Čo majú spoločné gitary a prvé máje?

Výstava fotiek Petra Procházku nie je len o hudbe

Raritná snímka Mariána Vargu v obleku na svadbe Jána Baláža v roku 1975, na ďalších záberoch Prúdy nahrávajúce pre televíziu, Carl Wilson z Beach Boys nakupuje v predajni skla za asistencie muža, ktorý si tam prišiel „prečítať“ noviny, a prvomájové defil(Zdroj: PETER PROCHÁZKA)

Bola to generácia, ktorá žila big beatom. Prostredníctvom tohto fenoménu ponúkajú fotografie Petra Procházku autentický obraz doby, keď sa u nás končili „zlaté“ šesťdesiate a nastúpila normalizácia.

„Toto je Carl Wilson z Beach Boys, ako sa snaží v predajni skla minúť koruny, v ktorých dostala slávna americká kapela honorár za vystúpenie na Bratislavskej lýre,“ hovorí fotograf Peter Procházka o jednej z najraritnejších snímok svojej výstavy Beatová generácia. Západné hudobné hviezdy v čerstvo okupovanom Československu na jar 1969 však boli stredobodom pozornosti nielen nadšeného publika, ale aj strážcov socialistického zriadenia. „Veď čo iné si možno myslieť o nenápadne sa tváriacom mužovi, ktorý v predajni skla akože číta noviny,“ smeje sa Procházka.

Big beat namiesto rocku

Tento záber patrí k najstarším na výstave, o rok viac má len momentka skupiny Prúdy, nakrúcajúcej televízny program Beat. To bolo vtedy magické slovo a mladej generácii neprekážalo, že beat či big beat bol u nás len menej „nebezpečným“ názvom pre rockovú hudbu. Nečudo, že ani s odstupom desaťročí Procházka nemohol toto slovko obísť pri tvorbe výstavy, ktorej časovým ťažiskom je obdobie od konca 60. do prvej polovice 80. rokov.

Hoci jej gro tvoria zábery z koncertov a portréty hudobníkov, nie je to výstava len o hudbe, čo podčiarkuje aj jej podtitul - Elektrická gitara a prvomájové sprievody. „K beatovej generácii v našom vnímaní patril každý, kto sa búril proti neslobode a absurdnosti socialistického režimu a kto sa nechcel vzdať svojich ideálov,“ približuje koncepciu výstavy kurátorka Zuzana Lapitková.

A tak na výstave nechýbajú ani „nehudobné“ snímky napríklad z prvomájového sprievodu v Bratislave v roku 1969, do ktorého tesne pred jeho defilé pod tribúnou vnikla skupina odvážlivcov nesúca transparenty s vlastnými portrétmi. Iný záber zasa dokumentuje protestný výlet partie mladých ľudí na bratislavský Kačín namiesto povinnej účasti na oficiálnej manifestácii.

Aj poplatnosť časom

Dokumentarista Procházka však zachytil aj scény z hudobných akcií poplatných vtedajšiemu režimu. Túžba hrať svoju hudbu neraz ústila do kompromisov, ktorých mieru si každý určil sám. Tragikomickosť doby ilustruje napríklad bizarný záber z koncertu skupiny Katapult koncom 70. rokov v Detve na pódiu „vyzdobenom“ nadšeným budovateľským heslom. Treba však povedať, že vtedy podobné heslá boli samozrejmosťou, človek na ne denne narážal na každom kroku a v podstate ich ani nevnímal. Pravda, ak sa nevyskytli v takom kontraste, akým bol práve koncert rockovej (či beatovej) kapely.

Peter Procházka začal fotografovať ako šestnásťročný v roku 1968 a hoci po krátkom pôsobení vo funkcii asistenta kamery v televízii strávil vyše dvadsať profesijných rokov ako výhybkár na železnici, všetok voľný čas trávil fotografovaním. „Bol som exkluzívnym fotografom V klubu v jeho najlepších rokoch,“ hovorí, „mojím honorárom bol voľný vstup pre mňa a frajerku.“ Stovky záberov sú dnes unikátnym archívom, ktorý zúročil aj v publikácii V Klub, no vďačne z neho čerpajú aj autori ďalších retro kníh.

Krásne staré stroje

Atmosféru návratov, evokovanú mladučkými tvárami dnešných hudobných veteránov, znásobuje aj prostredie Galérie na peróne bratislavského Múzea dopravy (výstava trvá do konca augusta). Spoločníkmi historických fotografií sú v bezprostrednej blízkosti zaparkované krásne lokomotívy, z ktorých viaceré patrili k dobovému koloritu beatovej generácie.

Niekoľko záberov zo súčasnosti poskytuje zaujímavé porovnanie, napríklad diptych skupiny Buttons, posedávajúcej v roku 1968 v pamätnom a už neexistujúcom „hajzlbare“ na Vajanského nábreží s ich nedávnou fotkou, keď po vyše štyridsiatich rokoch vydala prvé cédečko. Podľa kurátorky Zuzany Lapitkovej sú však aktuálne snímky aj symbolickým dôkazom, že beatová generácia má čo povedať ešte aj dnes.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 971
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 741
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 231
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 325
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 204
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 185
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 011
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 716
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.