SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Už máš film alebo ešte stále hráš pingpong?

Scenárista a režisér Arnold Kojnok nakrútil dokument o výtvarníkovi Júliusovi Kollerovi Fair Play.

Pohľadnica Post-komunikácia, Bratislava, 1977, na ďalších snímkach jeden z autoportrétov Júliusa Kollera a ukážka z variácií iniciálok UFO – Ukrytý Funkčný Objekt z roku 1978.Pohľadnica Post-komunikácia, Bratislava, 1977, na ďalších snímkach jeden z autoportrétov Júliusa Kollera a ukážka z variácií iniciálok UFO – Ukrytý Funkčný Objekt z roku 1978. (Zdroj: SNG)

Skratku UFO naplnil novým obsahom, keď iniciálkam prisúdil množstvo ďalších významov, a z otáznika urobil logo autorskej identity. Priekopník konceptuálneho umenia Július Koller, ktorého meno je vyhľadávanou svetovou značkou, čakal na uznanie až pridlho. Aj o tom je nový slovenský dokument Arnolda Kojnoka Fair Play.

„Nápad nakrútiť rozhovor v reštaurácii UFO nad bratislavským Novým mostom sa Kollerovi veľmi páčil,“ hovorí scenárista a režisér nového dokumentárneho filmu Fair Play Arnold Kojnok (na snímke Lucie Bartošovej).

Skryť Vypnúť reklamu

Bodaj by nie, veď iniciálkami označujúcimi neidentifikovateľné lietajúce objekty bol Július Koller priam posadnutý. Fascinujúcu skratku pred štyrmi desaťročiami naplnil novým obsahom, pre neho to boli Univerzálno-kultúrne Futurologické Operácie, a týmto logom inscenoval svoje „kultúrne situácie“, ktoré boli koncepčným rámcom jeho tvorivých aktivít.

Samozrejme, s tým súvisel aj jeho dôsledný projekt sebapremeny na „ufonauta“, ktorého rozmanité podoby prezentoval sériou autoportrétov.

Sám sebe otáznikom

„Symbolickosť scény, ktorou sa takmer hodinový film začína, keď priekopník slovenského konceptualizmu vchádza do ufónového objektu, znásobuje Kollerova igelitová taška s otáznikom,“ hovorí Kojnok. Otáznik bol totiž ďalším znakom Kollerovej autorskej identity: „Začal som sa špecializovať na pochybovanie, až som sa sám sebe stal otáznikom,“ tvrdil Koller.

Skryť Vypnúť reklamu

„Skvelá debata v reštaurácii UFO trvala asi pol druha hodiny a stala sa základom filmu.“ Je to prvý Kojnokov profesionálny film, predchádzali mu tri školské, medzi nimi aj snímka Muzikológ a tvorca o ďalšom nevšednom umelcovi Milanovi Adamčiakovi. „Práve v priebehu nakrúcania tohto filmu sa uskutočnil rozhovor s Kollerom. Myslím, že to je posledný videozáznam pred jeho nečakaným úmrtím v roku 2007.“

Retrospektíva v SNG

Realizácia filmu v produkčnej spoločnosti Sentimental film trvala dva roky. Druhou líniou dokumentu sa stala Kollerova monografická výstava v SNG v roku 2010 Vedecko-fantastická retrospektíva kurátorov Aurela Hrabušického a Petry Hanákovej.

Podľa ich odhadu výstava predstavila tisícku artefaktov a dokumentov, medzi ktorými nechýba pingpongový stôl, na ktorom si kedysi na výstavách zahral s návštevníkmi či sám proti zrkadlu. Pingpong i tenis predstavovali v Kollerovej tvorbe symbol konfrontácie, súperenia i fair play komunikácie, na čo odkazuje aj názov filmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Príznačná je v tejto súvislosti aj príhoda, na ktorú Kojnok rád spomína. „Keď ma pred časom stretol režisér a môj bývalý pedagóg Dušan Hanák, opýtal sa ma: Tak čo, už si dokončil film alebo ešte stále hráš pingpong?“

Arnold Kojnok, ktorý je absolventom Fakulty výtvarných umení na AU v Banskej Bystrici i dokumentu na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, sa predtým s Kollerom osobne stretol len párkrát. „Jeho tvorba mi však bola veľmi blízka, imponovalo mi, že na Slovensku presadzoval konceptuálne umenie v kontexte svetového trendu už v šesťdesiatych rokoch.“

S dátumom 21. VIII. 1968

V tom čase, keď k nám len začal prenikať pojem happening, sa Koller už k nemu negatívne vymedzil svojím manifestom Antihappening. Po okupácii Československa, ktorá aj jeho postavila mimo oficiálnej výtvarnej scény, získali jeho antihappeningy politický podtext.

Skryť Vypnúť reklamu

„Hoci inak to nerobil, vtedy jednoznačne reagoval na dramatickú politickú situáciu,“ hovorí vo filme Hrabušický. „Výnimočne podpísal s dátumom vzniku - 21. VIII. 1968 antiobraz tenistu odvracajúceho náročný servis, kde biele bodkované pozadie tvorí vlastne množstvo nezachytených loptičiek.“

Metaforu porážky „vyvažuje“ ďalší antiobraz, parafrázujúci slávne pookupačné víťazstvo československých hokejistov nad Sovietskym zväzom 2:0.

Spomienky kolegov

Prechádzku Kollerovou tvorbou striedajú vo filme archívne zábery z invázie i následného dvadsaťročia. „Mal som ambíciu poukázať aj na absurdnosti normalizácie, na dobu, v akej on a jeho kolegovia z neoficiálnej výtvarnej scény, ktorí uprednostnili vnútornú slobodu pred službou režimu, tvorili,“ hovorí Kojnok.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve výpovede týchto ľudí sú treťou líniou filmu. „Bolo mi cťou stretnúť sa s nimi, ich ústretovosť mi pomohla nielen prekonať počiatočný rešpekt, ale vniesla do filmu aj množstvo nových informácií a v neposlednom rade dala celému môjmu projektu aj ľudský rozmer.“ Umelcových rovesníkov v závere dopĺňa o generáciu mladší Roman Ondák (vo dvojici s Kollerom vytvorili niekoľko spoločných projektov), objasňujúci neskorý, no o to razantnejší prienik Júliusa Kollera na vrcholnú medzinárodnú scénu.

JK sa zmenilo na J+K

„Osobitnú vďaku chcem aj teraz vysloviť pani Květe Fulierovej, ktorá obohatila film o ďalší rozmer,“ dodáva Kojnok na adresu umelcovej životnej partnerky. Ich osudové stretnutie v roku 1969 označil Koller za „akciu mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť“, po ktorej svoje iniciálky JK s láskou zmenil na J+K. Bratislavský panelákový byt tohto výtvarníckeho dua, a obzvlášť balkón, z ktorého Koller vábil svoje vytúžené ufá, sa stal legendou.

Skryť Vypnúť reklamu

Možno práve na ňom skrsla aj idea známeho výjavu z pohľadnice, kde sa to bratislavské ufo z Nového mosta vydalo na svoju cestu vesmírom. A určite je len Kollerovým tajomstvom, že po tridsiatich rokoch bolo opäť na svojom mieste, aby sa v ňom mohol odohrať rozhovor pre tento film.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  3. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  6. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  10. Tento rok turizmu neprial
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 522
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 037
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 515
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 781
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 022
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 801
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 5 059
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 627
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 834
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 823
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sanitka prechádza okolo cyklistu s ochranným rúškom na tvári vo Varšave.

Kompletne zaočkovaných je v Poľsku 54 percent populácie.


18 h
Testovanie na koronavírus.

Počet obetí sa zvýšil o 90.


a 5 ďalší 10 h

Mnohí sa čudujú, že v čase plných nemocníc sa niekto nahlas dožaduje zhromažďovania v kostoloch.


Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  5. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  6. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Zuzana Pavlisová: Putovanie dejinami Spiša
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 119
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 6 039
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 079
  4. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 4 872
  5. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 792
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 759
  7. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 719
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 577
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu