SME

Ligotavý čudák Socrates?

Činohra SND uviedla v réžii Martina Čičváka Aristofanove Oblaky

Emil Horváth a Marián Geišberg v Oblakoch.Emil Horváth a Marián Geišberg v Oblakoch. (Zdroj: OLEG VOJTÍŠEK)

Pohybová zložka novinky v SND je veľkorysá, ale pochopeniu filozofických otázok veľmi nepomáha.

ico

Recenzia / Divadlo

Aristofanes: Oblaky

Činohra SND Bratislava
Preklad: Peter Lomnický. Dramaturgia: Martin Kubran. Scéna: Tom Ciller. Kostýmy: Marija Havran. Pohybová spolupráca: Stanislava Vlčeková, Jozef Vlk. Hudba: Petr Kofroň
Réžia: Martin Čičvák
Hrajú: Emil Horváth, Alexander Bárta, Marián Geišberg, Marián Labuda, Vladimír Obšil a ďalší
Premiéra 9. a 10. júnaAutor článku

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aristofanes v Oblakoch ukázal, ako ten, kto ovláda rétoriku, vie fakty prekrútiť vo svoj prospech. Ak sa teda naučíte šikovne argumentovať ako politik či právnik, je možné, že už nikdy nebudete musieť za žiadne svoje dlhy zaplatiť.

SkryťVypnúť reklamu

Tento pocit je nám stále blízky, a tak sa nečudujeme inscenátorom, že zo sofistov urobili reklamných agentov. Ešte logickejší je posun od zadlženého sedliaka z hry k reprezentantovi dnešného Grécka, ktorý páli akože náhodne zvolené písmená UE.

Otáznik nad prekladom

Hneď prvé otázniky prináša voľný preklad Petra Lomnického. Nehorlíme za doslovnosť, tú odmietol už Pavol Jozef Šafárik pri preklade tejto hry. Ale text akoby stratil pôvabnú starú patinu, no nový švih celkom nezískal.

Najvýraznejšie vyznieva motív vzťahu otca a lenivého syna, ktorý je hlavným výrobcom otcových dlhov. Otcovi sa v závere vypomstí snaha vychovať zo syna prefíkanca, ktorý by pomohol rodine vytiahnuť sa z dlhov – je to silné a je to zo života.

Horšie je to už s interpretáciou filozofickej línie. Aristofanes vyzýva k tomuto: Neberte nám našich bohov, lebo bez strachu z nich sa tu všetci pozabíjame. Dramatik sa vysmieva hlavne zo Socrata (Marián Geišberg), jeho obraz v hre však nie veľmi zodpovedá tomu, aký nám podávajú ako-tak vierohodné zdroje.

SkryťVypnúť reklamu

Zlatá mládež celá v zlate

Socrates nikdy nemal školu, prefíkaných sofistov viac kritizoval, ako k nim patril, bol známy predovšetkým tým, že si nenechával za svoje rady platiť. Bol teda skôr biedny čudák, nie vypočítavý gýčový kúzelník v ligotavom saku, akého vidíme na scéne. Chceli tým inscenátori dať najavo, že Aristofanov Socrates nie je tým pravým? Textík na webe však dramatikove predsudky voči filozofovi len potvrdzuje.

Ani výklad hlavnej postavy dedinského hlupáčika Strepsiada nepresvedčil. Emil Horváth je dobrý komik, ale je všetko iné len nie človek zemitý, ktorý si pletie pojmy. Že mu dáme robotnícke bagandže, akúsi pyžamu a zlý kabát na tom nič nezmení. Presvedčivejší je však v závere jeho príhovor k penzistom.

Alexander Bárta by mohol byť ideálnym predstaviteľom rozmaznaného synáčika, keby bola jeho postava lepšie vybudovaná. Iba v tragickom závere však ukázal autenticitu, akú mala zrejme dostať celá inscenácia.

SkryťVypnúť reklamu

Intimita požiarnej opony

Zobrazenie sofistov ako zženštilých mladíkov zlatej mládeže by som tiež brala, ale prečo musia byť všetci v zlatom? Ale prečo má byť aj Starý argument horliaci za sparťanskosť, skromnosť a mužnosť, oblečený do čohosi prapodivne luxusného?

Oblaky sú inscenované ambiciózne, pohybová zložka si sama osebe zaslúži návštevu divadla. Pokus urobiť z hry aktuálnu komédiu, ktorá by rezonovala so širokým publikom na veľkej scéne, však veľmi nevyšiel. Hra kladie mnohé znepokojujúce filozofické otázky, ale pre ich pochopenie sú vlastne všetky tie akrobacie a spevy nepotrebné. Ak mala inscenácia riešiť potrebu intimity požiarnou aj obyčajnou oponou, nebolo vhodnejšie ju dať do priestoru Štúdia?

Chápem, že je ľahšie naplniť sálu klasickým baletom, kde je všetko také, aké očakávame. Nedávnej premiére Spiacej krásavice s dobrými sólistami tlieskala s nadšením plná sála. Už druhá premiéra Oblakov sa odohrala pred poloprázdnym hľadiskom. Možno sa tvorcovia či marketing divadla stratili kdesi na ceste. Možno sme len všetci priveľa investovali do budúcnosti a Grécka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 311
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 421
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 238
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 268
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 893
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 413
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu