SME

Architektúra sa dá robiť aj vznešene

Kto a prečo nás bude zastupovať na prestížnej prehliadke v Benátkach.

Ján Pernecký (1982) – vyštudoval katedru experimentálnej a ekologicky viazanej tvorby na Fakulte architektúry STU, potom študoval na katedre architektúry VŠVU v Bratislave, na KTH v Štokholme a Angewandte / Urban strategies / Excessive vo Viedni, pracJán Pernecký (1982) – vyštudoval katedru experimentálnej a ekologicky viazanej tvorby na Fakulte architektúry STU, potom študoval na katedre architektúry VŠVU v Bratislave, na KTH v Štokholme a Angewandte / Urban strategies / Excessive vo Viedni, prac (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

„Mnohí z umelcov či združení, čo som vybral, nenazývajú to, čo robia architektúrou,“ hovorí JÁN PERNECKÝ. Podľa neho ju však dokonca posúvajú a menia. V jeho projekte Asking architecture, ktorým nás bude zastupovať na prestížnom Bienále architektúry v Benátkach, figuruje iba jediné architektonické štúdio.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Architektúru ste vyštudovali na STU, ale potom aj na VŠVU, prečo?

„Mal som pocit, že chcem o nej vedieť viac, hľadal som odpovede na celkom základné otázky: čo je architektúra, prečo by sa ňou mal človek zaoberať, aké má miesto v spoločnosti a kultúre. Získal som síce remeselnú skúsenosť a vedel som, čo mám robiť, ale stále som nevedel prečo. Samozrejme, je mi jasné, že v domoch bývajú ľudia, ale nevysvetľuje to, prečo by nemohli bývať v čomkoľvek inom. Dúfal som, že prostredníctvom teórie architektúry dospejem k návodom, ako ju robiť. Napokon sa to vyvinulo inak.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako?

„Zistil som, že absolútne odpovede na moje otázky neexistujú a ani nemôžu. Teória architektúry a jej koncepty mi nedajú nutne odpovede a ak, tak prestávajú byť zaujímavé. Čo je však dôležitejšie – dajú mi vždy nové témy, ktorými sa môžem zaoberať.“

Nie je to napokon len nekončiaci sa boj?

„Nie, nie je to boj. Naopak, je to veľmi fajn, je to akási neistota, ktorá vyvoláva potrebu niečo robiť. Boj by to bol, keby som vedel, kam to celé smeruje a snažil by som sa nájsť najrýchlejšiu či najľahšiu cestu k cieľu. Ja ten cieľ nepoznám a ani sa ho nesnažím spoznať.“

To znie dosť utopicky.

„Práve naopak. Keď teória iba sleduje cieľ a snaží sa k nemu rýchlo dostať, tiež prestáva hľadať cestičky, ktoré zaručujú kritický pohľad. A práve o ten mi ide.“

SkryťVypnúť reklamu

Viaceré projekty, na ktorých ste pracovali, mali spojitosť s urbanizmom. Je to teda to, čo vás primárne zaujíma?

„Ani nie, vzniklo to pomerne náhodou. Keď som ešte študoval, urbanizmus nebol veľmi populárny, lebo sa netýkal tvarovania domov. Mňa už vtedy zaujímali koncepty a digitálne metódy architektúry a zdalo sa mi, že práve v urbanistických projektoch sa dajú uplatňovať akosi voľnejšie než v architektúre. Nešlo však o štandardný praktický urbanizmus ako územné plánovanie, skôr o organizovanie veľkých mestských štruktúr. Tým, že sú veľké, sú aj ich metódy zložité a ľudia ich nemajú veľmi chuť chápať – spoľahnú sa, preto je v nich väčšia sloboda. Samozrejme, ak človek nemá estetické ambície.“

Čo znamená mať estetické ambície v architektúre?

SkryťVypnúť reklamu

„Ten výraz treba chápať neutrálne alebo pozitívne – znamená to, že sa architekt zaoberá otázkami formy a tomu podriaďuje všetko ostatné. V rámci rese archu, ale aj predošlých projektov, som sa tomu snažil vyhýbať, hoci teraz som zistil, že aj formou a estetikou sa dajú otvárať otázky architektúry, ktoré sú konceptuálne.“

Ktoré otázky sú práve teraz pre architektúru kľúčové?

„Zdá sa mi, že sú to práve formálne otázky estetiky. Mám pocit, že sa vracia navonok egoistický mód architektúry, keď sa architektúra zaoberá sama sebou viac než svojim vzťahom voči spoločnosti, použitiu a praktickosti. Mainstream je stále o silnom pragmatizme, efektivite a kvalite, ale to najaktuálnejšie rieši architektúru uzavretú do seba. Tieto protipóly však musia fungovať, hoci mne by neprekážalo, keby pragmatickosť v architektúre nebola. Architektúra by nemala byť službou.“

SkryťVypnúť reklamu

Ale niekedy ňou predsa musí byť, nie?

„A prečo by mala? Veď architektúra používa metódy voľného umenia, nesleduje cieľ, ktorý sa dá odmerať. Ale práve to veľa ľudí neakceptuje. Niektorí však vravia, že jedine architektúra dokáže človeka zbaviť slov, keď do nej vojde. Existuje aj termín afekt, ktorý sa spája s architektúrou a vypovedá o jej pôsobení. Ide o to, že architektúra dokáže človeka zahrnúť množstvom vplyvom, ktoré nemusí dokázať úplne pochopiť, aby si uvedomil, že na neho pôsobia ohromujúco. Vie teda, čo sa deje, ale nevie ako a prečo. Spôsoby, ako to dosiahnuť sú pre autorov veľmi sofistikované – nie sú to náhodné, intuitívne procesy, ale hlbší výskum.“

Platí to tak, že keď architekt do hĺbky nepozná koncepty a teóriu, nedokáže urobiť ohromujúcu stavbu?

SkryťVypnúť reklamu

„Dokáže, nemusí nutne poznať teóriu, môže postupovať aj podľa stratégie, ktorá môže byť rovnako hlboká a vedomá. Dôležité však je, že ten človek nechce prijímateľa ohromiť, nemusí ho vlastne ani zaujímať. Je to trochu kontroverzné, keď sa o tom hovorí nahlas, ale dobrá architektúra nevzniká pre ľudí, ale pre architektúru. Motivácia autora nie je to, aby ho ktosi pochopil, ale samotná vec, téma, stratégia či koncept, ktorý má. Potrebuje to spracovávať do takej hĺbky, že sa nevyhne tomu, aby to urobil dobre. Svetová architektúra, ktorá určuje to, čo je aktuálne a dobré, vzniká presne takto – s klapkami na očiach a s pohľadom dovnútra.“

sm-0712-012-jan.rw_res.jpg

Na bienále ste sa takmer dostali už pred štyrmi rokmi, aký to bol projekt?

„Do pavilónu sme spolu s Ivanom Príkopským a Tomášom Szőkem chceli vložiť objekty, cez ktoré by sa dalo prechádzať. Bol to formálny projekt so silnou konceptuálnou myšlienkou – prechod objektmi mal naznačovať, ako vzniká architektúra. Keď sa človek blížil k pavilónu, presne videl, ako sa dá prísť k cieľu. Keď však vošiel do objektov, zrazu sa pred ním začalo otvárať množstvo ciest a možností. Dalo sa však vojsť aj z druhej strany – človek nepoznal cieľ, ale keď sa začal ponárať do útrob objektov, pomaly sa mu ukázala jedna cesta von.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako vznikal súčasný projekt Asking architecture?

„Je to prirodzený a kontinuálny výsledok toho, čo robíme v rámci skupiny rese arch, ktorú som založil pred dva a pol rokom. Prostredníctvom rôznych aktivít sme sa zaoberali veľkými témami architektúry a jej teórie.“

O aké témy ide?

„Nosnou témou je to, že architektúra môže nadobudnúť kritický mód aj vtedy, keď sa zaoberá svojimi vnútornými problémami, kultúrou a spoločnosťou, v ktorých funguje, ale zároveň to robí tak, že určitou témou žije, že ju priamo spracováva. Nesnaží sa vyriešiť problém, funguje bez jasného zámeru, ale výsledkom je nevyhnutný posun celej disciplíny aj kultúry.“

Mohli ste opäť urobiť čosi formálne, priestorové, ale vy ste do projektu zapojili devätnásť rôznych subjektov a predstavujete ich projekty. Prečo?

SkryťVypnúť reklamu

„Vybrali sme projekty, aktivity a diela, ktoré si často ani neuvedomujú, že nejakým spôsobom narábajú s architektúrou, či dokonca posúvajú jej hranice. Ukazujú však, že architektúra sa dá robiť aj vznešenejšie ako len pragmaticky.“

Ako prebiehal výber?

„Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ide o prehliadku neziskoviek a občianskych združení. To vonkoncom nebolo kritériom, no ukázalo sa, že to sú zrejme jediné legislatívne formy, v ktorých môžu fungovať, ak chcú robiť to, čo robia. Nie je to ani reprezentatívny výber, nie sú tam všetci, ktorí by spĺňali nejaké podmienky. Sú tam tí, čo vyhovujú téme, ktorú prostredníctvom nich študujem.“

Rozdelili ste ich do štyroch skupín, aké to sú?

„Prvou sú tí, čo sa teóriou a kritikou architektúry zaoberajú verbálne, patrí tam aj rese arch. Druhou sú tzv. sekundárne médiá – ide o subjekty ako 4AM fórum pro architekturu a médiá z Brna či AtraktArt, ktoré organizujú workshopy, happeningy či výstavy týkajúce sa architektúry, ale stavajú na silných témach, smerujúcich k jadru architektúry. Tretia skupina je najpočetnejšia – tvoria ju umelci, zväčša konceptuálni – a štvrtá je zasa najkontroverznejšia. Volám ju kritické žitie a sú tam štyri kultúrne centrá, z ktorých tri fungujú v priestoroch staníc.“

SkryťVypnúť reklamu

sm-0712-012-asking.rw_res.jpg

Ako prizvaní umelci a združenia reagovali?

„Až neskôr sa ukázalo, že mnohým nebolo jasné, prečo som ich oslovil. Mnohí nevedia, že narábajú s architektúrou, ale to je dobre. A mnohí s ňou v skutočnosti možno ani nenarábajú. Snažil som sa im to vysvetľovať a chcel som počuť ich reakciu. Možno však nebolo celkom správne chcieť, aby nad tým takto rozmýšľali. Dôležité totiž je, že oni tie veci robia, žijú nimi a tým sa stávajú zaujímavými pre mňa ako kurátora a architekta.“

Iba jediná zo zúčastnených autorských skupín sa architektúrou živí. Nestretli ste sa s výhradami, že ten projekt vlastne vôbec nie je o architektúre?

„Stretol, aj od autorít. Je však veľmi ťažké povedať, čo je to architektúra. Jeden z postojov je taký, že architektúra je to, čo vzniká z pozície architektúry alebo s architektonickým zámerom. To, že prizvaní o sebe nehovoria v súvislosti s architektúrou neprekáža, lebo o nej hovorím ja. Každý z nich prejde mojím filtrom, ktorý je architektonický.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa dá vysvetliť napríklad účasť českej umelkyne Kateřiny Šedej?

„Dal by sa použiť každý jej projekt, preto budeme prezentovať jej 24-hodinovú prednášku o svojej tvorbe, ktorú bude mať v najbližších dňoch v Londýne. Pre bienále ja zaujímavá preto, lebo vždy pracuje s veľkým počtom ľudí, ktorí sú naviazaní na nejaké konkrétne miesto.

Napríklad v projekte Zrkadlový vrch oslovila päťsto rodín, žijúcich vo vilovej štvrti jedného maďarského mesta, kde sa verejný priestor obmedzuje na príjazdové cesty k vysokým plotom. Povedala im, že robí súťaž: každý mal otvoriť svoju bránu a nakresliť, čo vidí, keď sa cez ňu pozrie. Zozbierala asi 400 kresieb, 150 vybrala do katalógu a ten poslala späť do všetkých rodín s oznámením, že súťaž o zájazd na Floridu vyhrá ten, kto identifikuje najviac domov, v ktorých boli vyhotovené kresby. Výlet na Floridu zrejme nebol v tejto majetnej štvrti až takým lákadlom, no súťaže sa zúčastnilo neuveriteľné množstvo rodín – celá štvrť ožila, mnohí chodili od domu k domu, zvonili na brány a snažili sa uhádnuť, kde vznikali kresby. Zrazu sa stretli, chodili si navzájom do dvorov, spoznávali sa a najmä – svoj priestor vnímali celkom inak ako dovtedy.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo by si mal túto expozíciu pozrieť štandardne fungujúci architekt?

„Nechcem hovoriť, prečo by si to niekto mal pozrieť. Mne osobne dáva poznanie všetkých zúčastnených veľmi veľa, ale neviem, či mi to pomáha ako architektovi lepšie tvoriť. Skôr mi to praktický architektonický život komplikuje. Sú to totiž témy a metódy, ktoré nie sú celkom kompatibilné napríklad s ekonomickou situáciou v praxi. Takýto druh uvažovania o architektúre je však jedným z tých, ktorý ju dokáže posunúť ďalej.“

sm-0427-015-pavilon.rw_res.jpg

Pavilón ostane prázdny, projekty sa budú dať pozrieť prostredníctvom tabletov. V akom štádiu je technické spracovanie?

„Programátor Ľubo Panák už má aplikáciu, ktorá funguje na princípe obohatenej reality, čo znamená, že v reálnom priestore pavilónu uvidí divák virtuálne inštalácie projektov. Tie práve pripravujeme, máme už aj priestor, kde budeme celú situáciu simulovať. Dôležité však je, že tie tablety to technicky zvládnu. Teraz ešte musíme zohnať sponzorov, aby sme ich mali aspoň pätnásť, zatiaľ máme šesť.“

SkryťVypnúť reklamu

Bude možné zanechať videokomentár?

„Som presvedčený, že áno – to je totiž prvotná vonkajšia motivácia, prečo to robíme takto. Na Bienále máme obrovské publikum, je to príležitosť, ako s ním komunikovať. Zároveň to má konceptuálny rozmer – vo chvíli, keď nebude existovať obojstranná snaha o dialóg, prestane existovať obsah. Divák sa rozhoduje o množstve informácií, ktoré chce dostať. Keď bude aktívny, tak mu dáme minimálne istý zážitok, bez ohľadu na to, či dokonale pochopí všetky inštalácie. Hlavné je, aby dokázal poňať ich rozsah. Možno to pre neho bude inšpiratívne, zanechá komentár a ten bude zasa inšpiratívny pre tvorcov.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 647
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 208
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 574
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 588
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 983
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 749
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 513
  8. Maratónska kampaň, ktorú nebudeme vidieť, ale budeme o nej počuť 2 305
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 565
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 867
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 711
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 375
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 701
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 348
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 906
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 14 636
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  4. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  5. Tupou Ceruzou: Medvede
  6. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
SkryťZatvoriť reklamu