SME

Je dôležité nechať veci nech sa udejú

Už v piatok sa na zámku Schloss Kittsee začína festival Kittsee Tanz 2012, ktorí v rámci štyroch renesančných večerov ponúkne v netradičných priestoroch zámockého parku baletné predstavenie Rómeo a Júlia v choreografii Mária Radačovského a v spoločnom na

Choreograf Mário RadačovskýChoreograf Mário Radačovský (Zdroj: Ctibor Bachratý)

Už v piatok sa na zámku Schloss Kittsee začína festival Kittsee Tanz 2012, ktorí v rámci štyroch renesančných večerov ponúkne v netradičných priestoroch zámockého parku baletné predstavenie Rómeo a Júlia v choreografii Mária Radačovského a v spoločnom naštudovaní súborov Balet Bratislava a Grand Rapids Ballet Company.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vaša choreografia klasického baletu Rómeo a Júlia pôvodne vznikla pre americký súbor Grand Rapids Ballet Company. Potom prešla úpravou pre domáci Balet Bratislava a o niekoľko dní budú mať návštevníci zámku Schloss Kittsee možnosť vidieť verziu upravenú pre otvorený priestor zámockého parku.

SkryťVypnúť reklamu

Vždy som chcel robiť svojho Rómea a Júliu, ale stále som sa toho bál, pretože je veľa zlých verzií. Tajne som dúfal, že tá naša bude dobrou verziou. Tak sme sa s umeleckou riaditeľkou súboru Grand Rapids Ballet Company Patriciou Barker dohodli na tomto titule a dopadlo to vynikajúco. V tej dobe už bolo isté, že vznikne Balet Bratislava, ktorý je, čo do počtu tanečníkov, podobný Grand Rapids Ballet Company. A moja choreografia bola od začiatku koncipovaná pre asi 20-členný súbor. Od začiatku som teda vedel, že keď prídem do Bratislavy, tak je to pre začiatok pôsobenia nového súboru skvelý titul. Ani SND nemá momentálne Rómea a Júliu v repertoári. Prišli sme s titulom, ktorý v Bratislave absentuje. Predstavenie sme samozrejme museli upraviť. Choreograficky je na 90 percent rovnaké ako americká verzia, ale vizuálne je iné, máme iné kostýmy, inscenácia je bez videoprojekcií. Z určitého pohľadu sú niektoré veci lepšie tým, že sa zjednodušili. Ale niektoré veci mi zase chýbajú. Javisko Novej scény je podstatne menšie ako v Amerike. Čiže to celé pôsobí inak.

SkryťVypnúť reklamu

Pre predstavenia na zámku Schloss Kittsee vznikla tretia verzia, v ktorej sa spoja tanečníci oboch súborov. Zaujímavý je však najmä priestor, kde sa bude tancovať.

Bude to taká americko-bratislavsko-rakúska verzia. Schloss Kittsee je krásny zámok, ktorý aj v predstavení použijem. Má pekný balkón na ktorom sa dá tancovať. Hlavným javiskom ale bude fontána, ktorá je pred zámkom. Všetko bude prepojené. Diváci budú akoby v takej aréne, ale zároveň, keď sa pozrú hore, tak scenéria zámku bude hrať. Napríklad odtiaľ bude sledovať celé dianie niektorá z ďalších postáv, alebo tam budeme vidieť ústrednú dvojicu. Niektoré veci sme úplne vypustili, bude to možno viac divadelnejšie. Na otvorenom priestranstve sa nedá všetko to, čo v klasickom divadle. Ale na druhej starne to nebude jednodimenzionálne, ako keď sedíte v hľadisku. Je zaujímavé sa niekedy pozerať na tanec z boku. Alebo keď sú diváci k tanečníkovi tak blízko, že sa ho môžu dotknúť, ako to bude aj v tomto prípade. V predstavení pribudne ešte Hlas (nahradí videoprojekcie, ktoré sú súčasťou americkej verzie), zaznejú úryvky Shakesperových textov načítaných v nemčine. Aby sa divák vedel zorientovať. Napríklad súboj nahradí Hlas hovoriaci o nenávisti. Ja som čítal pôvodný Shakespearov text v starej angličtine a mnohým veciam som ani nerozumel, na to musí byť naozaj odborník na toto obdobie. Ale je to krásny text, napríklad keď Júlia hodnotí noc s Rómeom. Pretože celé predstavenie je o Júlii. Vždy bolo.

SkryťVypnúť reklamu

Takže pripúšťate aj istú mieru improvizácie?

Fontána to limituje. Ale ľudia môžu chodiť, meniť miesto, odkiaľ budú predstavenie sledovať. To môže byť pre tanečníkov zaujímavé, napríklad zmenia spôsob odchodu a nasmerujú ho medzi ľudí. Všetko sa ukáže po prvom predstavení, keď už budeme vedieť, ako to na divákov pôsobí. Súboru to dá skúsenosť do budúcnosti. Budeme vedieť, že môžeme to predstavenie hrať inak, na viacero spôsobov. Nie všetky z našich predstavení sú adaptovateľné do otvoreného priestoru, niektoré si vyžadujú isté technické podmienky, napríklad Czech in: Kylián-Vaculík je nastavený v danej forme len pre divadlo. Ale pri Rómeovi a Júlii sa to dá. Teším sa, čo z toho vznikne. Celý večer má mať uvoľnenú letnú atmosféru. Dúfame, že ľudia sa ešte dlho po predstavení budú prechádzať po záhrade a rozjímať o tom, čo zažili.

SkryťVypnúť reklamu

Balet Bratislava sa teda pracovne stretne so súborom Grand Rapids Ballet Company po prvý krát?

Áno. Ja sa už teším, pretože oba súbory majú tento balet naštudovaný. Grand Rapids Ballet Company ho bude hrať aj v ďalšej sezóne, dokonca s ním pôjde aj na niekoľko festivalov. Som zvedavý, ako na seba budú reagovať nové dvojice. „Náš“ Rómeo Arthur Abram napríklad dostane novú Júliu z Ameriky. Dokonca tú Júliu, na ktorú bola choreografia postavená. A potom Patricia Barker, ktorú som prehovoril, aby prišla zatancovať matku - Lady Capulet. Úloha bola robená presne na ňu, ale potom ju už prestala tancovať. A teraz si ju príde zatancovať s našim Andrejom Szabom, ktorý tancuje Tybalta. To bude krásny dominantný pár.

Podľa čoho ste medzi tanečníkov jednotlivých súborov delili úlohy?

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí z našich tanečníkov mali už iné záväzky a nemohli. Takže máme jeden kompletný americký pár Rómea (Nicholas Schultz) aj Júliu (Rachel-Riley), a potom príde ešte jedna Júlia (Sadie Brown) a matka (Patricia Barker). Tybalta bude tancovať Andrej Szabo a ako Mercutio sa predstaví Daniel Corbeil.

"Dúfame, že ľudia sa ešte dlho po predstavení budú prechádzať po záhrade a rozjímať o tom, čo zažili."

Vaša verzia Rómea a Júlie je posunutá do súčasnosti. Je to pre vás zaujímavejšie? Prináša to choreografovi viac možností?

Je to moderný balet. Pohybovo, aj čo sa kostýmov týka. Žiadne trikoty, muži tancujú v jazzových topánkach. Je to neoklasika. Keby som to robil teraz, posunul by som to opäť niekam inam. V tej dobe som to cítil takto. Stále, keď skúšame, tak tam niečo mením. Niektoré veci tu napríklad nefungovali tak ako v americkej verzii. Máte iných tanečníkov, ktorí cítia inak. Je dôležité upravovať choreografiu na ľudí, tí sú dôležití. Mení sa aj samotný tanečník, niekam sa posúva. O rok vidíte a cítite niektoré veci inak. Premiérou sa to celé iba začína. Bude zaujímavé sledovať, ako na seba budú teraz tanečníci reagovať, povedzme náš Arthur Abram a Rachel-Riley. Každý má naskúšanú svoju verziu, jej určité detaily. Som zvedavý, kto z nich bude silnejší a bude viac trvať na svojich detailoch. Posledné slovo mám samozrejme ja, ale je dôležité nechať niektoré veci nech sa udejú. A keď sa udejú takto prirodzene, vtedy to má svoje čaro.

SkryťVypnúť reklamu

Rómeo a Júlia nie je iba tanečné predstavenie, má veľa dramatických prvkov, čím sa viac približuje divákovi.

Herectvo je veľmi dôležité. Tanečníci to predstavenie už od premiéry posunuli niekam úplne inam. Napríklad Andrej za posledný rok veľmi dospel a v predstavení je cítiť tú vyspelosť muža. Najviac ma zaujíma práca s ľuďmi, ktorí už dosiahli istú úroveň, sú tvárni, otvorení. Nie sú iba vykonávatelia vašich pokynov, ale sami dotvárajú, vyfarbujú charakter postavy. Najhoršie je, keď sa tanečník snaží byť tým, kým nie je. Divák to hneď vycíti. Keď je tanečník pravdivý a je to osobnosť, tak to divák vidí. Mali sme aj talentovaných tanečníkov, ktorí sa ale nedokázali otvoriť úlohe a boli povrchní. Pritom mali všetky predpoklady, aby boli vo svojich úlohách geniálni. Je to veľmi individuálne. Ja som teraz zvedavý na tanečníkov z Ameriky, ktorí sa za ten rok tiež niekam posunuli.

SkryťVypnúť reklamu

Je aj v balete hlavná úloha v klasickom kuse istou métou? Dôkazom o dosiahnutí istej úrovne?

Osobne milujem klasiku. Ale nie každý môže robiť klasiku. To je veľmi dôležité povedať. Klasika je základ, ale záleží na tom, čo tanečníka napĺňa vnútorne. Niektorí sú preurčení na robenie výlučne klasického repertoáru. Je niekoľko druhov tanca, ktoré si navzájom pomáhajú. Dnes je to nastavené tak, že musíte ovládať všetko. Niekto môže 20 rokov tancovať dookola klasické úlohy a je to skvelé ak to robí naozaj perfektne. Nech sú nositeľmi tradície. Potom sú tanečníci, ktorí majú obzor posunutý ďalej. Tých klasických vecí nie je až tak veľa, možno desať - pätnásť. Ale vznikajú nové a nové choreografie. Záleží čo tanečníka napĺňa. Sú ľudia, ktorí dokážu odtancovať všetko a skvele, ale takých je veľmi málo. Ale väčšina tanečníkov je dobrých v tom svojom štýle. Aj keď vznikal Balet Bratislava tak sme si povedali - toto je náš štýl a v tomto budeme robiť. A budeme v tom viac ako dobrí. Nebudeme robiť niečo napol.

SkryťVypnúť reklamu

Neplánuje sa podobný projekt, ako je tento festival Kittsee Tanz 2012 aj na Slovensku? Pretože je to dobrý spôsob, ako prilákať ľudí na tanečné predstavenia.

My sa nebránime a vedeli by sme preto urobiť všetko, pretože to pomáha tancu. Je to však otázka financií. Nedá sa urobiť predstavenie zadarmo. Tu vidíme kultúrny rozdiel. Maličké rakúske mestečko je ochotné zaplatiť za baletné predstavenia. Ľudia chcú byť teraz vonku. Keby s podobnou ponukou prišlo naše mesto verím, že diváci by určite prišli.

Rómeo a Júlia / zámok Schloss Kittsee

13. júl / 20.00

14. júl / 20.00 (špeciálny hosť Katarína Knechtová – 22.00)

15. júl / 16.00

21. júl / 20.00

Náhradný termín v prípade nepriaznivého počasia

20. júl / 20.00

· Mário Radačovský

Mário Radačovský absolvoval Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave a v roku 1989 nastúpil do Baletu SND, kde po krátkom čase získal zmluvu ako sólista. V rokoch 1992 – 1999 pôsobil v Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána v Haagu. V tomto súbore mal možnosť spolupracovať s najvýznamnejšími svetovými choreografmi: Jiřím Kyliánom, Matsom Ekom, Nachom Duatom, Ohadom Naharinom, Williamom Forsythom, Édouardom Lockom, Hansom van Manenom, Paulom Lightfootom, Johanom Ingerom, Paulom Ribeirom. V roku 1999 sa stal hlavným sólistom súboru Les Grands Ballets Canadiens v Montreale. O svojom tanečnom umení presvedčil divákov ako hosť v takých významných divadelných domoch, ako sú Royal Winnipeg Ballet (2005), Ballet British Columbia (2004, 2006), Toronto (2005) a Jacob's Pillow (2007). Choreograficky začal tvoriť v roku 2002. Jeho prvotinou bolo dielko The Letter. Medzi ďalšie choreografické diela Mária Radačovského patria: Passage à l‘eau trouble, (2002), Valse; Inšpirácia (2003), Bolero (2004), Shadows and Lights (2005), Balansoire (2006), Stretnutie s labuťou, Soufflé des oiseaux (2007). Pre Balet SND vytvoril diela Zmena... (2005), Warhol (2007) a 68 (2008). V apríli 2009 mala premiéru jeho choreografia Večera, ktorú uviedol súbor Magyar Balett Színház v Budapešti, duet Urlicht pre Národné divadlo v Brne a v novembri 2009 sa uskutočnila premiéra celovečerného pôvodného tanečného divadla Everest pre súbor Baletu SND. V sezóne 2010/2011 pracoval na dvoch projektoch. Pre súbor Operety v rumunskej Bukurešti vytvoril choreografiu a réžiu inscenácie Maria de Buenos Aires a balet Rómeo a Júlia pre Grand Rapids Ballet Company v Michigane (USA). Od sezóny 2011/2012 bude choreografom Grand Rapids Ballet. V súčasnosti pripravuje tanečnú produkciu Skrinka hračiek na hudbu Clauda Debussyho v prevedení Montrealského symfonického orchestra pod taktovkou Kena Nagana. Mário Radačovský pôsobil na pozícii riaditeľa Baletu Slovenského národného divadla od roku 2006 do mája 2010. (zdroj: baletbratislava.sk)

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Zdroj: Mariana Jaremková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 557
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 886
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 585
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 668
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 461
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 667
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


2
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


9
Premiér Robert Fico (vľavo) a minister zdravotníctva Kamil Šaško. Fico považuje pandemickú zmluvu za výmysel farmafiriem a Šaško mlčí o pripomienkach k nej.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


1
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 823
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 36 691
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 847
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 548
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 959
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 948
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu