Sloboda pohybu i humorné devalvovanie umenia

Dnes má sochár Juraj Meliš sedemdesiat rokov. Ak by sme sa chceli vyhnúť pátosu výročí, stačila by táto veta. Pre zorientovaných dostatočne informatívna a v novinách primerane dôstojná. No rešpekt k oslávencovi a k jeho miestu na výtvarnej scéne si predsa

len zaslúži pripomenúť verejnosti, že ide o výnimočnú osobnosť.

Juraj Meliš a Jozef Jankovič sú možno poslední „dinosauri“, ktorí ako široko prijímané autority húževnato a hrdo udržujú renomé sochárskeho stavu. Aj napriek tomu, že za uplynulé roky nemali možnosť robiť veľké verejné sochy, je to najmä ich umelecká a ľudská presvedčivosť, ktorá ich zatiaľ neposiela do umeleckého dôchodku.

Tajomstvo Melišovej prítomnosti na scéne je pravdepodobne v jeho životnej filozofii, ktorá sa dá zhrnúť do vety: „Treba Byť a nie lamentovať, ako Sa Nedá. Prídu ďalší a nebudú sa pýtať... ako Vám bolo...nebudú ochkať..., že ste nemohli, ...nebudú zohľadňovať, že sa nesmelo...“

I keď bola vyslovená v súvislosti s augustom 1968, táto udalosť je vo vedomí umelca určujúcou a ako memento prítomnou možno až do dnešných dní.

Vtedy ako čerstvý absolvent Vysokej školy výtvarných umení nechcel možno veľa – len robiť svoju prácu. Nasiaknutý atmosférou euforických 60. rokov nezapochyboval, že by to mohlo byť aj inak. O to tragickejšie bolo sklamanie, keď ešte ani nestihol povedať prvú vlastnú vetu a prišla normalizácia. Zrážka s touto fatálnou skúsenosťou paradoxne urobila z neho umelca. Dala mu nielen témy, ale aj „možnosť“ si vybrať, na čej strane bude stáť.

Niekoľko prvenstiev

Rozhodol sa pre tú ťažšiu, nereprezentatívnu a menej viditeľnú. Ako sa dnes ukazuje pre tú, ktorá sa nestratila v prázdnych služobníckych gestách. Avšak vieme, že kvalita umenia sa etickými postojmi (žiaľ či našťastie?) nemeria. Juraj Meliš si to v dejinách slovenského výtvarného umenia „poistil“ aj niekoľkými prvenstvami, ktoré otvorili dvere tradičného sochárstva smerom k nesochárskym tendenciám. Navyše, do nášho moderného sochárstva začiatkom 70. rokov priniesol obraz dediny v čase, keď byť súčasným neznamenalo hľadať po dedinských dvoroch a miestnych hájoch.

Siahol po domácej dedinskej tradícii v čase, keď slovenské súčasné umenie konečne objavovalo príťažlivosť mesta. Meliš s „dedinou“ nepracoval ako so skanzenom, ale cez stratégie blízke pop-artu, nových realistov, či arte povera. Pochyboval a smial sa zneužívaniu jej obrazu ako posvätného mýtu. Na prvých výstavách sa pohrával s prostredím dedinského dvora ako s divadelným priestorom. Ploty, záhradky, holubníky, fúriky, lavičky pozbíjal z lacného materiálu, z nahrubo opracovaných, ledabolo ponatieraných dosiek, z konárov, preglejkových debničiek.

Devalvovanie „veľkého" umenia

Jeho nerešpektovanie tradičného sochárstva však nešlo obvyklou cestou popierania, ale ako povedal teoretik umenia Tomáš Štrauss, humorným devalvovaním „veľkého umenia“ tým, čo mu bolo najbližšie – drsnou dedinskou každodennosťou.

Trochu ako anarchista, trochu ako kacír sa slobodne pohybuje medzi tradíciou a jej revíziou bez toho, aby sa potreboval hlásiť do toho či onoho tábora. Ako hovorí „Tvrdý jasný -izmus som nikdy v našich podmienkach nevidel a nezažil, a teda som ním nemohol byť radikálne ovplyvnený. Čo išlo okolo, to som schmatol a použil. Či to bol koncept, či arte povera, to sú dnes iba dodatočné konštatovania.“

Aj keď „dedinský dvor“ stál iba na začiatku jeho umeleckej cesty a odvtedy jeho sochárska tvorba napočítala desiatky iných tém, to, čo bolo povedané na začiatku, platí podnes. No ku všetkým knižným prívlastkom o jedinečnosti autora a jeho naliehavých etických výziev si treba všimnúť ešte niečo – tú typicky melišovskú bolesť, ktorú už dekády tlmí humorom, sebairóniou a absurdným smiechom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  10. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 489
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 582
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 957
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 654
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 543
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 397
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 313
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 288
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 148

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

O útok sa pokúsili v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.