SME

Sloboda pohybu i humorné devalvovanie umenia

Dnes má sochár Juraj Meliš sedemdesiat rokov. Ak by sme sa chceli vyhnúť pátosu výročí, stačila by táto veta. Pre zorientovaných dostatočne informatívna a v novinách primerane dôstojná. No rešpekt k oslávencovi a k jeho miestu na výtvarnej scéne si predsa

len zaslúži pripomenúť verejnosti, že ide o výnimočnú osobnosť.

Juraj Meliš a Jozef Jankovič sú možno poslední „dinosauri“, ktorí ako široko prijímané autority húževnato a hrdo udržujú renomé sochárskeho stavu. Aj napriek tomu, že za uplynulé roky nemali možnosť robiť veľké verejné sochy, je to najmä ich umelecká a ľudská presvedčivosť, ktorá ich zatiaľ neposiela do umeleckého dôchodku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tajomstvo Melišovej prítomnosti na scéne je pravdepodobne v jeho životnej filozofii, ktorá sa dá zhrnúť do vety: „Treba Byť a nie lamentovať, ako Sa Nedá. Prídu ďalší a nebudú sa pýtať... ako Vám bolo...nebudú ochkať..., že ste nemohli, ...nebudú zohľadňovať, že sa nesmelo...“

SkryťVypnúť reklamu

I keď bola vyslovená v súvislosti s augustom 1968, táto udalosť je vo vedomí umelca určujúcou a ako memento prítomnou možno až do dnešných dní.

Vtedy ako čerstvý absolvent Vysokej školy výtvarných umení nechcel možno veľa – len robiť svoju prácu. Nasiaknutý atmosférou euforických 60. rokov nezapochyboval, že by to mohlo byť aj inak. O to tragickejšie bolo sklamanie, keď ešte ani nestihol povedať prvú vlastnú vetu a prišla normalizácia. Zrážka s touto fatálnou skúsenosťou paradoxne urobila z neho umelca. Dala mu nielen témy, ale aj „možnosť“ si vybrať, na čej strane bude stáť.

Niekoľko prvenstiev

Rozhodol sa pre tú ťažšiu, nereprezentatívnu a menej viditeľnú. Ako sa dnes ukazuje pre tú, ktorá sa nestratila v prázdnych služobníckych gestách. Avšak vieme, že kvalita umenia sa etickými postojmi (žiaľ či našťastie?) nemeria. Juraj Meliš si to v dejinách slovenského výtvarného umenia „poistil“ aj niekoľkými prvenstvami, ktoré otvorili dvere tradičného sochárstva smerom k nesochárskym tendenciám. Navyše, do nášho moderného sochárstva začiatkom 70. rokov priniesol obraz dediny v čase, keď byť súčasným neznamenalo hľadať po dedinských dvoroch a miestnych hájoch.

SkryťVypnúť reklamu

Siahol po domácej dedinskej tradícii v čase, keď slovenské súčasné umenie konečne objavovalo príťažlivosť mesta. Meliš s „dedinou“ nepracoval ako so skanzenom, ale cez stratégie blízke pop-artu, nových realistov, či arte povera. Pochyboval a smial sa zneužívaniu jej obrazu ako posvätného mýtu. Na prvých výstavách sa pohrával s prostredím dedinského dvora ako s divadelným priestorom. Ploty, záhradky, holubníky, fúriky, lavičky pozbíjal z lacného materiálu, z nahrubo opracovaných, ledabolo ponatieraných dosiek, z konárov, preglejkových debničiek.

Devalvovanie „veľkého" umenia

Jeho nerešpektovanie tradičného sochárstva však nešlo obvyklou cestou popierania, ale ako povedal teoretik umenia Tomáš Štrauss, humorným devalvovaním „veľkého umenia“ tým, čo mu bolo najbližšie – drsnou dedinskou každodennosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Trochu ako anarchista, trochu ako kacír sa slobodne pohybuje medzi tradíciou a jej revíziou bez toho, aby sa potreboval hlásiť do toho či onoho tábora. Ako hovorí „Tvrdý jasný -izmus som nikdy v našich podmienkach nevidel a nezažil, a teda som ním nemohol byť radikálne ovplyvnený. Čo išlo okolo, to som schmatol a použil. Či to bol koncept, či arte povera, to sú dnes iba dodatočné konštatovania.“

Aj keď „dedinský dvor“ stál iba na začiatku jeho umeleckej cesty a odvtedy jeho sochárska tvorba napočítala desiatky iných tém, to, čo bolo povedané na začiatku, platí podnes. No ku všetkým knižným prívlastkom o jedinečnosti autora a jeho naliehavých etických výziev si treba všimnúť ešte niečo – tú typicky melišovskú bolesť, ktorú už dekády tlmí humorom, sebairóniou a absurdným smiechom.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Beata Jablonská

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 306
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 414
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 230
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 257
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 889
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 408
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu