Na rozdiel od vlaňajšej „teroristickej“ inscenácie Mojžiša v Egypte sa tento rok na Rossiniho festivale žiadne divadelné zemetrasenie nekonalo.
Buffa Il signor Bruschino pripomínala vtipnú študentskú recesiu – naivný dej opery sa metódou divadla na divadle prezentoval ako jedna z turistických atrakcií v gýčovitom Rossinilande.
Historicky prvé festivalové uvedenie ranej opery Ciro in Babilonia, spracúvajúcej starozákonný príbeh z piatej kapitoly z knihy Danielovej, konfrontovalo pátos inscenačnej praxe rossiniovskej doby s pátosom nemého filmu, „ubehaná“ inscenácia Matilde di Shabran bola konvenčným javiskovým rámcom interpretačne náročného štvorhodinového diela.
Zato taký koncentrovaný koktail špičkových výkonov a štýlovo dokonale podanej hudby (dirigenti Will Crutchfield, Daniele Rustioni, Michele Mariotti), aký ponúkol tohtoročný Rossini Opera Festival, sa len tak ľahko nenamieša.
Novým miláčikom pesarského publika je mladá Austrálčanka Jessica Pratt, objav z vlaňajšej Adelaide di Borgogna. Tento rok svoj nádherne vzácny sýty dramaticko-koloratúrny hlas prezentovala hneď dvakrát – v dramaturgicky vyšperkovanom belcantovom recitáli a ako Amira (Ciro in Babilonia) po boku slávnej kontraaltistky Ewy Podleśovej.
Pesarský návrat matadorky operných javísk bol triumfálny – publikum Podleśovej rokmi nepoznačený, technicky a výrazovo brilantný výkon odmeňovalo nekonečnými ováciami uprostred predstavenia. Aj Podleśovej rovesníčka, svetoznáma sopranistka Mariella Devia v skvelom belcantovom recitáli dokázala, že technická dokonalosť v kombinácii so zrelou muzikalitou dokážu predĺžiť umelecký život za hranice dôchodkového veku.
Na druhej strane ani nie štyridsaťročný Juan Diego Flórez, fenomenálny výškar s nezameniteľnou farbou hlasu, i jeho mladí kolegovia (Olga Peretyatko, Nicola Alaimo, Paolo Bordogna) v kvalitatívne vzácne vyrovnanom obsadení Matilde di Shabran zakladajú nádej, že tradícia belcantovej opery na nedostatok talentov nezahynie.
Divákov je dostatok – všetky predstavenia i koncerty sú tu do posledného miesta vypredané. Čoraz častejšia slovenčina v hľadisku prezrádza, že aj u nás pribúdajú gurmáni, ktorí si radi vychutnajú letný rossiniovský elixír.