SME

Už máš film alebo ešte stále hráš pingpong?

Scenárista a režisér Arnold Kojnok nakrútil dokument o výtvarníkovi Júliusovi Kollerovi Fair Play.

Pohľadnica Post-komunikácia, Bratislava, 1977, na ďalších snímkach jeden z autoportrétov Júliusa Kollera a ukážka z variácií iniciálok UFO – Ukrytý Funkčný Objekt z roku 1978.Pohľadnica Post-komunikácia, Bratislava, 1977, na ďalších snímkach jeden z autoportrétov Júliusa Kollera a ukážka z variácií iniciálok UFO – Ukrytý Funkčný Objekt z roku 1978. (Zdroj: SNG)

Skratku UFO naplnil novým obsahom, keď iniciálkam prisúdil množstvo ďalších významov, a z otáznika urobil logo autorskej identity. Priekopník konceptuálneho umenia Július Koller, ktorého meno je vyhľadávanou svetovou značkou, čakal na uznanie až pridlho. Aj o tom je nový slovenský dokument Arnolda Kojnoka Fair Play.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nápad nakrútiť rozhovor v reštaurácii UFO nad bratislavským Novým mostom sa Kollerovi veľmi páčil,“ hovorí scenárista a režisér nového dokumentárneho filmu Fair Play Arnold Kojnok (na snímke Lucie Bartošovej).

SkryťVypnúť reklamu

Bodaj by nie, veď iniciálkami označujúcimi neidentifikovateľné lietajúce objekty bol Július Koller priam posadnutý. Fascinujúcu skratku pred štyrmi desaťročiami naplnil novým obsahom, pre neho to boli Univerzálno-kultúrne Futurologické Operácie, a týmto logom inscenoval svoje „kultúrne situácie“, ktoré boli koncepčným rámcom jeho tvorivých aktivít.

Samozrejme, s tým súvisel aj jeho dôsledný projekt sebapremeny na „ufonauta“, ktorého rozmanité podoby prezentoval sériou autoportrétov.

Sám sebe otáznikom

„Symbolickosť scény, ktorou sa takmer hodinový film začína, keď priekopník slovenského konceptualizmu vchádza do ufónového objektu, znásobuje Kollerova igelitová taška s otáznikom,“ hovorí Kojnok. Otáznik bol totiž ďalším znakom Kollerovej autorskej identity: „Začal som sa špecializovať na pochybovanie, až som sa sám sebe stal otáznikom,“ tvrdil Koller.

SkryťVypnúť reklamu

„Skvelá debata v reštaurácii UFO trvala asi pol druha hodiny a stala sa základom filmu.“ Je to prvý Kojnokov profesionálny film, predchádzali mu tri školské, medzi nimi aj snímka Muzikológ a tvorca o ďalšom nevšednom umelcovi Milanovi Adamčiakovi. „Práve v priebehu nakrúcania tohto filmu sa uskutočnil rozhovor s Kollerom. Myslím, že to je posledný videozáznam pred jeho nečakaným úmrtím v roku 2007.“

Retrospektíva v SNG

Realizácia filmu v produkčnej spoločnosti Sentimental film trvala dva roky. Druhou líniou dokumentu sa stala Kollerova monografická výstava v SNG v roku 2010 Vedecko-fantastická retrospektíva kurátorov Aurela Hrabušického a Petry Hanákovej.

Podľa ich odhadu výstava predstavila tisícku artefaktov a dokumentov, medzi ktorými nechýba pingpongový stôl, na ktorom si kedysi na výstavách zahral s návštevníkmi či sám proti zrkadlu. Pingpong i tenis predstavovali v Kollerovej tvorbe symbol konfrontácie, súperenia i fair play komunikácie, na čo odkazuje aj názov filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Príznačná je v tejto súvislosti aj príhoda, na ktorú Kojnok rád spomína. „Keď ma pred časom stretol režisér a môj bývalý pedagóg Dušan Hanák, opýtal sa ma: Tak čo, už si dokončil film alebo ešte stále hráš pingpong?“

Arnold Kojnok, ktorý je absolventom Fakulty výtvarných umení na AU v Banskej Bystrici i dokumentu na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, sa predtým s Kollerom osobne stretol len párkrát. „Jeho tvorba mi však bola veľmi blízka, imponovalo mi, že na Slovensku presadzoval konceptuálne umenie v kontexte svetového trendu už v šesťdesiatych rokoch.“

S dátumom 21. VIII. 1968

V tom čase, keď k nám len začal prenikať pojem happening, sa Koller už k nemu negatívne vymedzil svojím manifestom Antihappening. Po okupácii Československa, ktorá aj jeho postavila mimo oficiálnej výtvarnej scény, získali jeho antihappeningy politický podtext.

SkryťVypnúť reklamu

„Hoci inak to nerobil, vtedy jednoznačne reagoval na dramatickú politickú situáciu,“ hovorí vo filme Hrabušický. „Výnimočne podpísal s dátumom vzniku - 21. VIII. 1968 antiobraz tenistu odvracajúceho náročný servis, kde biele bodkované pozadie tvorí vlastne množstvo nezachytených loptičiek.“

Metaforu porážky „vyvažuje“ ďalší antiobraz, parafrázujúci slávne pookupačné víťazstvo československých hokejistov nad Sovietskym zväzom 2:0.

Spomienky kolegov

Prechádzku Kollerovou tvorbou striedajú vo filme archívne zábery z invázie i následného dvadsaťročia. „Mal som ambíciu poukázať aj na absurdnosti normalizácie, na dobu, v akej on a jeho kolegovia z neoficiálnej výtvarnej scény, ktorí uprednostnili vnútornú slobodu pred službou režimu, tvorili,“ hovorí Kojnok.

SkryťVypnúť reklamu

Práve výpovede týchto ľudí sú treťou líniou filmu. „Bolo mi cťou stretnúť sa s nimi, ich ústretovosť mi pomohla nielen prekonať počiatočný rešpekt, ale vniesla do filmu aj množstvo nových informácií a v neposlednom rade dala celému môjmu projektu aj ľudský rozmer.“ Umelcových rovesníkov v závere dopĺňa o generáciu mladší Roman Ondák (vo dvojici s Kollerom vytvorili niekoľko spoločných projektov), objasňujúci neskorý, no o to razantnejší prienik Júliusa Kollera na vrcholnú medzinárodnú scénu.

JK sa zmenilo na J+K

„Osobitnú vďaku chcem aj teraz vysloviť pani Květe Fulierovej, ktorá obohatila film o ďalší rozmer,“ dodáva Kojnok na adresu umelcovej životnej partnerky. Ich osudové stretnutie v roku 1969 označil Koller za „akciu mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť“, po ktorej svoje iniciálky JK s láskou zmenil na J+K. Bratislavský panelákový byt tohto výtvarníckeho dua, a obzvlášť balkón, z ktorého Koller vábil svoje vytúžené ufá, sa stal legendou.

SkryťVypnúť reklamu

Možno práve na ňom skrsla aj idea známeho výjavu z pohľadnice, kde sa to bratislavské ufo z Nového mosta vydalo na svoju cestu vesmírom. A určite je len Kollerovým tajomstvom, že po tridsiatich rokoch bolo opäť na svojom mieste, aby sa v ňom mohol odohrať rozhovor pre tento film.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 723
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 903
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 595
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 692
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 422
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 678
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


8
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 3
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


1
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 824
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 080
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 600
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 549
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 961
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 757
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu