Festival Bratislava v pohybe láka na európsku tanečnú špičku

Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe už po šestnásty raz privedie do hlavného mesta špičkové európske tanečné súbory. V programe nebudú chýbať ani výrazné domáce tanečné inscenácie. Festival otvorí 16. júna predstavenie Talking Head

HODWORKS: Basse Danse

Medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe už po šestnásty raz privedie do hlavného mesta špičkové európske tanečné súbory. V programe nebudú chýbať ani výrazné domáce tanečné inscenácie. Festival otvorí 16. júna predstavenie Talking Head rakúskeho súboru Liquid Loft na čele s choreografom Chrisom Haringom.

Festival Bratislava v pohybe má od svojho vzniku ambíciu priviesť na Slovensko výnimočné tanečné projekty zo zahraničia, ktoré v programe vždy dopĺňajú zaujímavé počiny domácich súborov. Od 16. do 24. júna 2012 čaká divákov päť pôsobivých tanečných večerov. Na javisku Divadla Nová scéna a v Alternatívnom divadle elledanse vystúpia súbory z Rakúska, Maďarska, Portugalska a Slovenska. Festivalový program ponúkne aj premietanie dvoch filmov Petra Bebjaka Voices a Darkroom, ako i obľúbený tanec v uliciach mesta. „Bratislava v pohybe bude i v tomto roku prezentovať škálu predstavení , ktoré reprezentujú rôzne tendencie a trendy v oblasti súčasného tanca,“ hovorí o aktuálnom ročníku riaditeľka festivalu Miroslava Kovářová. „Festival sme rozdelili na dve časti, pričom tá prvá júnová bude najmä o prezentácii etablovaných tanečných skupín a choreografov formou predstavení pre širokú verejnosť a tá druhá, jesenná, bude venovaná mladým začínajúcim choreografom a vzdelávaniu študentov a profesionálov v oblasti tanca.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Techno-artová satira aj intímna "talk show"

Program 16. ročníka medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe uvedie troch zahraničných hostí, rakúskych Liquid Loft s choreografom Chrisom Haringom (predstavenie Talking Head, 16. jún), maďarských Hodworks na čele s choreografkou a tanečnicou Adrienn Hód (projekt Basse Danse, 22. jún) a vrcholom festivalu bude inscenácia Talk Show (24. jún) portugalského choreografa Ruia Hortu. „Výber predstavení, ktoré budeme v tomto ročníku prezentovať prepája téma medziľudskej komunikácie,“ hovorí na margo dramaturgie festivalového programu Miroslava Kovářová. „Naše spektrum ohraničujú dve inscenácie – Talking Head a Talk Show. Obe sú komplexné, pracujú so slovom, novými technológiami a výtvarnou zložkou a všetky tieto elementy umne prepájajú s pohybom ľudského tela v silnej výpovedi. Prvá je akousi techno-artovou satirou na nové médiá, ktoré scudzujú a deformujú našu komunikáciu. Druhá pracuje s intimitou komunikácie muža a ženy, odhaľuje vášeň milencov a jej podobu v mladom a zrelom veku, pričom veľmi citlivo odhaľuje nahotu nielen ľudského tela ale aj našej podstaty.“ Treťou zahraničnou produkciou je projekt Basse Danse ocenené v tomto roku Labanovou cenou za najlepšie súčasné tanečné predstavenie v Maďarsku, inšpirované európskou hudbou 15. storočia. Choreografka a tanečníčka Adrienn Hód je známa svojim radikálnym prístupom k telu, priestoru, experimentálnej hudbe a ich prienikom – vrátane publika. To všetko v takmer vyprázdnenom priestore. Každý z účinkujúcich je špecifickým tanečným subjektom, ktorý spoluutvára aktuálny profil súčasného tanca. V pomere individualita verzus trend zdá sa prevažujú individuality a o výrazných určujúcich trendoch sa hovoriť nedá. „Ja by som to tak jednoznačne nemohla povedať,“ oponuje Miroslava Kovářová. „Osobnosti sú totiž nositeľmi trendov - teda môžeme smelo povedať, že individuálne hlasy sa dajú vždy s odstupom času zaradiť do určitého trendu. Súčasný tanec je a bol o silnej individuálnej výpovedi a také sa nájdu i v našom výbere. Chris Haring a jeho umeleckí súputníci zo skupiny Liquid Loft už niekoľko rokov skúmajú rôzne média – pohyb, video, zvuk, dizajn - experimentujú s nimi v mene aktuálneho a syntetického odkazu zrozumiteľnému súčasnému človeku a vďaka tomu si získali uznanie i mimo hraníc Rakúska. Rui Horta je renomovaný tvorca, ktorého tvorba je tiež syntetická, ale primárnu úlohu v nej stále zohráva fyzikalita a pohyb ľudského tela. Dá sa povedať, že jeho tvorba zreje spolu s ním a cítiť z nej ľudské teplo a slnko Portugalska.“

Festival Bratislava v pohybe ponúka možnosť porovnať domácu produkciu s európskou, zastúpenou súbormi z Rakúska, Maďarska a Portugalska. „Súčasný tanec v týchto krajinách sa rozvíja veľmi špecificky, keďže má v každej krajine inú históriu i podmienky rozvoja v súčasnosti,“ približuje situáciu okolo súčasného tanca v hosťujúcich krajinách Kovářová. „Myslím, že podstatou každého dobrého medzinárodného festivalu je vytvoriť platformu na konfrontáciu, ktorá je potrebná pre hostiteľov i hostí, lebo môže byť pre obe strany inšpiratívna. Objektívne však možno povedať, že domáca scéna je v porovnaní s Maďarskom, Portugalskom i Rakúskom o čosi zdecimovanejšia, hoci tvorivých talentov i interpretov produkujeme porovnateľne . Dôvody na obavy súvisia najmä s inštitucionálnou podporou nezávislého tanca na Slovensku.“

Snové vody a strhujúci opus

Slovenským súborom budú patriť dva večery festivalu Bratislava v pohybe. Alternatívne divadlo elledanse vystúpi 17. júna na svojej domovskej scéne s predstavením Voda na vode. 20. júna sa, tiež na svojej domovskej scéne, predstaví Tanečný súbor Divadla Nová scéna s komponovaným predstavením Czech in: Kylián – Vaculík venovaným dvom špičkovým českým choreografom – Jiřímu Kyliánovi a Liborovi Vaculíkovi. Výber zástupcov podmieňuje situácia na domácej tanečnej scéne. „No keď sa obzrieme za produkciami uplynulej sezóny tak ani nevidíme veľa iných možností, keď to trochu pritiahneme za vlasy tieto predstavenia sa vymykajú tým, že vznikli... ale samozrejme, že to nie je úplne tak,“ vysvetľuje Kovářová. „V Balete Bratislava vznikla zaujímavá inscenácia zložená z troch kusov slovenských choreografov, ktorá by možno do profilu festivalu sedela viac, ale i z prevádzkových dôvodov sme siahli po predstavení Czech in: Kylián – Vaculík. Toto predstavenie je zaujímavé nielen svojou interpretačnou a choreografickou kvalitou , ale dá sa povedať, že je medzinárodné, lebo prináša diela renomovaných tvorcov z Česka. Voda na vode je zaujímavá svojou výpoveďou i formou a v neposlednom rade v tomto predstavení možno vidieť i kvalitných tanečníkov - individuality z lokálnej nezávislej tanečnej scény.“

16. ročník medzinárodného festivalu súčasného tanca Bratislava v pohybe začína 16. júna a potrvá do 24. júna 2012. Všetky predstavenia (s výnimkou produkcie elledanse) sa hrajú v Divadle Nová scéna a začínajú o 20.00 hod. Súčasťou festivalu Bratislava v pohybe je aj sprievodný program. Po predstavení Voda na vode (17. jún) sa budú premietať dva tanečné filmy Petra Bebjaka Voices a Darkroom. Tancovať sa bude aj v uliciach mesta (16. jún, nádvorie nákupného centra pri Dunaji).

Podrobné informácie o jednotlivých predstaveniach nájdete na www.abp.sk, divadlo.sme.sk/zoznam/15/bratislava-v-pohybe/ a www.nova-scena.sk .

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  6. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  7. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  8. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 234
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 067
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 019
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 395
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 068
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 050
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 130
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

DOMOV

Spisovateľ a režisér Krištúfek bol jednou z obetí nehody pri Badíne

Krištúfek zahynul pri zrážke autobusu s nákladiakom.

SVET

Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, zahynulo desať ľudí

Polícia vodiča po incidente zadržala.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.