SME

Filmy v kinách sú už takmer všetky digitálne

Po sto rokoch celuloidu je tu digitálny formát filmov. V kinách už prevláda a aj na Slovensku mení filmovú distribúciu.

Kvalitnejší obraz a zvuk, nijaké škrabance a tretí rozmer navyše. To prináša digitálne kinoKvalitnejší obraz a zvuk, nijaké škrabance a tretí rozmer navyše. To prináša digitálne kino (Zdroj: David Trčka)

Málokde už premietajú z kotúčov. Po storočí celuloidu je tu digitálne kino.

„Kedy sme film premietali z kotúčov? To musia byť mesiace,“ pokúša sa rozpamätať manažér zo spoločnosti, ktorá v hlavnom meste prevádzkuje tri komplexy kinosál. "Všetky veľké filmy posledný rok prichádzajú v digitálnom formáte," dodáva Dominik Ladra pri prehliadke multiplexu Cinema City.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stojíme v zákulisí kinosál, na poschodí nákupného centra Eurovea. Dlhá chodba, hučiace stroje a priezory v stenách, cez ktoré projektory svietia do tmy na plátna. V diaľke vidno poskakovať figúrky z animáku Madagaskar 3.

SkryťVypnúť reklamu

Ťažko povedať, koľko divákov dolu v kine rozozná, že na plátne nesleduje klasický, ale digitálny film. No zatiaľ čo tí čistý obraz bez škrabancov vnímajú ako bonus k príbehu, kiná a distribúcia zažívajú prelom. A filmová technológia v týchto rokoch prechádza najväčšou revolúciou za posledné storočie.

kino3.jpg

kino11.jpg

Server a projektor stoja spolu desaťtisíce eur. Foto - David Trčka

Technická revolúcia

Čo sa mení v praxi? Desaťročia distribúcia fungovala na rovnakom princípe. Prekopírovaním negatívu na rovnaký materiál - filmový pás - vznikli kópie pre kiná, ktoré potom cestovali v typických zelených šesťhranných krabiciach.

To bolo dosť ťažkopádne a malo viac nevýhod. Okrem drahej výroby najmä opotrebovanie kópie a náročná bola aj preprava samotnej objemnej škatule.

SkryťVypnúť reklamu

Vynález na úsporu nákladov v roku 2005 predstavili najväčšie americké distribučné firmy. Namiesto kópie na drahý 35-milimetrový filmový pás je titul kódovaný v nulách a jednotkách.

Vo formát Digital Cinema Package, skrátene DCP, film zaberá okolo 200 gigabajtov dát a po novom už medzi kinami nekoluje ťažkopádna zelená škatuľa, ale malý červený kufrík. Vnútri sa ukrýva harddisk, z ktorého kiná film skopírujú na servery a z tých titul premietajú cez špeciálny projektor.

kino12.jpg

Harddisk s digitálnym filmom vo formáte DCP. Foto - David Trčka

Tridsaťpäťka na odpis

Digitálny formát filmov nie je vízia, ale dnešná realita. Digitalizované sú všetky slovenské multiplexy a väčšina hollywoodskej produkcie už neprichádza inak ako v DCP. Šéf portálu Kinema.sk Peter Konečný vraví, že klasická tridsaťpäťka dožíva a klasický film v poslednom roku vidíte najskôr vo filmovom klube.

SkryťVypnúť reklamu

„Väčšina slovenských distribučných firiem zastupuje veľké americké spoločnosti a dováža v prvom rade filmy týchto partnerov, teda hollywoodsku komerciu, ktorá už prichádza výlučne v digitálnej podobe,“ vysvetľuje Konečný.

Tridsaťpäťky v ponuke nemá ani Saturn Entertainment, distribútor animovaných filmov Walt Disney Studios. Martin Hájek vysvetľuje, že sa im to neoplatí. „Vyrábať zvlášť kópiu pre malé nedigitalizované kiná sa nám neoplatí pre ich nízku návštevnosť. Nemôžeme si dovoliť subvencovať malé kiná."

kino13.jpg

Ťažkopádne kotúče v zelenej škatuli nahradil červený kufrík s harddiskom. Foto - David Trčka

Koľko stála kópia

Hájek si s novinkou nespája výrazné mínusy, vraví, že digitálny formát distribúciu uľahčuje. Na porovnanie ako predtým fungovala distribúcia s klasickými filmovými kópiami.

SkryťVypnúť reklamu

Cena za kus mohla byť tisíc, tisíc päťsto eur, ďalších asi päťsto eur stálo titulkovanie (čím viac kópii vyrábate, tým viac sa titulky zlacňujú). Kópie pre Európu sa vyrábali jedine v Ríme a vo Veľkej Británii, alebo prichádzali obohrané a následne reštaurované zo zámorských kín.

Vysoká cena, samozrejme, znižovala počet nasadených kusov. Ak distribútor vyrábal priemerne šesť kópii na celé Slovensko (15 na veľký, jeden-dva kusy na menšinový film), pri počte stopäťdesiat slovenských kín sa nemohlo dostať ihneď na každé. Premiéry meškali najmä v regiónoch, kde bežne kino týždne i mesiace čakalo na kópiu, kým dorazí z mesta, kde ju hrali prednostne.

Prirátajte k tomu fakt, že premietaním kópia stráca kvalitu, naberá prach, škrabance a podobne, a môžete si predstaviť obyvateľa, povedzme, Sabinova, ktorý stojí pred dilemou.

SkryťVypnúť reklamu

Najnovší hollywoodsky blockbuster môže vidieť týždne po premiére v miestnom kine z kópie plnej škrabancov. Alebo skúsi internet, či už tam film nevisí.

kino6.jpg

Platne starej premietačky, na ktoré sa navíjali filmové kotúče. Foto - David Trčka

Prenosy cez satelit

Digitálny formát vylepšuje množstvo týchto mínusov. „Najdrahšie na DCP je renderovanie obrazu,“ vysvetľuje Hájek z firmy Saturn Entertainment s tým, že základný master 3D kópie s titulkami stojí asi desať tisíc dolárov.

„Kópie však už také drahé nie sú. Nosičom je harddisk v cene pár sto eur a kiná filmy kopírujú na servery. S jediným kufríkom tak dokážete obehnúť a zásobiť viac kín ako predtým. Celá distribúcia je omnoho pružnejšia.“

Budúcnosťou pritom bude distribúcia po sieti či cez satelit. V zámorí už prevádzkujú systémy, ktoré kinám umožnujú sťahovať si tituly rovno zo serverov distribučných firiem bez potreby fyzického nosiča. Na podobnom princípe aj u nás fungujú satelitné prenosy koncertov či športových zápasov.

SkryťVypnúť reklamu

Lacný nosič, drahý stroj

Paradoxy digitálneho kina sú však v niečom inom. Kým nosič je lacný, premietanie v kine také lacné nie je. Každé kino potrebuje novú drahú technológiu, na Slovensku pritom jedine veľké kiná dokážu túto investíciu utiahnuť z vlastného rozpočtu (o malých kinách ďalej).

To je prípad Cinema City, jednej z dvoch spoločností prevádzkujúcich na Slovensku multiplexy. Manažér Dominik Ladra počíta: „Na každú kinosálu potrebujete server a digitálny projektor. Server stojí 10-15 tisíc, projektory od 75 tisíc eur. Doplnky ako zvukové vybavenie a 3D systém náklady ešte zvyšujú."

Bonusom je čistý obraz bez škrabancov a tretí rozmer, ktorý tridsaťpäťky neponúkali. „Projektory pracujú v rozlíšení 2K: 2064 krát 1080 pixelov, čo doháňa a možno predčí 35 milimetrový film. Ak by sa to málilo, väčšina strojov sa dá prestavať na ešte kvalitnejší 4K formát,“ vraví technik z multiplexu.

SkryťVypnúť reklamu

Je už teda tridsaťpäťka odpísaný formát? „Ešte máme zopár starých strojov, ale časom budú zbytočné. Kotúče zmiznú z obehu.“

kino7.jpg

Najdrahšia položka digitalizácie je kvalitná premietačka. Táto je značky Barco. Pred objektívom sa krúti polarizačný filter a vytvára 3D efekt. Foto - David Trčka

Posledný premietač?

Otázkou do budúca zostáva, čo sa zmení v povolaní premietača. Doteraz mal najviac práce s filmovými kotúčmi, ktoré pred každým premietaním rozbalil, pozliepal do celku - celovečerný titul má asi päť kotúčov - a založil do stroja.

Na starých premietačkách to bolo ešte zložitejšie, premietač striehol cez predstavenie a zakladal kotúče za chodu. Vždy, keď sa pozabudol pri cigarete alebo pri rozhovore, tak hrozila pauza v zážitku.

Dominik Ladra priznáva, že premietačov vo firme ubudlo a tým, čo zostali, sa mení náplň práce. „Dnešný premietač zastáva funkciu akéhosi kontrolóra, strážcu. Pri spustení filmu kontroluje kvalitu obrazu a zvuku, to isté robí počas počas premietania cez kamery v sále.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalej skladá dohromady zvučky a trailery, rieši technické problémy, vymieňa súčiastky. Je toho menej, ale stále má čo robiť,“ vraví Ladra.

„Na druhej strane, dnes už máte kiná aj bez premietačov. Film nahraný v počítači sa automaticky púšťa a nepotrebuje obsluhu. Takýmto radikálnym smerom sa však naša firma zatiaľ nepúšťa.“

Keď to nefunguje

Tohtoročný Art Film Fest v Trenčíne a Trenčianskych Tepliciach premietal polovicu titulov v klasickom a polovicu v novom digitálnom formáte. Zita Hosszúová z tímu festivalu má aj negatívne skúsenosti s novinkou.

„Z päťdesiatich diskov dorazili tri poškodené, tak, že sme ich neprehrali. Filmy putujú po festivaloch, zle sa s nimi zaobchádza. To sa stáva, no tridsaťpäťku väčšinou prehráte aj poškodenú, kým s diskom je to hop alebo trop. Buď film prehráte v pôvodnej kvalite, alebo neprehráte vôbec nič,“ hovorí Hosszúová.

SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od kina, ktoré má pred premiérou rezervu aby si vedelo zabezpečiť náhradu, na festival náhradná kópia filmu nemusí doraziť vždy včas.

Obraz šťastnej budúcnosti digitálnych filmov kazia už len správy, ktoré s digitalizáciou spomína katastrofu a bulvár dokonca varuje pred „zabijakom malých kín“. Viac čítajte v dodatku.

ico

Súmrak malých kín

Nedigitalizované kiná zanikajú. Nemajú čo premietať.

Samosprávy a kiná nový formát filmov zakočil. Na digitalizáciu nemajú peniaze a najmä v regiónoch zanikajú desiatky kinosál. „Ku koncu februára je digitalizovaných jedenásť jednosálových kín, čo predstavuje 7,6 percent z celkového počtu kín,“ tvrdí správa spoločnosti Film Europe.

Kiná experimentujú a hľadajú náhradu za klasické kópie, ktoré miznú z obehu. „Rok 2012 vrátil na Slovensko formáty DVD a Blue-Ray,“ vraví Peter Konečný z portálu Kinema. „Ešte pred dvoma rokmi DVD označovali za mŕtvy formát, dnes ho bežne vidno v malom kine, čo snaží udržať si divákov.“

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava nemá digitalizované žiadne kino mimo multiplexov. Daniela Hýrošová z firmy Bioscop, ktorá v Starom meste prevádzkuje kino Mladosť, priznáva ťažkú situáciu. Premietajú DVD, Blue-Ray a klasické tridsaťpäťky. „Mladosť je kino pre náročného diváka a artové tituly na tridsaťpäťkách ešte stále sú,“ hovorí Hýrošová. O príspevok budú žiadať Audiovizálny fond.

Digitalizované nie je ani bratislavské Kino Lumière. Manažérka Zita Hosszúová priznáva problém so skladaním programu. „Pribúda filmov, ktoré vnímame ako kvalitné a hodnotné, ale divákom ich nedokážeme premietnuť. Ako kino pod Slovenským filmovým ústavom však máme výnimočnú pozíciu. Kvalitný program dokážeme vyskadať aj z archívov.“ Digitálny formát v Lumièri supluje Blue-Ray, dévedečiek sa vzdali pre nízku kvalitu obrazu.

SkryťVypnúť reklamu

Kiná majú dve možnosti na záchranu. Polovicu nákladov na digitalizáciu poskytuje Audiovizuálny fond, tento rok vyčlenených 5 miliónov eur pokryje odhadom sedemnásť žiadostí. Druhým zdrojom sú samosprávy, pod ktoré patrí väčšina kín. Tie si však nákladnú investíciu málokedy môžu dovoliť.

Miloš Krekovič

ico

Digitálne filmy neskopírujete

Digital Cinema Package je formát imúnny voči pirátom.

„Každý kto kufrík ukradne alebo film skopíruje, zistí, že formát je zašifrovaný. Na vlastnom počítači ho neprehrá,“ vysvetľuje Dominik Ladra z firmy Cinema City. „Každý server nášho kina má unikátne sériové číslo. Po tom, čo film nahráme, distribútor mailom posiela kód, bez ktorého film neprehráte. Takzvaný Key Delivery Message, KDM, pasuje na sériové číslo servera a vždy platí obmedzený čas.“ Ak skopírujete dáta odomknuté kódom, nepomôžete si. Film sa totiž dekóduje priamo v projektore. „Pri pokuse rozobrať ho sa prístroj automaticky vypína,“ uzatvára Ladra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 767
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 812
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 395
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 307
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 815
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 645
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 432
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 910
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 541
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 192
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 912
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 496
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 896
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 530
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 302
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu