Pixar priniesol prvú dievčenskú hrdinku, ktorá navyše rieši vzťahy s matkou. Tvorcovia chceli, aby sa podobala na predlohu zo skutočnosti, ale pôsobí ako nešťastná, postihnutá bytosť.
Recenzia / Film
Neskrotná
3D (USA 2012), Brave
100 minút
Réžia: Mark Andrews, Brenda Chapman
Scenár: Brenda Chapman, Mark Andrews, Steve Purcell, Irene Mecchi
Hudba: Patrick Doyle
Účinkujú: Kelly Macdonald, Billy Connolly, Emma Thompson, Julie Walters, Robbie Coltrane a ďalší.
V slovenskom znení: Lucia Molnárová, Michal Hudák, Zuzana Mauréry, Zuzana Kronerová, Juraj Černý, Peter Kollárik, Jozef Domonkos, Martin Hronský a ďalší.
Premiéra 23. augusta 2012
Snehulienka, Popoluška, Šípová Ruženka, Pocahontas, Mulan, Belle z Krásky a zvieraťa, Tiana z Princeznej žaby či Rapunzel z Na vlásku dostali ďalšiu družku. Klub disneyovských princezien sa rozrástol o tvrdohlavú škótsku rebelku Meridu. A nič na tom nemení, že je z Pixaru.
Slávu digitálnych štúdií Pixar začali písať počítačoví nadšenci. Do sveta animovaného filmu sa dostali zadným vchodom, cez techniku, s chlapčenským nadšením – a preto mali nové nápady, svieže riešenia i odvahu búrať staré stereotypy. Neskrotná je nielen prvý pixarovský film s dievčenskou hrdinkou (a prvý, riešiaci komplikované vzťahy matky s dcérou), ale aj prvý, ktorý má bližšie k tradíciám Disneyho ako k rebelantstvu Johna Lassetera a Steva Jobsa.
Aj proti zdravému rozumu
Priam zapadá do dlhodobého zámeru štúdií Walta Disneyho adaptovať do podoby animovaných rodinných filmov rozprávky z najrôznejších svetových kultúr od Číny cez Afriku a latinskú Ameriku až po škótsku Vysočinu.
Príbeh už menej nápaditý ani nemôže byť: tvrdohlavá Merida sa chce vyhnúť sobášu, a tak s prispením zlej čarodejnice (pričom „zlá” tu nie je hodnotenie charakteru, ale čarodejníckych schopností) spôsobí, že matka sa premení na medvedicu. Má potom čo robiť, aby kliatbu zrušila.
Dramaturgia je čisto disneyovská. Zakladá sa na lineárnom rozvíjaní a ilustrovaní, vypĺňaní času overenými zábavnými figúrkami a osvedčenými skečmi, občas aj napriek logike a zdravému rozumu. Zaberajú a pobavia, ale chýba im ono príslovečné pixarovské čaro chlapčenského rojčenia, ba navodzujú pocit, že všetko sme už niekde videli.
Starí známi v novom filme
Dokonca i mnoho postáv akoby sme poznali z animovaných filmov iných štúdií. A to, či sa na medveďom kožuchu hýbe milión alebo milión a štvrť digitálne animovaných chlpov je údaj zaujímavý pre počítačového fanatika či tvorcu filmových trikov, no obyčajnému divákovi môže byť ukradnutý. Ba čo viac – Neskrotná dokazuje, že zámer stvoriť digitálne animovaný obraz reálnejší než realita, môže byť kontraproduktívny.
V niektorých scénach sa postavy (ľudské i zvieracie) tak ponášajú na skutočné, živé, až na nich tradičné znaky ako hypertrofované oči, zveličené ústa, veľké hlavy na útlych krkoch a ďalšie štylizované proporcie nepôsobia milo ani komicky ako v kreslenom filme, ale máme pocit, že sledujeme nešťastné, telesne ťažko postihnuté bytosti. Cieľom animovaného filmu však nie je imitovať realitu, ale oživovať ju prostredníctvom výtvarnej transformácie! No aj v tomto akoby sa Pixar odklonil od tradície.
Slovenskému dabingu sotva možno niečo vyčítať. Príjemná zmena: pesničky sú v pôvodnom znení.
Nevyrábať – tvoriť!
Neskrotná je skvelá disneyovka, majstrovsky nadväzujúca na to najúspešnejšie z animovanej tvorby Walt Disney Company. Ako taká je zárukou bezproblémovej rodinnej zábavy a poučenia. Verme však, že zo strany Lassetera a Pixaru je len rozmarom, malým vybočením, zábavkou a oddychom. Drobnosťou majstrov.
Verme, že Pixar sa bude ďalej vyžívať v hľadaní, skúšaní a vymýšľaní nových svetov, nových hrdinov, nových foriem i nových obsahov. Skrátka – že nebude vyrábať, ale tvoriť. Napokon, skvelý poetický krátky film La Luna, ktorý je súčasťou predstavenia Neskrotnej, je dostatočne nádejným náznakom.