Čo majú spoločné gitary a prvé máje?

Výstava fotiek Petra Procházku nie je len o hudbe

Raritná snímka Mariána Vargu v obleku na svadbe Jána Baláža v roku 1975, na ďalších záberoch Prúdy nahrávajúce pre televíziu, Carl Wilson z Beach Boys nakupuje v predajni skla za asistencie muža, ktorý si tam prišiel „prečítať“ noviny, a prvomájové defil(Zdroj: PETER PROCHÁZKA)

Bola to generácia, ktorá žila big beatom. Prostredníctvom tohto fenoménu ponúkajú fotografie Petra Procházku autentický obraz doby, keď sa u nás končili „zlaté“ šesťdesiate a nastúpila normalizácia.

„Toto je Carl Wilson z Beach Boys, ako sa snaží v predajni skla minúť koruny, v ktorých dostala slávna americká kapela honorár za vystúpenie na Bratislavskej lýre,“ hovorí fotograf Peter Procházka o jednej z najraritnejších snímok svojej výstavy Beatová generácia. Západné hudobné hviezdy v čerstvo okupovanom Československu na jar 1969 však boli stredobodom pozornosti nielen nadšeného publika, ale aj strážcov socialistického zriadenia. „Veď čo iné si možno myslieť o nenápadne sa tváriacom mužovi, ktorý v predajni skla akože číta noviny,“ smeje sa Procházka.

Big beat namiesto rocku

Tento záber patrí k najstarším na výstave, o rok viac má len momentka skupiny Prúdy, nakrúcajúcej televízny program Beat. To bolo vtedy magické slovo a mladej generácii neprekážalo, že beat či big beat bol u nás len menej „nebezpečným“ názvom pre rockovú hudbu. Nečudo, že ani s odstupom desaťročí Procházka nemohol toto slovko obísť pri tvorbe výstavy, ktorej časovým ťažiskom je obdobie od konca 60. do prvej polovice 80. rokov.

Hoci jej gro tvoria zábery z koncertov a portréty hudobníkov, nie je to výstava len o hudbe, čo podčiarkuje aj jej podtitul - Elektrická gitara a prvomájové sprievody. „K beatovej generácii v našom vnímaní patril každý, kto sa búril proti neslobode a absurdnosti socialistického režimu a kto sa nechcel vzdať svojich ideálov,“ približuje koncepciu výstavy kurátorka Zuzana Lapitková.

A tak na výstave nechýbajú ani „nehudobné“ snímky napríklad z prvomájového sprievodu v Bratislave v roku 1969, do ktorého tesne pred jeho defilé pod tribúnou vnikla skupina odvážlivcov nesúca transparenty s vlastnými portrétmi. Iný záber zasa dokumentuje protestný výlet partie mladých ľudí na bratislavský Kačín namiesto povinnej účasti na oficiálnej manifestácii.

Aj poplatnosť časom

Dokumentarista Procházka však zachytil aj scény z hudobných akcií poplatných vtedajšiemu režimu. Túžba hrať svoju hudbu neraz ústila do kompromisov, ktorých mieru si každý určil sám. Tragikomickosť doby ilustruje napríklad bizarný záber z koncertu skupiny Katapult koncom 70. rokov v Detve na pódiu „vyzdobenom“ nadšeným budovateľským heslom. Treba však povedať, že vtedy podobné heslá boli samozrejmosťou, človek na ne denne narážal na každom kroku a v podstate ich ani nevnímal. Pravda, ak sa nevyskytli v takom kontraste, akým bol práve koncert rockovej (či beatovej) kapely.

Peter Procházka začal fotografovať ako šestnásťročný v roku 1968 a hoci po krátkom pôsobení vo funkcii asistenta kamery v televízii strávil vyše dvadsať profesijných rokov ako výhybkár na železnici, všetok voľný čas trávil fotografovaním. „Bol som exkluzívnym fotografom V klubu v jeho najlepších rokoch,“ hovorí, „mojím honorárom bol voľný vstup pre mňa a frajerku.“ Stovky záberov sú dnes unikátnym archívom, ktorý zúročil aj v publikácii V Klub, no vďačne z neho čerpajú aj autori ďalších retro kníh.

Krásne staré stroje

Atmosféru návratov, evokovanú mladučkými tvárami dnešných hudobných veteránov, znásobuje aj prostredie Galérie na peróne bratislavského Múzea dopravy (výstava trvá do konca augusta). Spoločníkmi historických fotografií sú v bezprostrednej blízkosti zaparkované krásne lokomotívy, z ktorých viaceré patrili k dobovému koloritu beatovej generácie.

Niekoľko záberov zo súčasnosti poskytuje zaujímavé porovnanie, napríklad diptych skupiny Buttons, posedávajúcej v roku 1968 v pamätnom a už neexistujúcom „hajzlbare“ na Vajanského nábreží s ich nedávnou fotkou, keď po vyše štyridsiatich rokoch vydala prvé cédečko. Podľa kurátorky Zuzany Lapitkovej sú však aktuálne snímky aj symbolickým dôkazom, že beatová generácia má čo povedať ešte aj dnes.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 384
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 527
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 373
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 774
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 659
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 455
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 460
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 902
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 177
  10. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 159

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

DOMOV

Kaliňák sa potichu zmieril so sporným stavbárom z Gorily

Rezort vnútra viedol sériu súdnych sporov so stavebnou firmou Euro-Building, ktorá figuruje vo viacerých kauzách. Potichu uzavreli zmier.

Neprehliadnite tiež

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

Pozrite si kompletné výsledky Oscarov 2017

Najlepším filmom sa stal Moonlight.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop