Malý človek vo vleku veľkých dejín

Ťapákovci, Pomocník, Všetko za národ, či Gazdova krv. Dobre známe, časom a divákom preverené hry Ondreja Šulaja vychádzajú teraz po prvý raz v ucelenom knižnom výbere Hry, ktorý je dôkazom, že Šulaj, doteraz vnímaný viac ako kvalitný filmový scenárista, j

Ondrej Šulaj: HRY

Ťapákovci, Pomocník, Všetko za národ, či Gazdova krv. Dobre známe, časom a divákom preverené hry Ondreja Šulaja vychádzajú teraz po prvý raz v ucelenom knižnom výbere Hry, ktorý je dôkazom, že Šulaj, doteraz vnímaný viac ako kvalitný filmový scenárista, je súčasne i výrazným autorom v kontexte slovenskej drámy.

Výber doteraznepublikovaných dramatických textov Ondreja Šulaja je súborom šiestich hier, ktoré vznikali v rozmedzí rokov 1975 – 2010. Okrem jednej pôvodnej autorovej hry O psíčkovi a mačičke je to najmä výber Šulajových dramatizácií slovenských próz, ktoré sú Šulajovou doménou a stretli sa s mimoriadne priaznivým ohlasom u divákov aj kritiky. Ako v úvodnej štúdii upozorňuje teatrologička Martina Ulmanová, keby sme „vedľa seba zoradili dramatické texty z tejto knihy tak, ako chronologicky reflektujú beh (česko) slovenských dejín, dostaneme súvislý obraz ostatných sto rokov. (...) Tragický chod dejín reflektujú Šulajove texty, v súlade s autorovým sarkastickým založením, bez prvoplánového pátosu. Hrdinami týchto drám sú ľudia stojaci mimo spoločenských postov, žijúci svoj všedný životný príbeh často v skromných materiálnych pomeroch. Takíto ľudia pozorujú historické udalosti s triezvym odstupom, posudzujúc ich logikou, z ktorej Šulaj čerpá komické paradoxy.“ Výber sa teda začína dramatizáciou Ťapákovcov (Božena Slančíková Timrava), ktorý zachytáva slovenskú dedinu ešte pred rokom 1914. Na pomyselnej časovej osi by potom nasledovala dramatizácia ďalšieho textu Timravy Všetko za národ, Fila chytá vlhu podľa Vincenta Šikulu, Pomocník Ladislava Balleka, pôvodná Šulajova hra O psíčkovi a mačičke a dramatizáciou Slobodových textov Gazdova krv sa dostávame až do obdobia osemdesiatych rokov 20. storočia s presahom do doby tesne po Nežnej revolúcii.

„Tento svet je chorý.“

Divadelný kritik Ján Jaborník označuje Šulajovu adaptáciu Ballekovho Pomocníka za „dramatizátorskú klasiku“. Doteraz sa dočkala ôsmych inscenačných verzií (z toho dva krát na českých javiskách). Na rozdiel od pôvodného textu sa do popredia divadelnej dramatizácie sa dostala vedľajšia románová postava – lekárnik Filadelfi. Šulaj adaptoval Ballekov román nielen pre divadlo, ale aj pre film. Rovnomenný film v réžii Zora Záhona vyšiel aj na DVD v kolekcii filmov 80. rokov v denníku SME (v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom) a bol to jeden z najpredávanejších titulov tejto kolekcie. Po Šulajovej adaptácii zo začiatku osemdesiatych rokov siahli divadlá v Martine, Nitre, Košiciach, Prešove, Bratislave, aj v Komárne, kde ju so súborom naštudoval autorov syn Rastislav Ballek.

Príbeh zasadený do obdobia po 2. svetovej vojne v sebe jasne poukazuje na udalosti súvisiace s Povstaním a tragickou dobou po roku 1948. „Ballek odkryl tieto témy nie jánošíkovsky ani veľkohubo a pozérsky, naopak z románu cítiť snahu o úprimný pohľad cez človeka, prostredie a históriu,“ uviedol v jednom rozhovore Šulaj.

Apple pie

Keď pred niekoľkými rokmi prišla dramaturgia nitrianskeho Divadla Andreja Bagara s odvážnym projektom Rodinné striebro, ukázalo sa, napriek skeptickým predpovediam, že pre slovenského diváka je domáci autor atraktívny, najmä ak jeho text nesie prvky nadčasovosti. Cyklus inscenácií klasických slovenských diel aj preto uzavrela hra Všetko za národ, dramatizácia prózy Boženy Slančíkovej Timravy, plná nadčasových postrehov, ktoré ešte umocnila Šulajova adaptácia textu. Na Šulajovu prácu s Timraviným jazykom upozorňuje v úvodnej štúdii výberu aj teatrologička Martina Ulmanová: „Pracuje s ním tvorivo, „postmoderne“, otvára inscenátorom možnosti odstupu či napohľad ahistorického obohacovania starých slov novými významami.“ Práve dramatizácie Timraviných próz Ťapákovci a Všetko za národ považuje Ulmanová „z hľadiska Šulajovej práce s predlohami“ v celom výbere za najzaujímavejšie.

„Moja krv spôsobuje, že na stres reagujem tvorivosťou.“

Divadelná hra Gazdova krv na motívy z niekoľkých próz Rudolfa Slobodu vznikla priamo pre Divadlo Astorka Korzo ´90. Nadväzuje na predchádzajúce úzke spojenie Slobodu s týmto divadlom (hry Armagedon na Grbe, Macocha). V Gazdovej krvi nejde o klasickú adaptáciu prózy. „Tak som si v pamäti oživil Slobodove texty a pochopil som, že sa vyložene bránia takémuto prístupu a rozhodol som sa, že sa pokúsim napísať pôvodný dramatický text, ktorý by bol akousi dobrodružnou cestou do vnútorného sveta Ruda Slobodu, v čase krátko po Nežnej revolúcii, teda zhruba na začiatku 90. rokov,“ objasnil v jednom z rozhovorov Ondrej Šulaj. „Snažil som sa, aby som do dramatickej štruktúry dostal všetky zásadné témy, ktoré Sloboda v tomto čase tak originálne a sebatrýznivo otváral a rozpitvával vo svojich prózach.“ Inscenácia v réžii Juraja Nvotu sa krátko po premiére stala udalosťou sezóny a získala viacero divadelných cien.

Knižný výber hier Ondreja Šulaja vydal v edícii Slovenská dráma Divadelný ústav. Súčasťou publikácie sú aj fotografie, bibliografické a inscenačné súpisy. Okrem hier uvedených v tejto publikácii je Ondrej Šulaj autorom ďalších divadelných textov a dramatizácií: Epizóda 39-44, Commune de Paris, Pantagruel, Kocúrkovo II., Svadobná noc v dobre utajenom salóne.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 810
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 230
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 856
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 352
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 599
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 287
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 062
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 903
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 820
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 723

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Ešte v marci robil v obleku kliky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Expert: Sagan je ako rocková hviezda cyklistiky

MS môže pokojne vyhrať aj sedemkrát, myslí si.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

Neprehliadnite tiež

Chýbal nám dobrý album od speváka. Dal nám ho bývalý bubeník IMT Smile

Marián Slávka na svojom debute pekne spieva, básnicky recituje, hrá na klavíri a má cit pre koncepčné myslenie.

Ešte v marci robil v obleku kľuky. Železná vôľa urobila z Jana Třísku Američana

Legendárny herec z Obecnej školy sa už v Česku necítil doma.

Jan Tříska pre SME: Pod nohy mi hádzali polená, aj tak ma nezastavili

Po návrate z Ameriky sa mu práca doma zdala spomalená.

Marek Šulík: Dobre bude vtedy, keď Rómovia budú točiť filmy o sebe

Režisér filmu o najsmutnejších pesničkách tvrdí, že skutočný obraz Rómov ešte nepriniesol žiaden filmár.