je najmä vysoká poloha. Ako na nej pracujete?

„Spočiatku som spieval spontánne, od prírody. Keď som sa cítil dobre, tak to išlo, keď horšie, potrápil som sa. Až profesorka Hudecová dokázala postaviť moje pocity na racionálny základ. Vďaka technike získanej u nej som schopný podať adekvátny výkon, aj keď nemám svoj deň.“

Štyri roky ste boli členom berlínskej Štátnej opery. Ako si na to spomínate?

„Určite to bolo to najlepšie, čo sa mi mohlo prihodiť. Jedna vec je tvoriť v laboratórnom prostredí operného štúdia, a druhá konfrontovať sa s realitou všedného dňa. V Berlíne som začínal od piky malými rolami. Mal som čas zoznámiť sa s javiskom, až potom prišli veľké mozartovské postavy či Nemorino.“

SkryťVypnúť reklamu

Do tridsiatky ste chceli ostať verný Mozartovi. Dnes máte tridsaťtri. Kam sa posunul váš repertoár?

„Rozšíril sa napríklad o Donizettiho a Čajkovského. V blízkej budúcnosti sa zrejme sústredím na talianske belcanto a francúzsku operu.“

Prerazili ste v náročnom nemeckom prostredí, po Berlíne ste miláčikom mníchovského publika.

„S mníchovským publikom sme sa potrebovali najprv oťukať. Na mladého Slováka, ktorý spieva Čarovnú flautu, singspiel s nemeckými textami, sa nepozerali s veľkou dôverou. Ale sadli sme si a dnes patrí Mníchov k mojim obľúbeným scénam, na ktoré sa pravidelne vraciam.“

A ktoré sú ďalšie?

„Mojou srdcovou záležitosťou je londýnska Covent Garden. Považujem ju za aktuálnu jednotku medzi opernými domami, koncentrujú sa v nej najšpičkovejší tvorcovia a interpreti. Je v nej skvelá tvorivá atmosféra.“

SkryťVypnúť reklamu

Je lepšie byť spevákom so stálym angažmánom alebo umelcom na voľnej nohe?

„Zo stáleho angažmánu vyplývajú sociálne istoty, na voľnej nohe ste zase väčším pánom svojho času i repertoára. Pre mňa je momentálne výhodnejšie byť slobodný.“

Spievali ste v niekoľkých odvážnych inscenáciách – v „narkomanskom“ salzburskom Donovi Giovannim, v „homosexuálnom“ mníchovskom Eugenovi Oneginovi. Aký je váš postoj k „režisérskemu“ divadlu?

„Ak mi režisér dokáže koncepciu zdôvodniť a nespôsobuje mi to vnútorný problém, zahrám všetko. Dnes je však slovo režiséra mnohokrát dôležitejšie než slovo dirigenta. A neraz na úkor výsledku. Darmo bude Rusalka éterická blondína, ak part nezaspieva. Obraz nemôže byť dôležitejší ako zvuk.“

Čo nesmie opernému spevákovi chýbať, aby sa udržal na špici?

SkryťVypnúť reklamu

„Musí mať pevné nervy a schopnosť zachovať si odstup. Žiadne googlovanie sa a pripúšťanie si toho, čo o vás ktosi povedal alebo napísal. Inak sa zaseknete. Konštruktívna kritika – od pedagóga, dirigenta, korepetítora – je určite potrebná, ale na javisku nakoniec aj tak stojím ja. Svoj vývin nechcem zastaviť tým, že sa budem zaoberať nepodstatnými vecami.“

Kedysi mali dôležitú úlohu vo formovaní spevákov dirigenti. Je na to dnes čas?

„Dnes nie je čas na nič. Žijeme nesmierne rýchlo. Jeden deň spievate v New Yorku, druhý v Londýne, tretí v Mníchove. A fyzická i mentálna únava sa nutne odrážajú na speváckej kondícii. Operný biznis chrlí množstvo rýchlopečených spevákov s krátkou životnosťou. Kým vynášajú, drží sa na nich množstvo pijavíc. Keď prestanú produkovať zisk, odhodia ich a vrhnú sa na iných.“

SkryťVypnúť reklamu

Pohybujete sa vo svete operných hviezd. Ako sa v ňom cítite?

„Sú tam úplne normálni ľudia. S takou Annou Netrebko sa dá krásne porozprávať o varení či o deťoch. V najvyššom leveli už rivalita a závisť medzi kolegami nefungujú, s tým sa stretávate na nižších úrovniach. Kedysi ma to veľmi ráňalo, dnes sa viem cez neprajnosť povzniesť.“

Ako relaxujete?

„Som kinomaniak. Raz začas sa napoludnie zavriem v kine, kúpim si popcorn a kolu, pozriem si štyri filmy a pred polnocou odtiaľ vyjdem s čistou hlavou.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 598
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 533
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 811
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 968
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 641
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 764
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 522
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 165
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 375
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 348
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 131
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 424
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu