SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Keď narazíš na stenu, mysli v extrémoch

Slovák Tomáš Gabzdil Libertíny prezentuje svoje dielo na olympiáde v Londýne

Tomáš Gabzdil Libertíny (1979)  absolvoval magisterské štúdium na Design Academy Eindhoven v Holandsku. V roku 2009 získal cenu The Designer of The Future na Art Basel, najprestížnejšom komerčnom veľtrhu s umením. Jeho diela sú v zbierkach MoMA v NewTomáš Gabzdil Libertíny (1979) absolvoval magisterské štúdium na Design Academy Eindhoven v Holandsku. V roku 2009 získal cenu The Designer of The Future na Art Basel, najprestížnejšom komerčnom veľtrhu s umením. Jeho diela sú v zbierkach MoMA v New (Zdroj: LINETTE FREWIN)

Nemá rád predurčené veci a búri sa proti autoritám. To TOMÁŠA GABZDILA LIBERTÍNY priviedlo až k tomu, že spoznal DNA včiel a vie, ako reagujú. Spolu s nimi vytvoril inštaláciu The Agreement (Dohoda), ktorú si vybrali organizátori sprievodného festivalu londýnskej olympiády.

Kedy a kde si vás organizátori Exhibition Road Show, sprievodného podujatia hier, vybrali?

„V lete minulého roka ma oslovili organizátori festivalu. Chceli počas letnej olympiády skultúrniť centrum Londýna. Di Robson z produkčného domu DREAM, zodpovedná za koncept, ma vybrala na základe osobného prieskumu. Niekde videla moje veci, niekde o mne čítala... Celý proces bol komplikovaný, lebo byrokracia v Londýne je možno nepriestrelnejšia ako u nás. Na každú hlúposť potrebujú povolenie. Včelár, s ktorým som spolupracoval, musel podpísať, že jeho včely nie sú choré, lebo ak by boli a prišli by do styku s anglickými, po skončení výstavy by sme museli všetky zabiť.“

SkryťVypnúť reklamu

Objekt – inštalácia s názvom The Agreement (Dohoda) pozostáva zo sklenenej vitríny, v ktorej okoloidúci vidia obrovský kvet vyrobený z včelieho vosku. S realizáciou vám pomohol včelár Rudolf Moravčík z Včelárskej paseky. A, samozrejme, včely...

„Pod skulptúrou je ešte úľ, ktorý dodal včelár z Londýna. Včely sme vpustili do vnútorného preskleného priestoru. Majú možnosť vylietať skrz otvor, ktorý je v hornej časti vitríny, a zháňať si potravu. Jedia, čo zoženú v Hyde Parku a záhradách. Skulptúra sa dočasne stala ich domovom. Aj to len parciálne. A čo sa nestalo, začali na nej niečo doťahovať. Napríklad medzi jednotlivými segmentmi bola medzera kvôli spojom a ony ju začali zaceľovať. To bol veľmi pekný moment.“

Dielo si osobne prezrela aj Camilla, vojvodkyňa z Cornwallu. Ako reagovala?

SkryťVypnúť reklamu

„Bola unesená a úprimne zvedavá, je to predsa len niečo, čo sa nevidí každý deň. Potešil ma jej úžas v tvári, keď som potvrdil jej domnienku, že to, čo vidí, bolo fakt urobené včelami.“

S včelami pracujete, lepšie povedané spolupracujete už viac ako päť rokov. Kde sú korene tohto vzťahu?

„Najskôr som pracoval s včelím voskom. V čase, keď som študoval konceptuálny dizajn v Holandsku, sa mi nepáčilo, že množstvo volieb je limitované a cesty vopred vydláždené. Budeš používať nehrdzavejúcu oceľ na panvice a plast na iné produkty! Pripadalo mi smutné, že som vopred odsúdený na nudu, že nezažijem tú detskú radosť z nového objavu. Som experimentátorský typ a nemám rád veci predurčené. Búrim sa proti autoritám. Tak som si zvolil za materiál včelí vosk, lebo je takým antihrdinom. Je mäkký, senzitívny, citlivý na denné svetlo a zmeny teploty. Napriek všetkým slabostiam je to ak nie najtrvácnejší, tak jeden z najtrvácnejších organických materiálov. Vydrží tisícky rokov bez porušenia. “

SkryťVypnúť reklamu

Stotožnili ste sa s antihrdinským materiálom okamžite, alebo spočiatku kládol odpor?

„Dotkla sa ma tragédia voskových produktov. Ak zapálite sviečku a ona horí v bezvetrí, nezostane po nej nič, jedna čierna bodka. Je to produkt na jedno použitie, ale má v sebe niečo poetické, efemérne. Neskôr som vyrobil vázy. Z keramickej vázy som stiahol sadrovú formu a do nej vlial vosk. A narazil som na slepú ulicu. Produkt z vosku sa mi zdal krásny, ale niečo mu chýbalo. Bola to zvláštna zmena materiálu, ale v kontexte dejín umenia znamenala málo. Už v Grécku sa bronzové nádoby odlievali do včelieho vosku, takže nebolo o čom diskutovať.“

Kto vás zo slepej uličky vyviedol?

„Stretol som sa s niekým, kto povedal, že ak narazím na stenu, musím myslieť v extrémoch. Tak som prišiel na myšlienku vyrobiť vázu priamo tam, kde vzniká materiál. V úli, jedinom zdroji včelieho vosku. Začal som pracovať so včelármi, diskutovať s nimi. Musel som pochopiť vnútorné procesy vo včelínoch. Šiel som do veľkej neznámej. Vedel som o včelách absolútne minimum. To, že robia med a že ma môžu uštipnúť. Bol som v strese, ale nakoniec sa to podarilo. Vytvoril som konštrukciu vázy, formu pre včely a ony ju vystavali. Prijali moju formu ako vhodnú aj pre tvorbu svojho úľa. Tu vnímam posun. Umelec porozumie procesu, je schopný do procesu zasiahnuť a vytvoriť dielo v spolupráci s ním.“

SkryťVypnúť reklamu

Spoločník, akým sú živé včely, je však nevyspytateľný. Nemôžete sa spoľahnúť, že urobia presne to, čo chcete. Nehrozilo, že londýnska skulptúra vôbec nevznikne?

„Hrozilo, ale vždy existujú metódy, ako prinútiť včely k stavbe. V jednom prípade sme museli pripraviť extrémne podmienky, pre ne neprirodzené. Samozrejme, netýrali sme ich, len sme limitovali priestor v úli, aby sme ich prinútili vyjsť na konštrukcie. Stalo sa to pri tvarovaní ukončenia kvetu, čo bol tvar veľmi zložitý, včelám cudzí.“

V rámci politickej korektnosti, nepáchate na tom hmyze predsa len násilie?

„Nie, pointa je, že včela neparticipuje na niečom, čo sama nechce. Nedonútite ju ako človeka, neprikážete jej: Toto rob! Stále má slobodnú vôľu. Môžete ju len manipulovať, aj keď manipulácia nie je dobré slovo, zmenením podmienok v rámci jej normálneho životného cyklu. Stále to vnímam ako dohodu.“

SkryťVypnúť reklamu

Manipulácia je celkom dobré slovo.

„Včely sa stali v mojich rukách, v mojej tvorbe ovládateľnými, lebo nie sú schopné pozrieť sa z odstupu samy na seba. Dokážem ich prinútiť participovať na niečom, o čom nemajú ani šajn. Poznám ich DNA. Viem, na čo reagujú. Viem, že budú robiť hexagóny. Rovnako ako my sme stavaní tak, že keď vám pľuvnem do tváre, urazíte sa. Máme nejakým spôsobom vyvinuté neuróny, sme vyspytateľní. Nie sme nevyspytateľní. Aj včely vedia robiť len tie hexagóny. To nie je výsmech osudu, len konštatovanie, že zmyslom života je práca – byť.“

Vázy z vosku, ktorý vyrábajú včely, živiace sa kvetným peľom, slúžia kvetom na ich poslednej ceste. V minulosti ste vytvorili aj stoly z kníh, kde sa rovnako objavuje zvláštne recyklovanie materiálu. Je kolobeh života a vecí vašou témou?

SkryťVypnúť reklamu

„Asi áno, je to taký holistický prístup. Možno má niečo spoločné s prírodou. Môj otec chodil často do hôr, brával ma na víkendy do Slovenského raja a ja som sa s prírodou asi vnútorne stotožnil. Ale v detstve som akt turistiky neznášal, plakal som, chcel som pozerať Matelka a Kotúče DM a nemohol som, lebo som musel ísť na Vraniu skalu a do Zádielskej doliny.“

Napriek štúdiu dizajnu zrejme sám seba nevnímate len ako dizajnéra. Vaša práca presahuje do architektúry, sochárstva, venujete sa maľbe...

„Nemám rád debatu o tom, či je dizajn umenie. Asi sa opakujem, ale dizajn je spôsob, akým sa časti spájajú do celku. Dizajn môže byť princíp, ktorý funguje v prírode, ale aj to, čo vytvárame my. Dizajn je kvet a dizajn je aj stolička. Fungujú tam princípy, ktoré majú zmysel a zároveň sú nezmyslom. Kvet je v rámci univerza nezmyslom. Žeby bol vesmír existenciou kvetu špeciálne obohatený? Nie. Kvet iba môže byť, tak je. Vznikol. Boli na to podmienky. Pointa je, že keď niečo funguje, je to dobré. A pokazený budík už nie je budík.“

SkryťVypnúť reklamu

Ste v situácii, keď vaše diela kupujú významné svetové inštitúcie. Dokázali by ste sa venovať umeniu, aj keby sa o ňom nevedelo?

„Nie, lebo takto si zarábam na živobytie. Chcem sa venovať tomu, čo ma baví a ničomu inému. Nechcem pracovať v McDonald’s alebo umývať riad v reštaurácii, potom prísť domov a robiť vlastné veci. Chcem prísť domov a zapnúť si televízor. To znamená, nemôžem si dovoliť robiť umenie len preto, že ma baví. Keby som vyhral milióny alebo zdedil licenciu Tetra Pak, potom možno áno.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 459
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 328
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 542
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 492
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 293
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 009
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 768
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


21 h
Bývalý hráč Liverpoolu a Realu Madrid Steve McManaman pózuje pred parížskou arénou, kde sa odohrá finále Ligy majstrov 2022.

Vyhrať Ligu majstrov? Hráč Realu by obetoval aj vlastnú ženu.


17 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


23 h

Polícia vykonala domovú prehliadku, zaistila digitálne stopy.


1 h

Neprehliadnite tiež

Andy Fletcher zomrel vo veku 60 rokov.

Členovia kapely na twitteri napísali, že jeho smrť bola predčasná.


TASR 2 h
Marián Varga z Collegium Musicum.

V Skalici bude v sobotu spomienkový koncert na počesť skvelého muzikanta.


16 h
Verejnoprávna televízia svojich zamestnancov písomne napomenula.

Rezník chce svoje projekty dotiahnuť do konca.


a 1 ďalší 18 h
Generálny riaditeľ verejnoprávneho RTVS Jaroslav Rezník

Počas piatich Rezníkových rokov RTVS bojovala aj o dôveru diváka


19 h

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  3. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  4. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  7. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  8. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 524
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 960
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 787
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 142
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 253
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 757
  7. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 715
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 617
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu