Sloboda pohybu i humorné devalvovanie umenia

Dnes má sochár Juraj Meliš sedemdesiat rokov. Ak by sme sa chceli vyhnúť pátosu výročí, stačila by táto veta. Pre zorientovaných dostatočne informatívna a v novinách primerane dôstojná. No rešpekt k oslávencovi a k jeho miestu na výtvarnej scéne si predsa

len zaslúži pripomenúť verejnosti, že ide o výnimočnú osobnosť.

Juraj Meliš a Jozef Jankovič sú možno poslední „dinosauri“, ktorí ako široko prijímané autority húževnato a hrdo udržujú renomé sochárskeho stavu. Aj napriek tomu, že za uplynulé roky nemali možnosť robiť veľké verejné sochy, je to najmä ich umelecká a ľudská presvedčivosť, ktorá ich zatiaľ neposiela do umeleckého dôchodku.

Tajomstvo Melišovej prítomnosti na scéne je pravdepodobne v jeho životnej filozofii, ktorá sa dá zhrnúť do vety: „Treba Byť a nie lamentovať, ako Sa Nedá. Prídu ďalší a nebudú sa pýtať... ako Vám bolo...nebudú ochkať..., že ste nemohli, ...nebudú zohľadňovať, že sa nesmelo...“

Článok pokračuje pod video reklamou

I keď bola vyslovená v súvislosti s augustom 1968, táto udalosť je vo vedomí umelca určujúcou a ako memento prítomnou možno až do dnešných dní.

Vtedy ako čerstvý absolvent Vysokej školy výtvarných umení nechcel možno veľa – len robiť svoju prácu. Nasiaknutý atmosférou euforických 60. rokov nezapochyboval, že by to mohlo byť aj inak. O to tragickejšie bolo sklamanie, keď ešte ani nestihol povedať prvú vlastnú vetu a prišla normalizácia. Zrážka s touto fatálnou skúsenosťou paradoxne urobila z neho umelca. Dala mu nielen témy, ale aj „možnosť“ si vybrať, na čej strane bude stáť.

Niekoľko prvenstiev

Rozhodol sa pre tú ťažšiu, nereprezentatívnu a menej viditeľnú. Ako sa dnes ukazuje pre tú, ktorá sa nestratila v prázdnych služobníckych gestách. Avšak vieme, že kvalita umenia sa etickými postojmi (žiaľ či našťastie?) nemeria. Juraj Meliš si to v dejinách slovenského výtvarného umenia „poistil“ aj niekoľkými prvenstvami, ktoré otvorili dvere tradičného sochárstva smerom k nesochárskym tendenciám. Navyše, do nášho moderného sochárstva začiatkom 70. rokov priniesol obraz dediny v čase, keď byť súčasným neznamenalo hľadať po dedinských dvoroch a miestnych hájoch.

Siahol po domácej dedinskej tradícii v čase, keď slovenské súčasné umenie konečne objavovalo príťažlivosť mesta. Meliš s „dedinou“ nepracoval ako so skanzenom, ale cez stratégie blízke pop-artu, nových realistov, či arte povera. Pochyboval a smial sa zneužívaniu jej obrazu ako posvätného mýtu. Na prvých výstavách sa pohrával s prostredím dedinského dvora ako s divadelným priestorom. Ploty, záhradky, holubníky, fúriky, lavičky pozbíjal z lacného materiálu, z nahrubo opracovaných, ledabolo ponatieraných dosiek, z konárov, preglejkových debničiek.

Devalvovanie „veľkého" umenia

Jeho nerešpektovanie tradičného sochárstva však nešlo obvyklou cestou popierania, ale ako povedal teoretik umenia Tomáš Štrauss, humorným devalvovaním „veľkého umenia“ tým, čo mu bolo najbližšie – drsnou dedinskou každodennosťou.

Trochu ako anarchista, trochu ako kacír sa slobodne pohybuje medzi tradíciou a jej revíziou bez toho, aby sa potreboval hlásiť do toho či onoho tábora. Ako hovorí „Tvrdý jasný -izmus som nikdy v našich podmienkach nevidel a nezažil, a teda som ním nemohol byť radikálne ovplyvnený. Čo išlo okolo, to som schmatol a použil. Či to bol koncept, či arte povera, to sú dnes iba dodatočné konštatovania.“

Aj keď „dedinský dvor“ stál iba na začiatku jeho umeleckej cesty a odvtedy jeho sochárska tvorba napočítala desiatky iných tém, to, čo bolo povedané na začiatku, platí podnes. No ku všetkým knižným prívlastkom o jedinečnosti autora a jeho naliehavých etických výziev si treba všimnúť ešte niečo – tú typicky melišovskú bolesť, ktorú už dekády tlmí humorom, sebairóniou a absurdným smiechom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  5. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  6. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  7. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  8. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  9. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 292
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 060
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 019
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 446
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 065
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 050
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 130
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

DOMOV

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Krištúfek

Krištúfek bol jednou z obetí zrážky autobusu s nákladiakom.

SVET

Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, zahynulo desať ľudí

Polícia vodiča po incidente zadržala.

Neprehliadnite tiež

Vo veku 44 rokov zomrel spisovateľ a režisér Peter Krištúfek

Krištúfek bol jednou z dvoch obetí pondelňajšej tragickej zrážky autobusu s nákladiakom.

Bude ešte Sherlock? Populárny seriál je na bode mrazu, v pozadí sú spory

Martin Freeman sa sťažuje na fanúšikov. Je to trápne, odkazuje mu Benedict Cumberbatch.

ROZHOVOR

Režisér filmovej senzácie: Po Oscarovi za film Artist mi vyčítali, že sa na niečo hrám

Michel Hazanavicius nakrútil čiernobiely a nemý film. V rozhovore pre SME uvažuje nad zmyslom revolúcie.

Seriály HBO sa vyznačujú nahotou a násilím. V novom Westworld dupli na plyn

Hoci nové časti seriálu o robotoch ohurujú veľkou výpravou, majú svoje problémy.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.