Cesta k budúcnosti vedie cez panelákové dvere

Druhú dvojicu projektov, ktoré predstavujeme v rámci tých, čo budú súčasťou českého a slovenského pavilónu na Bienále architektúry v Benátkach, spája priestor, no nielen ten fyzický.

Tomáš Džadoň: Portál, 2009. Inštalácia panelákových dverí pred vchod do historickej budovy v Brne v rámci prehliadky Sochy v ulicích.

Nech sa združenie 13 kubikov nachádza kdekoľvek, hoci aj v panelákovom byte, už niekoľko rokov sa mu darí usporadúvať výstavy, diskusie, projekty i aktivity, ktoré výrazne prekračujú hranice jednotlivých médií, ale aj umenia samotného.

Kurátor Ján Pernecký si niektoré z ich projektov vybral a spoločne s dielami Tomáša Džadoňa budú tiež súčasťou českého a slovenského pavilónu na Bienále architektúry v Benátkach.

Záujem sa nemení, iba miesto

„Časť našich aktivít sa týka priestoru, urbánnej skúsenosti a snahy o definovanie priestoru ako prostredia pre kultúru a umenie,“ hovorí teoretička Mária Rišková. Napokon, združenie 13 kubikov, ktoré tvorí okrem nej ešte výtvarníčka Mária Čorejová a architekt Marian Lukačka, si vo svojej histórii už prešlo viacerými miestami. Naposledy sídlili v ateliéroch Tranzit na Zlatých pieskoch, teraz úradujú v „salóne“ súkromného bytu.

Z množstva projektov, ktoré iniciovali, uvidia diváci na bienále dva: Priestor – expanzia/atrofia od Milana Mikulu a New Studená od Jána Triašku. Obe boli pôvodne site-specific inštalácie vyrobené na mieru Galérie 13m3, teraz z nich bude vytvorená virtuálna inštalácia. „Obe budú aj interaktívne. New Studená dostane aj nový názov, ako inak – New Giardini,“ vysvetľuje Rišková.

Ján Triaška ňou poukazoval na krátkodobosť a krátkozrakosť rýchlej podnikateľskej výstavby v postkomunistických krajinách, Milan Mikula zasa do jednej z budov Tranzitu umiestnil kovové laná zväzujúce priestor, ktoré ozvučil. Pripomínali tak vnútro gigantického hudobného nástroja. „Obaja používajú architektúru a jej bežné prvky, ale idú za jej fyzickú skutočnosť. Predstavujú ju prostredníctvom zážitku,“ hovorí Rišková.
Spolupráca na bienále sa stala prirodzenou súčasťou aktuálneho projektu 13 kubikov – Múzeum budúcnosti, keďže sa okrem „sklamaní z budúcnosti, ktorá nikdy neprišla“, zaoberá aj budúcnosťou múzea umenia ako inštitúcie.

Územie nikoho

Z projektov Tomáša Džadoňa vybral kurátor tiež dve realizované výstavy. V prvej, nazvanej Územie nikoho, sa Džadoň sústredil na zvýraznenie vlastností prechodu z miestnosti do miestnosti, „symbolicky som v ňom videl proces zmeny, premeny,“ vysvetľuje.

V druhej, nazvanej Portál, umiestnil na historickú budovu v Brne vernú kópiu dverí z paneláka. „Bol to výsledok môjho záujmu o vchody a súviselo to so širšou témou paneláku a sídliska ako môjho domova,“ hovorí Džadoň, ktorý momentálne pracuje na Pamätníku ľudovej architektúry. Tým by mali byť tri drevenice postavené na streche niektorého z košických panelákov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Téma: Bienále architektúry v Benátkach 2012


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop