Do začiatku Divadelnej Nitry sú ešte dva mesiace, ale oplatí sa nakuknúť, čo pripravuje 21. ročník najväčšej divadelnej akcie na Slovensku. Celoročné bádanie festivalového tímu potvrdzuje, že tvorcovia sa stále obzerajú za traumami minulosti, čoraz jednoznačnejšie sa vyjadrujú k politickým témam. To však neznamená, že budeme iba svedkami divadelných tragédií, môžeme sa tešiť aj na grotesku či dokumentárnu drámu.
V rámci koprodukčných projektov sa vyskladala ponuka trinástich inscenácií z desiatich krajín. Prídu divadlá z Belgicka, Nemecka, Rumunska, Slovinska, Veľkej Británie a predovšetkým z krajín Višegrádskej štvorky. Predstaví sa sedem zahraničných režisérov, ktorí na festivale ešte neboli.
V hlavnom festivalovom programe uvidíme napríklad berlínsky súbor DorkyPark s inscenáciou, ktorá mapuje osudy Rómov v strednej a východnej Európe, pražské zoskupenie Handa Gote s autobiografickou dokumentárnou hrou Mraky, vznikajúcou na princípe mediálnej archeológie, alebo budapeštianske divadlo Katona József színház a Sputnyik s kafkovsky ladenou groteskou o katastrofálnej situácii v zdravotníctve.
Tohtoročná prehliadka neprináša ani jednu klasickú drámu, všetko to budú súčasné hry či autorské počiny mladých divadelníkov, pre ktorých divadlo ponúka možnosť vlastnej výpovede. Tento jav badať v posledných rokoch výraznejšie. V programe dominuje buď súčasná dráma alebo autorské divadlo.
„Nebol to zámer, mali sme v užších selekciách aj interpretácie klasickej drámy, napríklad Shakespeara Jana Nebeského z pražského Národného divadla,“ hovorí dramaturgička a manažérka zahraničných vzťahov Romana Maliti. Podľa jej slov ide o všeobecnú tendenciu tvorcov aj festivalových dramaturgií.
„Tiež si pamätám silné ročníky Divadelnej Nitry, keď boli v programe štyria Čechovovia, Lermontovova Maškaráda aj Shakespeare. Zmena súvisí nielen s potrebou divadla vyjadriť sa k spoločnosti, politike a k aktuálnemu dianiu inak, ale aj s komunitnou prácou vo verejnom priestore.“