BRATISLAVA. Dnes je v galérii Faica, ktorú spravuje slovenská sekcia Medzinárodnej asociácie kritikov (AICA), finisáž výstavy Karola Pichlera Time Squares. Zároveň je to pre galériu rozlúčka s priestorom v centre Bratislavy. Zo susedstva divadla GUnaGU sa musí vysťahovať.
Pre všetkých
Čo bude s lukratívnym priestorom, je už takmer jasné. Komisia pre kultúru v Starom Meste tam chce „galériu pre všetkých“, kde by mohli vystavovať aj neprofesionálni umelci. Rozhodnúť o tom však ešte musí starostka Tatiana Rosová.
„Chceme, aby si tam každý našiel niečo, čo má rád. Mali by tam byť rôzne druhy umenia,“ hovorí Halka Ležovičová, predsedníčka komisie. „Faica bola veľmi úzko špecializovaná a navštevovala ju len vysoko odborná komunita, väčšinou iba študenti VŠVU a tí predsa môžu chodiť na výstavy inde.“
Faicu otvorili vlani v júni. Priestor na Františkánskom námestí ponúklo mesto. Podľa Ležovičovej to však bolo iba „na skúšku“, keďže v komisii boli noví ľudia, ktorí nepoznali aktivity predošlej Galérie F7. V tej mohli vystavovať aj neprofesionáli.
V apríli nájomná zmluva vypršala a Ležovičová navrhla spojiť jej aktivity s Galériou Cypriána Majerníka (GCM). „Nech sa dohodnú a pokračujú. Našou úlohou je robiť aktivity pre širokú verejnosť, nie suplovať funkciu štátu v oblasti podpory kultúry a galérií. Dostatočne podporujeme výtvarné umenie dotovaním Galérie Cypriána Majerníka, ktorá prezentuje ten istý štýl ako Faica,“ tvrdí Ležovičová.
Bude pokračovať?
Juraja Čarného, prezidenta slovenskej sekcie AICA, rozhodnutie komisie prekvapilo: „Odkedy som pred trinástimi rokmi otvoril prvú galériu, tak som cítil potrebu vysvetľovať, čo je umenie, ako mu lepšie rozumieť a ako môže ľudí obohatiť. Dá sa to robiť v galérii na periférii, v pivnici aj na pešej zóne. Tam by však mala nastúpiť úloha osvietených politikov, ktorí si uvedomia, že priestor treba ponúknuť inštitúcii, ktorá je spoľahlivá.“
Od mesta nedostávali nijaké peniaze, stáli ho iba prevádzkové náklady. Prostriedky na fungovanie získavali z ministerstva kultúry a iných zdrojov.
Faica sa zameriavala najmä na monografické výstavy špičkových umelcov zo Slovenska a zo zahraničia. Do konca roka v nej mali byť ešte dve výstavy: Tamás Kaszás bude napokon v GCM, výstavu Dana Perjovschého, umelca svetového formátu, však museli zrušiť.
„Budeme hľadať finančné zdroje, chceli by sme pokračovať vo forme nomádskej galérie, ktorá bude robiť kvalitné projekty v iných galériách. Tam, kde si to zaslúžia,“ hovorí Čarný. Faica mala byť aj centrom budúcoročného kongresu AICA, ktorý sa u nás naposledy konal v šesťdesiatych rokoch.