Cesta na Mesiac trvala štrnásť minút

Do kín sa vracia prvý skutočne dobrodružný a akčný film, Georges Mélies ho nakrútil pred vyše storočím.

Cesta na Mesiac bola farebná už pri premiére v roku 1902.(Zdroj: LOBSTER)

Domyslel to, čo si nedokázal predstaviť ani Verne. Cestu na Mesiac nakrútil Mélies pred sto rokmi a nepotreboval na to viac ako štrnásť minút.

Vo filme Martina Scorseseho Hugo a jeho veľký objav je taká pekná scéna: Hugo v starom parížskom byte – ukáže sa, že je to byt Georgea Méliesa, objaví na vrchu skrine schovanú škatuľku. Chcel ju vziať, no bol nešikovný, vykĺzla mu z rúk – a pri páde z nej vypadli obrázky a skice s rôznymi schémami, konštrukciami, vzorcami, a popreli fyzikálne zákony. Nespadli na zem, prosto lietali.

Scorsese chcel vystihnúť a oživiť slávu Méliesa, pripomenúť jeho skvelé filmy a hádam sa mu to podarilo. Reštaurátori a distribútori však už urobili druhý krok: opravili a pustili do kín Méliesov najslávnejší film, Cestu na Mesiac z roku 1902, a to je ozajstná fantázia. Už sa hrá aj u nás.

S trikmi do Vesmíru

Keď sa Mélies narodil, jeho rodičia by si sotva mohli želať, aby sa raz stal režisérom. Filmové umenie vtedy ešte neexistovalo. Ešteže Mélies bol Francúz a mal šťastie, že videl prvé premietanie bratov Lumierovcov a sám videl, ako ľudia vyhúkane pozerali na idúcu lokomotívu a verili, že sa rúti rovno na nich.

On sám o realistické zábery nemal záujem, tvoril nerealistické. Vymyslel prvé triky, v jeho filmoch sa zjavovalo, mizlo, transformovalo. Bol vraj veselý a neunaviteľný, a keď si ani Jules Verne nevedel predstaviť, ako by raz ľudia mohli pristáť na Mesiaci, on toľko fantázie mal.

Cesta na Mesiac bol dobrodružný a akčný film. A tá cesta samotná nemusela byť presvedčivá, hlavne že bola dostatočne bláznivá. Mélies poslal na Mesiac starých astronómov, pri nástupe do rakety im asistovali ženy v baletných úboroch. Film trvá štrnásť minút, a hoci to bol vtedy celovečerák, vesmírny výlet sa skončil rýchlym procesom.

Melies vo svojich ateliéroch pri Opere vytvoril vnútro Mesiaca aj dno mora a najakčnejšiu scénu rozvrhol pri stretnutí astronómov so Selenitmi, pôvodnými obyvateľmi Mesiaca, ktorí sa skrývali pod veľkými hríbmi. Najprv boli Seleniti nebezpeční, ale potom astronómovia zistili, že ich môžu zneškodniť aj ranou dáždnikom, a keď bolo ozaj zle, utekali, alebo jednoducho z Mesiaca zoskočili.

Návrat s elektropopom

V čase vzniku sa Cesta na Mesiac dostala do kín ako farebný film. Mélies ho ručne koloroval, nakúpil drahé, ale pre hĺbku obrazu najvhodnejšie anilínové farby, zamestnal dvesto kresličov a každému zveril na starosť inú farbu.

Aj zreštaurovaná kópia je farebná, predsa však nie je pôvodná. Francúzi, zodpovední za ochranu kultúrneho dedičstva zavolali elektropopovú skupinu Air, aby nahrala novú hudbu. Ona síce kombinovala elektroniku s akustickými pasážami, aby sa priblížila duchu Méliesovho majstrovania, no aj tak prispela k tomu, aký moderný je film ešte aj dnes.

Mélies mal skúsenosti z divadla, a preto sú jeho filmové scény divadelné. Skupina Air ich rozpohybovala, v harmónii reagovala na každú významnú zmenu v pohybe a – povzbudená režisérovým zmyslom pre humor – žiadnu vážnu symfóniu, našťastie, rozhodne neskomponovala.

Ku koncu života Mélies pálil svoje dielo a dlho sa myslelo, že kópia Cesty na Mesiac je prinajlepšom stratená. Našla sa až v roku 1993 v Barcelone a ako tento film v skutočnosti celý vyzeral, dlho nikto nevedel. Napriek tomu skupina Air mala o hudbe predstavu ešte skôr, ako sa naň pozrela: „Akoby v nás už sama zrela,“ povedal Nicolas Godin. „Méliesov svet je súčasťou našej pamäti, obrázok Mesiaca s raketou v oku je vrytý v každom z nás. Ten film prešiel desaťročiami a jeho sila vyvolať spomienky sa nezmenšila.“

Sen pre skrachovanca

Keď mala zreštaurovaná verzia premiéru v Cannes, k oslave Méliesa sa pripojili režiséri George Lucas, Terry Gilliam aj Michel Gondry. Ale pravdu mal Martin Scorsese vo svojom Hugovi – Mélies ku koncu života naozaj skrachoval, vzdal sa snívania a už len predával hračky na železničnej stanici Montparnasse. No to, že o stodesať rokov pôjde Cesta na Mesiac do kín celkom ako nová, by aj preňho musel byť fantastický scenár.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  2. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  3. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  4. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  5. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  6. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  7. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  8. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  9. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  10. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 488
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 085
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 216
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 324
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 128
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 673
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 323
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 125
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 782
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 2 790

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéfa ÚPN Krajňáka považovali za cuciaka, teraz je pre koalíciu diktátor

Šéf Ústavu pamäti národa viedol spor s českým ministrom financií Andrejom Babišom a zamestnancami, ktorí mali blízko k extrémizmu.

Neprehliadnite tiež

V Číne falšujú slávnych spisovateľov. Prekladá ich Daniel Majling

Literatúru zaplavilo nebezpečné množstvo ruských Cimrmanov.

Na život nebol pripravený. Jeff Buckley sa zo sveta vytratil ako jeho otec

Od smrti talentovaného hudobníka prešlo dvadsať rokov.

Pedro Almodóvar: Politická korektnosť je diktatúra ako každá iná

Legendárny režisér oceňuje, že niekto túto tému rieši s humorom.

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.