Príbeh tajomného muža, ktorý sa snaží ochrániť svet pred skazou, zažil vzlety aj pády.
Komiksový príbeh Batmana má v rodnom liste rok 1939, rodičov dvojicu Bob Kane a Bill Finger a vydavateľstvo DC Comics.
Jeho hrdina, Bruce Wayne, je milionár, filantrop a sirota, ktorému zabili rodičov pred očami. Ako Batman nemá žiadne nadprirodzené schopnosti, využíva telesnú zdatnosť a techniku, ktorou predbieha dobu.
Protivníci a ženy
Protivníkmi Batmana sú tiež ľudia z mäsa a kostí, rôznym pričinením osudu zmenení na lotrov ako Joker, Riddler, Poison Ivy alebo Penguin.
Keď sa objavili námietky, že vzťah Batmana a Robina má homosexuálny nádych, pridali tvorcovia komiksu ženské hrdinky Batgirl a najmä Catwoman, aby rozptýlili zbytočné dohady.
To však nebola jediná zmena, ktorou komiksový príbeh prešiel. Dozrievajúci čitateľ potreboval v príbehu viac než akčné scény a technologické hračky, a tak musel nabrať viac na pochmúrnosti a ubrať zo superhrdinstva. Pribudol aj syn Damien a úmrtia v rodine.
V roku 1986 nakreslil Frank Miller, autor Sin City a 300, Návrat Temného rytiera, ktorý pripravil pôdu pre filmové spracovanie schopné osloviť široké publikum.
Michelle Pfeiffer ako Catwoman.
Silné mená
Voľba Tima Burtona bola ideálna. Schopnosť spojiť absurdné vizuálne videnie s humorom a napätím dokázal už vo filme Beetlejuice spolu s Michaelom Keatonom, budúcim Batmanom.
Filmu sa dodnes dá vyčítať máločo, prevzal všetko podstatné, čím bol komiks blízky čitateľom. Obrázky ožili a do detailov prepracovanú kulisu podporovalo vynikajúce obsadenie aj skvelý soundtrack.
Kráskami po boku Batmana sa stali najkrajšie ženy vtedajšieho Hollywoodu – Kim Basinger, Nicol Kidman, Uma Thurman či Michelle Pfeiffer, ktorá ostane zrejme navždy neprekonaná.
Ani pri „záporákoch“ sa divák nemohol sťažovať – Jack Nicholson, Danny DeVito, Christopher Walken, Jim Carrey, Tommy Lee Jones, Arnold Schwarzenegger.
Batman podľa Burtona:
Vzlety a pády
To, čo nadchlo publikum, však neoslnilo filmové štúdiá. Rozhodli sa priblížiť príbeh mladšiemu publiku až takmer na úroveň infantilného televízneho seriálu z druhej polovice 60. rokov.
Réžiu prebral Joel Schumacher a ako Batmani to skúsili Val Kilmer a George Clooney. Keď druhého z nich navliekli do netopierieho kostýmu s bradavkami, skaza bola dokonaná. Pri nákladoch 125 miliónov dolárov zarobil len o 5 miliónov viac a za takmer pol miliardovým ziskom prvého dielu katastrofálne zaostával.
Režisér Christopher Nolan nemal na výber a musel začať znovu. Od začiatku mal v úmysle vytvoriť trilógiu, ktorá by sa uzavrela do jedného rozprávania.
Jokera zbavil viny za smrť Bruceových rodičov. Pridal tajomné Spoločenstvo tieňov Ra Al Ghul, ktoré tisícročia sleduje temné stránky ľudstva a zasahuje, keď zlo v spoločnosti prevládne. Má na svedomí zničenie Ríma, podpálenie Londýna a ďalším cieľom je nemravný Gotham.
Milionár sklamaný životom a vyčítajúci si smrť rodičov je zdanlivo ideálny prostriedok na tento účel. Po tréningu v Himalájach má byť použitý ako zbraň hromadného ničenia. Lenže Bruce verí v možnosť zachrániť Gotham. Musí sa teda vzoprieť svojmu učiteľovi.
Batman podľa Christophera Nolana:
Fikcia či skutočnosť?
Strednú časť si podobne ako v prípade Catwoman uchmatol pre seba geniálnym výkonom Heath Ledger ako Joker, posmrtne ocenený Oscarom.
Jeho šialený zločinec prestáva byť len komiksovou figúrkou a hoci sa divák baví najmä pri akčných scénach, neraz sa musí zamyslieť, koľko podobných Jokerov behá mimo kina.
To nakoniec platí o celej trilógii. Dodržiava totiž absurdné zákony žánru, ale signály o tom, že Gotham nie je až také vymyslené mesto ako bolo v Burtonových filmoch, vysiela úplne zreteľne.
Nolan je skvelý režisér a teda mu neušli vážnejšie prešľapy. Na radosť vnímavejších divákov umne pospájal všetky časti skladačky tak, aby zároveň neuzavrel úplne možnosť ďalšieho pokračovania.
On sám ho vehementne popiera, ale štúdiá Warner Bros vedia počítať. Burtonov Batman zarobil za prvý víkend 40 miliónov dolárov, Nolanov 160 miliónov.