Pripraviť sa, pozor, umelci

V bratislavskom Dome umenia je výstava diplomoviek, ktorými mladí umelci ukončili štúdium na Vysokej škole výtvarných umení.

Súčasťou výstavy sú aj diela z katedry úžitkového umenia: Peter Ďuriš – Odkrývanie.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Nevystavujú prvýkrát, no prvýkrát ako absolventi.

Kniha fotografií s drevenou vyrezávanou obálkou sa začína citátom z dobre známej pesničky velebiacej vidiek z repertoáru rovnomennej kapely. Ďalší ospevujúci opis Malokarpatského regiónu však napísal mladý fotograf Martin Frič: „Nohami chcem ostať na zemi, povedať, že život je vtipný a radostný a zvolám tak, že nebo na zemi už dávno je.“

Tam, kde sú doma

Nenasleduje refrén ani um-ta-ta um-ta-ta, ale séria fotografií Banalita, absurdita – nová estetika periférie. Vznikala tam, kde to jej autor dôverne pozná. Na mieste, kde „čas, futbal a viera majú stále svoju váhu a dedinský rozhlas ostáva aj naďalej dôveryhodný“. Frič je v nich uštipačný, ironický priam sarkastický, ale zároveň neodkladá bokom svoje väzby a korene, svoju vrúcnu náklonnosť a čosi, čo nemožno označiť za súcit, ale jedine cit. Alebo to tak vníma iba divák, lebo v ňom samom leží cit k banálnym obrazom vidieka?

Toto je iba jeden príklad, ale fakt je, že na výstave magisterských diplomových prác v bratislavskom Dome umenia sa dá veľmi podobne zastaviť často. Akoby sa vystavujúci, čerství absolventi, rozhodli zmiesť všetky predsudky o tom, že im nikto vrátane ich samých nerozumie.

sm-0720-013-fric.rw_res.jpg

Martin Frič: Banalita, absurdita - nová estetika periférie

Nemusí byť veľa

Prehliadka výberu z najlepších diplomových prác študentov VŠVU je v Dome umenia už šiesty raz, kurátorkou je Beáta Jablonská. „Najprv to bol iba osobný pocit, že tento rok je výstava naozaj vydarená. Neskôr sme sa aj s viacerými kolegami zhodli, že je to zrejme akýmsi minimalizmom, ktorý tu zavládol. Študenti chcú totiž často toho povedať veľmi veľa a najlepšie všetko naraz. Tu však vidno, že dokážu povedať veľa, aj keď sú úsporní. Pôsobí to veľmi atakujúco, výstižne,“ hovorí.

Skutočne, prehliadka zástupcov dvanástich rôznorodých katedier a ich ateliérov pôsobí veľmi čisto a ucelene. „Neviem, či je to zhoda náhod, či nálady ročníka. A možno je to preto, lebo pre väčšinu nejde o premiéru. Dnes študenti vystavujú od prvých ročníkov, a preto vedia, do čoho idú,“ hovorí.

sm-0720-013-moda.rw_res.jpg

Z katedry textilnej tvorby: Margaréta Drugdová – Pánske dezény.

A predsa je nenahraditeľná

To, ako pôsobí každoročná výstava, hovorí veľa o jej autoroch, študentoch, ale aj o fungovaní školy.
Keď sa napríklad zastavíte pri diele Medzi Lívie Kožuškovej, ktorá prostredníctvom objektov a malieb veľmi sústredene hovorí o ľudskej pamäti a slepom bode, na chvíľu neviete uhádnuť, z ktorej katedry asi môže byť.
„Je to asi najväčší trend, o ktorom často hovoríme,“ priznáva Jablonská. „Niektoré ateliéry sa striktne držia svojho média, iné svojich študentov púšťajú k iným médiám. Nakoniec, mnohí skončia úplne v odlišnom ateliéri, ako začnú.“

Keď inštalovali svoje diela, so všetkými sa rozprávala. Hoci sa zvykne hovoriť, že umenie sa nedá učiť, väčšina vraj napokon uznala, že škola bola nenahraditeľná. „Buď kvôli pedagógovi, alebo pre komunitu a inšpirácie,“ hovorí. Presahy médií preto vidieť častejšie – Denisa Pišteková hovorí o architektúre prostredníctvom šiat, Slavomíra Ondrušová z katedry úžitkového umenia ukazuje dialóg medzi kresbou a šperkom, Martina Rozinajová zasa to, ako má vyzerať kniha výtvarnej pre prvákov, Veronika Melicherová z katedry vizuálnej komunikácie pracuje na projekte, ktorý vám ukáže, ktoré úseky mesta sú bezbariérové a ktoré nie.

Osobné verzus verejné

Aj podľa Jablonskej v dielach cítiť väčší presah od čisto osobných k spoločenským témam. „Možno je to dané aktuálnou klímou, v ktorej má svoje miesto sociálna angažovanosť. Cítiť, že hoci často riešia aj osobné témy, dokážu ich posunúť za hranicu, v ktorej diváci nie sú len tichými voyermi,“ hovorí. „O to sa azda budú usilovať, lebo to je vlastne to najťažšie – keď dokáže umelec hovoriť o intímnom a súkromnom tak, aby to zasiahlo aj niekoho veľmi vzdialeného,“ dodáva.

sm-0720-013-slepybod.rw_res.jpg

Lívia Kožušková – Medzi, pohľad na časť inštalácie o pamäti a slepom bode.

sm-0720-013-zrkadlo.rw_res.jpg

Rudolf Rusňák - Passionis collection (Zbierka vášní)

woda0405_res.jpg

Marek Cina - Pop up kniha

woda0422_res.jpg

Denisa Slávová - Bratia

sm-0720-013-dolce.rw_res.jpg

Veronika Paluchová - Dolce vita

woda0441_res.jpg

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 713
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 568
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 045
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 736
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 556
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 343
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 867
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 618
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 995

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Vykrádal cudzí hrob. Nový autor série Millenium však trest nedostal

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop