Cesta na Mesiac trvala štrnásť minút

Do kín sa vracia prvý skutočne dobrodružný a akčný film, Georges Mélies ho nakrútil pred vyše storočím.

Cesta na Mesiac bola farebná už pri premiére v roku 1902.(Zdroj: LOBSTER)

Domyslel to, čo si nedokázal predstaviť ani Verne. Cestu na Mesiac nakrútil Mélies pred sto rokmi a nepotreboval na to viac ako štrnásť minút.

Vo filme Martina Scorseseho Hugo a jeho veľký objav je taká pekná scéna: Hugo v starom parížskom byte – ukáže sa, že je to byt Georgea Méliesa, objaví na vrchu skrine schovanú škatuľku. Chcel ju vziať, no bol nešikovný, vykĺzla mu z rúk – a pri páde z nej vypadli obrázky a skice s rôznymi schémami, konštrukciami, vzorcami, a popreli fyzikálne zákony. Nespadli na zem, prosto lietali.

Scorsese chcel vystihnúť a oživiť slávu Méliesa, pripomenúť jeho skvelé filmy a hádam sa mu to podarilo. Reštaurátori a distribútori však už urobili druhý krok: opravili a pustili do kín Méliesov najslávnejší film, Cestu na Mesiac z roku 1902, a to je ozajstná fantázia. Už sa hrá aj u nás.

S trikmi do Vesmíru

Keď sa Mélies narodil, jeho rodičia by si sotva mohli želať, aby sa raz stal režisérom. Filmové umenie vtedy ešte neexistovalo. Ešteže Mélies bol Francúz a mal šťastie, že videl prvé premietanie bratov Lumierovcov a sám videl, ako ľudia vyhúkane pozerali na idúcu lokomotívu a verili, že sa rúti rovno na nich.

On sám o realistické zábery nemal záujem, tvoril nerealistické. Vymyslel prvé triky, v jeho filmoch sa zjavovalo, mizlo, transformovalo. Bol vraj veselý a neunaviteľný, a keď si ani Jules Verne nevedel predstaviť, ako by raz ľudia mohli pristáť na Mesiaci, on toľko fantázie mal.

Cesta na Mesiac bol dobrodružný a akčný film. A tá cesta samotná nemusela byť presvedčivá, hlavne že bola dostatočne bláznivá. Mélies poslal na Mesiac starých astronómov, pri nástupe do rakety im asistovali ženy v baletných úboroch. Film trvá štrnásť minút, a hoci to bol vtedy celovečerák, vesmírny výlet sa skončil rýchlym procesom.

Melies vo svojich ateliéroch pri Opere vytvoril vnútro Mesiaca aj dno mora a najakčnejšiu scénu rozvrhol pri stretnutí astronómov so Selenitmi, pôvodnými obyvateľmi Mesiaca, ktorí sa skrývali pod veľkými hríbmi. Najprv boli Seleniti nebezpeční, ale potom astronómovia zistili, že ich môžu zneškodniť aj ranou dáždnikom, a keď bolo ozaj zle, utekali, alebo jednoducho z Mesiaca zoskočili.

Návrat s elektropopom

V čase vzniku sa Cesta na Mesiac dostala do kín ako farebný film. Mélies ho ručne koloroval, nakúpil drahé, ale pre hĺbku obrazu najvhodnejšie anilínové farby, zamestnal dvesto kresličov a každému zveril na starosť inú farbu.

Aj zreštaurovaná kópia je farebná, predsa však nie je pôvodná. Francúzi, zodpovední za ochranu kultúrneho dedičstva zavolali elektropopovú skupinu Air, aby nahrala novú hudbu. Ona síce kombinovala elektroniku s akustickými pasážami, aby sa priblížila duchu Méliesovho majstrovania, no aj tak prispela k tomu, aký moderný je film ešte aj dnes.

Mélies mal skúsenosti z divadla, a preto sú jeho filmové scény divadelné. Skupina Air ich rozpohybovala, v harmónii reagovala na každú významnú zmenu v pohybe a – povzbudená režisérovým zmyslom pre humor – žiadnu vážnu symfóniu, našťastie, rozhodne neskomponovala.

Ku koncu života Mélies pálil svoje dielo a dlho sa myslelo, že kópia Cesty na Mesiac je prinajlepšom stratená. Našla sa až v roku 1993 v Barcelone a ako tento film v skutočnosti celý vyzeral, dlho nikto nevedel. Napriek tomu skupina Air mala o hudbe predstavu ešte skôr, ako sa naň pozrela: „Akoby v nás už sama zrela,“ povedal Nicolas Godin. „Méliesov svet je súčasťou našej pamäti, obrázok Mesiaca s raketou v oku je vrytý v každom z nás. Ten film prešiel desaťročiami a jeho sila vyvolať spomienky sa nezmenšila.“

Sen pre skrachovanca

Keď mala zreštaurovaná verzia premiéru v Cannes, k oslave Méliesa sa pripojili režiséri George Lucas, Terry Gilliam aj Michel Gondry. Ale pravdu mal Martin Scorsese vo svojom Hugovi – Mélies ku koncu života naozaj skrachoval, vzdal sa snívania a už len predával hračky na železničnej stanici Montparnasse. No to, že o stodesať rokov pôjde Cesta na Mesiac do kín celkom ako nová, by aj preňho musel byť fantastický scenár.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.