Samopal namiesto valašky, Povstanie je témou tisícok diel

Najčastejšou témou slovenských výtvarníkov bolo Slovenské národné povstanie.

Ján Mudroch: Partizánka na stráži pod Rozsutcom (1954). Symbol výstavy a jedno z najkrajších spodobení ženy v dejinách slovenského výtvarného umenia.(Zdroj: VÝSTAVA PRERUŠENÁ PIESEŇ - ARCHÍV SNG)

Viete, ktorú tému zobrazovali slovenskí výtvarníci najčastejšie? Slovenské národné povstanie. Z jeho odkazu čerpá až sedemtisíc diel.

V tvári nezlomený, ošľahaný, hoci už nie najmladší muž stojí rozkročený, oblečený do plášťa s kapucňou a oboma rukami drží samopal. Svojho partizána chcel po roku 1944 maľovať každý.

Výsledkom bolo takmer sedemtisíc diel, SNP sa tak stalo najčastejšie zobrazovanou témou v dejinách slovenského výtvarného umenia, ba dostalo sa aj na prvé povojnové československé známky.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Povstanie bolo vzrušujúcou a romantickou témou. Dnes si to asi nevieme celkom predstaviť, pretože jeho popularita sa časom znižovala predovšetkým nadprodukciou sprievodných akcií, ktoré odkaz Povstania utopili v záplave slov, prejavov, kytíc, pomníkov a prehliadok,“ hovorí Alexandra Kusá, riaditeľka Slovenskej národnej galérie a zároveň kurátorka výstavy Prerušená pieseň, kde si mnohé z týchto obrazov môžete pozrieť do konca októbra.

Ladislav Guderna: Lúčenie (1954)

Príbehy zo života

V 40. rokoch sa téme SNP venovali Cyprián Majerník, Ján Želibský, Koloman Sokol, Imro Weiner-Kráľ, Gyula Lörincz a ďalší. Za jej popularitou nebola iba politika či vnútený patriotizmus, ale aj spontánne zaujatie výtvarníkov.

Mnohí v Povstaní stratili svojich blízkych, ba aj vlastné životy. Napríklad partizán, ktorého Ladislav Guderna opakovane maľoval, je portrétom jeho brata, ktorý v boji padol. Brata stratil aj Gejza Štefunka, v Povstaní zahynuli maliari J. Novák, Ľudovít Varga a Arnold Peter Weiss-Kubínčan.

Svoju úlohu zohrala aj estetická príťažlivosť témy. „Romantickí hrdinovia pôsobili na pozadí slovenských hôr mimoriadne fotogenicky,“ vysvetľuje Kusá. Najviac však umelcov motivovali osobné zážitky, veď mnohí sa do Povstania aktívne zapojili. Podľa maliara a publicistu Štefana Bednára sa v ňom angažovala až tretina výtvarníkov, presne tridsaťdva maliarov, sochárov a grafikov, čo nebolo celkom zanedbateľné. Istá skupina výtvarníkov dokonca vyrábala aj povstalecké letáky, plagáty, dokonca aj falošné pasy či peniaze.

Július Balogh - Nástup do SNP (1952)

Dobrí a zlí

Podoba prvých ´partizánskych´ obrazov odkazovala na moderné umenie. Pre ne bola charakteristická skôr tragika a pochmúrnosť v zobrazených námetoch aj vo farbách. „Tento pesimizmus a istá baladickosť prešli aj do filmov či literatúry,“ mieni Kusá.

Konvenciou bolo zobrazovať kladných hrdinov – partizánov, ruských vojakov, veliteľov ako zemitých, rozložitých chlapov so srdnatým alebo dobrosrdečným výrazom v tvári a s rozstrapatenými vlasmi. Naopak, nepriatelia – Nemci, kolaboranti, buržuji boli až dekadentne prepiati, štíhli a aristokratickí, s ulízaným účesom, občas s okuliarmi.

Ctibor Belan - Posledná zima (1955)

Samostatnú líniu predstavovali portréty partizánskych veliteľov. „Keďže mnohí z nich už neboli medzi živými, predlohou pre obrazy sa stali dobové fotografie. Práve absencia modelu a veľakrát aj krátkosť času mali za následok ich nízku kvalitu. Slovenskí maliari nevedeli zobraziť tú rozjasanú vľúdnosť, oslobodenecké nadšenie, ktoré tak jednoznačne bodovalo a bolo odpozerané zo sovietskych malieb,“ opisuje kurátorka.

Vincent Hložník - Štúdia k cyklu Partizáni II

Samopal namiesto valašky

Ak by sme samopal v rukách partizána nahradili valaškou, zistili by sme, že povstalecká ikonografia nadväzuje na inú, typicky slovenskú schému spojenú so zbojníckou tematikou. „Napokon životný štýl i hrdinstvo hôrnych chlapcov boli analogické životu a hrdinstvu partizánov. Symbol partizánskych ohňov čiže akejsi zbojníckej vatry prešiel aj do heraldickej symboliky, keď v štátnom znaku Československa nahradil slovenský dvojkríž v hrudi leva,“ upozorňuje Kusá.

Súčasťou poetiky týchto diel bola aj takzvaná povstalecká krajina. „Zasnežený výsek krajiny bol často preťatý malebnou krivkou husích pochodov partizánov, opisuje Kusá.

Martin Benka kreslil na pozadí kriviek slovenskej krajiny hlavne sošné figúry. Vidíme to napríklad v obraze Cez bôle a žiale ku slobode (1946). Výnimočný jeho obraz Kozácke hliadky pod Sitnom (1946), na ktorom cvála eskadróna krajinou. „Tento výjav namaľoval na základe osobného zážitku, nebola to ani alegória ani heroizácia, iba záznam situácie, ktorá na Benku silne zapôsobila,“ hovorí Kusá.

Martin Benka - Cez bôle a žiale k slobode (1946)

Socialistický realizmus

S nástupom socialistického realizmu sa SNP stalo oficiálnou témou, ba priam kolektívnou úlohou výtvarníkov. Diela z prvých povojnových rokov sa síce ešte vystavovali a publikovali, ale už sa im vyčítala pochmúrnosť. Odkaz Povstania mal dostať radostnú podobu. Postupné zmeny vrcholia súťažou k desiatemu výročiu Povstania v roku 1954. Na výstavu, ktorá ju sprevádzala, sa dostali staré aj nové diela.

„Niektoré tému zobrazovali v duchu socialistického realizmu, iné zotrvávali na starých princípoch zobrazovania,“ hodnotí Kusá. „Rovnako obstáli tí, čo vykročili na ´správnu´ cestu, a tiež tí, ktorí vytvorili diela ničím nevyčnievajúce, čo hovorí dosť o konformnosti kritiky a akomsi strachu z niečoho výraznejšieho,“ pokračuje. Ceny dostali Mudroch, Medvecká, Kudláč, Szalay, Vestenický, Balogh, Guderna, Nemčík, Doboš, Fulla, Fedora, Želibský, Fabíni.

Vladimír Vestenický - Hory sa pohli (1956)

Kvalita verzus gýč

Ani skupina diel vytvorených v duchu estetiky socialistického realizmu však nemá jednotnú kvalitu. „Sú medzi nimi gýče, ale aj kvalitné, i keď možno konvenčné diela,“ hodnotí Kusá. K šťastným príkladom patria obdivované obrazy od Ctibora Belana Prechod partizánov cez Čierny Váh (1950) a Posledná zima. (1955).

Sú dôstojné a reprezentatívne, presne také, aké mali diela novej spoločnosti byť, aj im však kritika vytýkala „istú pochmúrnosť a tragiku“. Podobné, aj keď Belanovu úroveň nedosahovali, boli obrazy obľúbenej Márie Medveckej V predvečer Povstania (1954), Najmladší zo zemľanky (1954) alebo Návrat z hôr (1954). Naopak, Baloghovo Vyhlásenie SNP (1954), Djuračkovo Rozdeľovanie zbraní do Povstania (1950) sú šedivými strnulými príkladmi snaživého socrealizmu sovietskeho typu.

Za výnimočné sa považuje dielo Jána Mudrocha. Tému SNP obohatil o typ ženy-bojovníčky. „V jeho obrazoch nevystupovala žena iba ako partizánska matka, ale ako aktívna mobilizátorka, žena, ktorá vedie k víťazstvu. Podľa kunsthistorikov Mudroch akoby nadviazal na nadčasovú benkovskú tradíciu alegórií.

Veľmi obľúbená bola predovšetkým Mudrochova Partizánka na stráži pod Rozsutcom (1954). Na tomto obraze je zopakovaná ústredná postava z obrazu Mor ho!. Napriek tomu, že drží v ruke pušku, je to stále predovšetkým žena, ktorá maliara zaujíma. Jeho Žena v červenom (Kytica vďaky) (1955) dodnes zostáva jedným z najkrajších spodobení ženy v dejinách slovenského umenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 343
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 835
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 633
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 13 797
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 906
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 351
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 189
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 712
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 569

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Slovenský cyklista opäť zvýšil svoj náskok v bodovacej súťaži.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Trump je tým najhorším spojením Danka s Gašparovičom

Metafory zlyhávajú.

Neprehliadnite tiež

Akoby našli novú miestnosť veľkej pyramídy. Vydali stratený album Johna Coltrana

Novinka najlepšieho saxofonistu mala ťažkú cestu k poslucháčom.

O futbalistoch uviaznutých v jaskyni vznikne film, Thajsko dohliadne na nakrúcanie

Udalosť vyvolala celosvetový záujem a upútala pozornosť mnohých zahraničných režisérov.

V uliciach Palerma: bez matky rodu nie sú muži schopní vykonať nič

Talianska Emma Dante nakrútila skromný, ale impozantný film.

Prečo sa tak nenávidíte? Prví diváci nedokázali muzikál West Side Story odsedieť do konca

V legendárnom filme našiel Steven Spielberg vysnívanú tému.