SME

Pôvodná trilógia Hviezdnych vojen na obrazovkách PC

George Lucas, otec filmových Hviezdnych vojen, veľmi dobre vie ako využiť práva na svoju populárnu filmovú ságu. Jeho mediálne „impérium“ zahŕňa aj divíziu Lucasarts, kde priamy vývoj alebo len produkcia „Star Wars“ (ďalej SW) hier hrá vedľa ostatných ...

George Lucas, otec filmových Hviezdnych vojen, veľmi dobre vie ako využiť práva na svoju populárnu filmovú ságu. Jeho mediálne „impérium“ zahŕňa aj divíziu Lucasarts, kde priamy vývoj alebo len produkcia „Star Wars“ (ďalej SW) hier hrá vedľa ostatných titulov prím. Prakticky od doby, keď „pécéčka“ dokázali zobraziť akú - takú pútavú grafiku a reprodukovať počúvateľné zvuky, môžu fanúšikovia najväčšej vesmírnej rozprávky prežívať nové dobrodružstvá aj na svojich monitoroch. Napriek tomu, že výrobu má pod palcom skvelý producent akým G. Lucas rozhodne je, SW hry majú vo svojej histórii aj zopár prepadákov, či už po stránke hrateľnosti alebo predajnosti. Väčšinou však, našťastie, išlo o komplexné hry, ktoré sa mohli inšpirovať nielen vo filmoch, ale aj v množstve kníh alebo technických manuálov, ktoré spolu tvoria dokonale popísaný vesmír Hviezdnych vojen. Ďalšou spoločnou črtou prakticky všetkých SW hier je skvelá hudba vyhláseného hollywoodskeho skladateľa Johna Williamsa (okrem iného hudba pre Jurský park, E. T., Schindlerov zoznam a iné filmy). Ona samotná dokáže vytvoriť atmosféru, ktorá fanúšika Hviezdnych vojen okamžite chytí za srdce. Charakteristický dizajn prostredia, techniky alebo kostýmov snáď ani nepotrebuje komentár. Pozrime sa teda spoločne na históriu SW hier inšpirovaných pôvodnou trilógiou na osobných počítačoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Star Wars Chess (1993)

V čase, keď bol najmä u nás populárny pôsobivý šach s názvom Battle Chess, prišiel Lucasarts s prakticky totožnou hrou. Namiesto tradičných šachových figuriek však úlohu prebrali populárne osoby z pôvodnej filmovej trilógie. Presne v duchu Battle Chess, obdarili autori jednotlivé postavy niekoľkými pôsobivými animáciami pre vzájomné vyhadzovanie. Vďaka tomu a tiež hudbe na tú dobu netypicky vo formáte WAV bol Star Wars Chess vďačným rozšírením SW licencie pre každého fanúšika. Fakt, že zdĺhavé animácie časom začali zdržovať hru a všetci ich radšej vypínali už nikoho netrápil…

X-Wing (1993) a datadisky

X-Wing je všeobecne považovaný za míľnik v žánre vesmírnych simulácií. Na rok svojho vzniku neuveriteľne komplexná simulácia bojov kozmických plavidiel Rebelov proti diabolskému Impériu. Autori sa nebáli nasadiť latku obtiažnosti veľmi, veľmi vysoko, a tak už niektoré cvičné misie boli pre množstvo hráčov peklom. Všetko však vyvažovala nevídaná grafika verne zobrazujúca všemožné vesmírne plavidlá sveta SW, silná dejová línia a v neposlednom rade fascinujúca audio kulisa. Na prežitie v univerzálnom X-Wingu, rýchlom A-Wingu alebo ťažkom Y-Wingu bolo potrebné okrem dokonalej znalosti možnosti týchto strojov zvládnuť manažment energie medzi štítmi, zbraňami a motormi. Zúrivé obrany konvojov zásob proti útokom množstva imperiálnych strojov sú dodnes živými spomienkami v mysliach herných „pamätníkov“. Nehovoriac o posledných misiách, ktoré vás zaviedli nad Hviezdu Smrti. Taká úspešná hra ako X-Wing nezostala bez doplnkov, ktoré tvorili datadisky Imperial Pursuit a B-Wing. Najmä B-Wing lákal virtuálnych rebelských pilotov vďaka možnosti vyskúšať si silný stíhač B-Wing, ktorý sa mihol v pár scénach posledného dielu pôvodnej trilógie.

SkryťVypnúť reklamu

Rebell Asault (1993) a Rebel Assault II: The Hidden Empire (1995)

Rebell Assault a jeho pokračovanie objektívne neboli dobré hry. Ťažili však z veľkej kapacity vtedy rozmáhajúceho sa (a pre našinca značne luxusného) CD-ROM a publikum lákali pôsobivými videosekvenciami. Vďaka predrenderovaným scénam, ktoré obmedzovali voľný pohyb na zopár alternatívnych ciest a prakticky stále rovnakým úlohám boli tieto hry po stránke hrateľnosti veľmi chudobné. Spomenutá audiovizuálna hostina však stále dokázala osloviť množstvo najmä príležitostných hráčov.

TIE Fighter (1994) a datadisk

Ak bol X-Wing prevratným vesmírnym simulátorom, TIE Fighter bol významným krokom k zdokonaleniu celého konceptu. Napriek tomu, že celú ideu Hviezdnych vojen obrátil TIE Fighter naruby - bojovali ste ako stíhač mierumilovného Impéria proti buričským Rebelom - musel každý fanúšik uznať obrovské kvality tejto hry. S obtiažnosťou trocha nižšou ako X-Wing (celkom pochopiteľné, keďže základné stroje impéria nemali energetické obranné štíty), výborným príbehom, bočnými úlohami v jednotlivých misiách a zdokonalenou vizuálnou stránkou je TIE Fighter stále považovaný za člena najvyššej spoločnosti tohto druhu hier. Lucasarts časom vydali aj rozširujúci datadisk Defender of the Empire, ktorý umožňoval vyskúšať si najdokonalejšiu stíhačku vesmíru TIE Defender.

SkryťVypnúť reklamu

Dark Forces (1994)

V čase, keď vyšla hra Dark Forces, vrcholilo obdobie tzv. Doom klonov. Každá 3D akčná hra sa chcela podobať legendárnemu Doom-u a zviesť sa na jeho popularite. Tvorcovia Dark Forces na všetko šli bez kompromisov. Premiéru mal špičkový 3D engine, ktorý umožňoval zmenu horizontálneho uhla pohľadu a skákanie a jeho vizuálna podoba v spojení so SW kulisami nemala konkurenciu. Jedinečný bol taktiež dizajn obrovských úrovní. V príbehu, ktorý bol pevne previazaný s filmovou trilógiou sa predstavil dnes jeden z najpopulárnejších počítačových hrdinov - Kyle Katarn. Práve on v prvej úrovni ukradol pre Rebelov plány Hviezdy smrti a neskôr sa postaral o zničenie obrovskej hrozby - výrobnej linky pre silných robotov impéria s názvom Dark Troopers. Kontroverznou črtou tejto hry bola nemožnosť ľubovoľného uloženia pozície, ktorú suplovali arkádové „životy“. Jednoznačným negatívom potom bola absencia hry viacerých hráčov súčasne. Dark Forces však aj vďaka obrovskej podpore fanúšikov na Internete patrí medzi zlaté perly hernej histórie.

SkryťVypnúť reklamu

Yoda Stories (1997)

Yoda Stories bol projekt, ktorý patril medzi tzv. „desktopové“ hry. Jednoduché, ba až detinské zobrazenie, náhodné generovanie úrovní a primitívne herné úlohy mali slúžiť len na odreagovanie. Fakt, že túto hru nikto neprijal pozitívne slúži ako dôkaz, že hráči chcú od SW hier hĺbku aspoň čiastočne hodnú tak detailne domysleného fenoménu.

Shadows of the Empire (1997)

Pôvodne konzolová hra (Nintendo 64) bola nie veľmi komplikovanou zmesou štýlu Tomb Rider a tradičných arkád. Rozumný 3D engine s podporou 3D akcelerátorov spolu s účasťou hráča v monumentálnej bitke o Hoth však túto hru vyniesol nad priemer. Na herný Olymp však nemala šancu sa umiestniť, ale hráči ocenili aspoň nový príbeh a variabilné prostredie.

Star Wars Rebellion (1997)

SkryťVypnúť reklamu

Rebellion bol prvým pokusom preniesť SW do žánru strategických hier. Prehnaná zložitosť, čudný interface a nie veľmi šťastne implementovaný taktický boj sa však zaslúžili o to, že Rebellion nedostal nijak pozitívne hodnotenia a zapadol v prachu herných dejín.

X-Wing vs. TIE Fighter (1997) a datadisk

Sofistikovaný „multiplayer“ ale takmer bez zábavy pre jedného hráča. Tak by sa dal v krátkosti charakterizovať tento vesmírny simulátor. Autori sa snažili verne zobraziť krátky a suchý život rádového pilota sveta SW a pozabudli na samotnú zábavnosť titulu. Datadisk Balance of Power už tieto chyby opravil, ale úspešnosť starého TIE Fightera tento simulátor zďaleka nedosiahol. Technicky však znamenal značný krok vpred.

Dark Forces 2: Jedi Knight (1997) a datadisk

SkryťVypnúť reklamu

V Jedi Knight slávil návrat hrdina Dark Forces Kyle Katarn. Pôvodne len nájomný žoldnier sa stal po zopár dosť nudných úvodných úrovniach tejto inak skvelej 3D akčnej hry rytierom Jedi. Potom sa začala nevídaná zábava. Použitie svetelného meča a Sily dávali hre punc originality. Navyše ste si mohli výberom schopností určiť sami, či sa prikloníte k svetlej alebo temnej strane Sily. Pôsobivé technické spracovanie podporujúce 3D akcelerátory, premyslené úrovne a konečnej aj poriadna hra viacerých hráčov priniesli Jedi Knight-ovi množstvo ocenení odborníkov. Dojem trocha kazili amatérske videosekvencie inak výborného príbehu, ktorý sa odohrával po udalostiach šiestej epizódy. Datadisk Mysteries of the Sith nebol už taký rozšírený, ale svojou bohatosťou, originalitou a príbehom patrí k najlepším datadiskom histórie.

SkryťVypnúť reklamu

Rogue Squadron (1998)

Zjednodušená arkádová simulácia Rogue Squadron vás preniesla do kože Luka Skywalkera, keď bol pred zavŕšením tréningu rytiera Jedi vedúcou osobnosťou letky Rogue zlučujúcou elitných pilotov Rebelov. Veľmi akčné poňatie misií nad povrchom rôznych planét a skvelá 3D grafika boli základom úspechu tohto titulu.

X-Wing Alliance (1999)

X-Wing Alliance bola poslednou hrou vydanou pred uvedením nových Hviezdnych vojen do kín. Vesmírny simulátor, ktorý zobrazoval osudy hrdinu z obchodnícko-pašeráckej rodiny priniesol späť slávu X-Wingu. Hoci nie v plnej sile, ale vďaka výbornej grafike, množstvu strojov na ovládanie, primeranej zložitosti a začleneniu do príbehu šiestej epizódy šlo o skvelú hru. Misie na strane Rebelov boli navyše veľmi otvorené a mohli ste sa v rámci nich premiestňovať medzi viacerými bojiskami a zároveň sa starať o rodinné „obchodné“ záležitosti.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasnosť

Po uvedení prvej epizódy do kín sa na trh dostalo samozrejme množstvo titulov ťažiacich z jej príbehu, ktoré však nemali nijak obzvlášť vysokú kvalitu a uchyľovali sa k detinskosti. Pôvodná trilógia bola trocha zanedbaná, ale Lucasarts na ňu určite nechcel zanevrieť. Realtime stratégia Force Commander (2000) mala byť inovatívnou strategickou hrou v úplnom 3D kabáte, ale čiastočne sa opakovalo fiasko s Rebellion. Hra nebola vyložene zlá, ale nepohodlné ovládanie, otrasný interface a pôvodná hudba prepracovaná do hnusných techno a rockových remixov pôsobili úplne odpudzujúco. Do žánru stratégií sa podarilo Lucasarts úspešne preniknúť až s titulom Star Wars Galactic Battlegrounds (2001), ale to za cenu spiatočníckeho 2D enginu z hry Age of Empires II. Obrovským osviežením tradície SW hier bol nedávno vydaný a veľmi podarený Jedi Knight II: Jedi Outcast, ktorý opäť zobrazuje osudy Kyla Katarna. Okrem pomalého začiatku hry je tu všetko v úplnom poriadku a grafika občas až vyráža dych. Dúfajme teda, že trend návratov k starým epizódam Lucasarts nezavrhne a dočkáme sa ešte množstva zábavných, ale najmä seriózne pojatých hier.

SkryťVypnúť reklamu

MICHAL GARDIAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 102
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 191
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 207
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 071
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 012
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 449
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 271
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 102
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 20 785
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 348
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 687
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 531
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 818
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 354
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 974
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu