Je taký silný, ako tí, čo ho hrajú

Slávny bubeník Billy Cobham hovorí o dnešnom džeze a v sobotu ho u nás aj predstaví.

Billy Cobham sa narodil v roku 1941. Hral s Horace Silverom, Stanley Turrentinom, Georgeom Bensonom a Milesom Davisom. Za kľúčové sa považuje jeho účinkovanie v skupine Mahavishnu Orchestra, vďaka ktorému sa stal v 70. rokoch jedným z najvplyvnejších(Zdroj: JAZZFORTHURSDAY)

Dnes sa začne jediný slovenský džezový festival pod holým nebom Open Jazz Fest na Zelenej vode pri Novom Meste nad Váhom. Jeho vrcholom bude zajtrajší koncert (lístky ešte sú) bubeníka svetového mena Billyho Cobhama, ktorý hlavne so skupinou Mahavishnu Orchestra v 70. rokoch zmenil tvár hudby. Pri tejto príležitosti e-mailom odpovedal na niekoľko otázok.

Pochádzate z Panamy, ale prisťahovali ste sa do New Yorku ako trojročný. Pomáhalo vám tamojšie multikultúrne prostredie pri hudobnom vývoji?

„Tých vyše 30 rokov, čo som strávil v New Yorku, malo na mňa silný vplyv. S hudobným prostredím, aké je tam, som sa nestretol nikde inde na svete. Nechcem tým povedať, že hudobné prostredie New Yorku je lepšie, než akékoľvek iné miesto na svete, len že sa jedinečným spôsobom odlišuje. A preto čas, ktorý som tam strávil, nemôžem hodnotiť inak ako extrémne kladne.“

Ako ste sa dostali k spolupráci s Milesom Davisom? Predpokladám, že to bol kľúčový zážitok. Skúsite ho pretlmočiť do slov?

„Milesovi ma odporučil jeho bubeník Jack DeJonette v roku 1969 alebo 1970. Rozhodol sa pracovať na iných projektoch a mal pocit, že by oboje nezvládol. Miles ma pozval, aby som s ním nahrával, a zvyšok príbehu je všeobecne známy.“

Ako vznikali v Mahavishnu Orchestra tie rytmicky komplikované štruktúry? Bolo v tom viac spontánnosti alebo racionality?

„Usiloval som sa rytmicky napodobniť melodické linky, ktoré napísal John, a dôraz som pri tom kládol na frázovanie, môj prístup nebol matematický.“

Bývate v Európe. Aký je podľa vás rozdiel v prijímaní džezu v Európe a USA?

„V Európe prijímajú džez oveľa otvorenejšie než v Spojených štátoch, pretože na rozdiel od USA nachádza oveľa silnejšiu podporu v jednotlivých krajinách Európy.“

Je džez životaschopná hudba? Ak áno, ktoré sú jej najzaujímavejšie výhonky?

„Áno, džez je životaschopným žánrom, no záleží na tom, kto ho hrá a akú silnú schopnosť komunikovať daný umelec má.“

Nahrávali ste s nórskymi aj nemeckými džezmenmi. Vy si asi nemyslíte, že najlepší džez vzniká v USA, však?

„Džez ako umelecká forma je taký silný, akí silní sú tí, čo ho hrajú, v rámci vlastných spoločností, v ktorých sa pohybujú. Spojené štáty kedysi boli takpovediac jeho mekkou. Dnes si možno vypočuť veľmi dobré, ba až vynikajúce vystúpenia umelcov z celého sveta.“

Nahrali ste reinterpretácie skladieb Grateful Dead. Sledujete aj rock?

„Rockové kruhy veľmi nesledujem... Nikdy som ich ani nesledoval, no v istom období som sa v tej spoločnosti ocitol a dobre sa mi spolupracovalo s umelcami z tohto žánru, keď ma oslovili. Myslím, že to bola pre mňa iba prechodná fáza, v ktorej som nemal potrebu pokračovať, a neskôr som o rockový svet stratil záujem, nie však rešpekt k tým, pre ktorých sa rock stal ich hudobným domovom.“

Mali ste aj pár tém, z ktorých sa stali hity, napríklad Stratus. Nikdy vás nebavilo vstúpiť do „inteligentnej komercie“ akú robil napríklad George Benson alebo George Duke?

Nie, v tom smere som sa nikdy necítil “doma”. I keď, umelci, ktorých ste spomenuli, sa v tom prostredí cítili veľmi príjemne. Ja som šťastný, keď môžem byť jednoducho sám sebou.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 000
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 810
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 111
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 494
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 307
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 202
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 118
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 031
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 003
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Smer opäť prevalcuje župy a opozícia je v pohode

V jednom sa Josif Vissarionovič Džugašvili nemýlil: kádre rozhodujú o všetkom.

SVET

Český komentátor pre SME: Naša demokracia Babiša prežije

Babiš nerozumie demokracii, tvrdí Jindřich Šidlo.

Neprehliadnite tiež

Jo Nesbø sa vymazal z titulkov filmu Snehuliak. Nóri sú z neho šokovaní

Na filmovú podobu bestselleru som nemal žiadny vplyv, vraví.

Z opilcov na diskotéke urobil rozprávku. Beck mohol na novinke radšej spomaliť

Hudobný chameleón pred dvomi rokmi vyvolal škandál na cenách Grammy.

ROZHOVOR

Na policajnú akadémiu treba v Rusku tlačenku, muži s mocou sú neodolateľní a sexi

Rusko je rovnaké ako pred tisíc rokmi, hovorí pre SME ukrajinský režisér. Nasadili proti nemu trollov.

Lynyrd Skynyrd: Zrodenie a pokles americkej hudobnej legendy

Ubehlo štyridsať rokov od leteckého nešťastia, pri ktorom zahynuli popularizátori južanského rocku.