Ženy filmárky sa pravdy neboja

Vo filme Ivety Grófovej narážajú dievčenské sny o zárobku na krutú realitu.

Až do mesta Aš.(Zdroj: ASFK)

Drámu Až do mesta Aš nakrútila debutujúca režisérka Iveta Grófová popierajúc mnohé zásady filmárskeho remesla. Vďaka princípu pravdivosti jej však budú diváci rozumieť.

info
Recenzia / Film
Až do mesta Aš

Slovensko, 2012, 84 minút

Réžia: Iveta Grófová.

Scenár: Iveta Grófová a Marek Leščák. Kamera: Viera Bačíková. Hudba: Matej Hlaváč. Strih: Maroš Šlapeta, Marek Kráľovský

Hrajú: Dorotka Bilá, Silvia Halušicová, Rupert Horký, Jarka Bučincová, Mária Bilá, Vašek Peroutka, Petr Kropáček, Horst Wachter, Ľudmila Kašparová

Premiéra v SR: 13. septembra

sm-0918-017-4xhlavna.rw-120x90.jpg

Až do mesta Aš scenáristky a režisérky Ivety Grófovej je dokonalým protipólom „drámy“ Lóve Jakuba Kronera: nič nepredstiera, nepotrebuje sa vtierať publiku pokazenému komerčnými médiami, nemá pachuť povrchnosti, fascinuje pravdou aj neobyčajným spôsobom zobrazenia.

Zdanlivo banálny príbeh podáva s vynachádzavosťou, tvorivosťou, bezprostrednosťou a úprimnosťou.

Česko-nemecké pohraničie je už opäť útočiskom stratených existencií. Miestni obyvatelia, znalí nemeckého jazyka, našli lepšie platenú prácu za hranicami, a tak v textilkách otročia ženy z východu. Východu Slovenska, ale aj z Ukrajiny a Ázie. Sem po maturite prichádza Dorotka, dievča z východoslovenskej rómskej osady.

Jej sny o zárobku, priateľstve a láske však čoskoro narážajú na neľútostnú realitu. Grófovej Dorotku neodvialo do zázračnej krajiny Oz, nenašla statočných a verných priateľov. Ba ešte aj tie črievice sa jej zabárajú čoraz hlbšie do bahna.

V záujme pravdivosti

Dokumentárna dráma – dokudráma, kombinujúca realitu s fikciou, dokumentárny film s hraným i animovaným – sa stáva čoraz obľúbenejším žánrom najmä mladých debutujúcich autorov. Dôvodov je viac, od potreby reflektovať súčasnosť čo najvernejšie až po technické faktory.

Na jej nakrútenie netreba drahú, veľkú snímaciu, osvetľovaciu a zvukovú techniku. Stačia nenápadné malé ručné kamery, digitálne fotoaparáty či dokonca mobilné telefóny. Ohnisko sa dostáva bližšie k hrdinom bez toho, aby narúšalo intimitu alebo autenticitu. Publikum, odchované infotainmentom televízií, videoportálom YouTube a sociálnymi sieťami, akceptuje surový, neostrý, rozhýbaný obraz nekomponovaný do tradičných záberov, kontaktný zvuk i drsný strih. Rozumie tejto filmovej reči a je mu blízka, aj keď ignoruje vari všetky mysliteľné zásady filmárskeho remesla.

Robí tak totiž v záujme zachovania zásady najdôležitejšej: pravdivosti.

Nová, československá aj britská

Film témou, obsahom i formou evokuje československú novú vlnu. Pri porovnaní hoci s 'Pytlom blech' a 'Sedmikráskami' Věry Chytilovej, alebo 'Láskami jedné plavovlásky' Miloša Formana – ktoré analyzovali svet a život dievčat toho obdobia – jasne demonštruje, kam sa život za pol storočie pohol, ako zdrsnel, zvulgárnel, upadol, stal sa bojom o prežitie.

Problémy Chytilovej a Formanových dievčat sú naivné, smiešne, vlastne ani problémami nie sú, lebo sa netýkajú základných životných potrieb a ak nejde o život, ide o málo. Čo pretrváva, je potreba milovať a byť milovaný, lenže tá je dnes zatláčaná do úzadia zaobstarávaním jedla a strechy nad hlavou.

Grófovej snímka prirodzene evokuje aj Nesvadbovo Eriky Hníkovej, ale bez pachuti manipulácie či zosmiešňovania, Dom Zuzany Liovej a v neposlednom rade (najmä otvorenosťou, hraničiacou s krutosťou, márnosťou a depresiou) aj Líštičky Miry Fornayovej.

Je zaujímavé, ako nevtieravo dokáže stáť v opozícii proti tvorbe mužov – filmárov, keď stíha byť negáciou aj Šulíkovho Cigána, ale aj Hanákových Ružových snov (podobne ako pri Chytilovej a Formanovi obsahom, daným zmenou životnej reality). A ak už mužské vzory, tak kdesi v úzadí azda cítiť Kena Loacha. V istých momentoch si spomenieme aj na „anketu“ z Obrazov starého sveta: Čo vlastne má v živote cenu? Len tu sú respondenti protipólmi tých Hanákových.

Filmový svet bez pravých mužov?

Nemenej zaujímavé je, že kým slovenskí filmári – muži – tvoria poetické a baladické snímky, pokusy o žánrovú zábavu alebo filmové eseje s ťažiskom v dokumentárnom žánri, sú to práve ženy, často debutantky, čo bez obalu a balastu v hranom filme nastoľujú základné existenčné problémy súčasnosti. Máme to šťastie, že mladé slovenské filmárky sa pravdy neboja.

Osobité je miesto mužov v Grófovej filme. Aš akoby sa stal útočiskom obstarožných akože seladónov a iných skrachovancov. Normálni, mladí a pracujúci sú azda len vietnamskí obchodníci. Staršie ženy drú v textilkách a tie mladšie... tie nachádzajú prijateľnejšiu obživu v rozbujnenom primitívnom vulgárnom erotickom priemysle.

Keď v závere filmu odváža Dorotku jej princ do neznáma, v tme žiari nápis „HAPPY END – night club“. Príbeh sa končí tak, ako sa začína: v tme. Len animáciou rozhýbané detinské kresby sa medzitým z nevinných, pamätníčkových, zmenili na hrôzostrašné a rozprávkový jednorožec v nich na jednorohého diabla.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Talent - vzdelanie - úspech
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  3. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  4. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  5. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  6. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  7. 5 pravidiel ako prenajať nehnuteľnosť
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  9. Hotel Devin Spa centre - relaxation in the intimate atmosphere
  10. The Horizont Resort **** - fun and wellness
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 25 805
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 17 105
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 131
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 074
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 833
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 601
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 049
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 041
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 3 666
  10. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova 2 566

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slováci prehrali s USA aj druhýkrát a na olympiáde končia

Slovenskí hokejisti dostali päť gólov.

DOMOV

Poradenská firma u Maďariča mohla zneužívať dôverné informácie

Poradenská spoločnosť Centire mala o eurofondovej výzve pre kreatívny priemysel na ministerstve kultúry informácie vždy ako prvá.

DOMOV

Dobré ráno: Česká ČSSD? Fico im rozprával o bordeli a prostitútkach

Českí sociálni demokrati zmenili šéfa.

KOMENTÁRE

Prepáčte, ploty ani zverochody nebudú, počkať musia aj výtlky

Málo sa sťažujú zdravotníci a hasiči, ktorí ten bodrel musia chodiť odpratávať?

Neprehliadnite tiež

Grape zverejnil prvé mená: do Piešťan sa vráti Wilkinson

V auguste sa má zmeniť areál festivalu.

Čierny panter patrí k najlepšiemu v žánri. Spojil africký folklór a Hviezdne vojny

Superhrdinských filmov sme mali priveľa. Tento však vytŕča.

Martin Šulík: Tí dvaja dedkovia sa mi tak páčili, že romantiku som vystrihol

Film Tlmočník spojil potomkov obetí holokaustu a ich vrahov.

Britskú cenu za najlepší film získala dráma Tri billboardy kúsok za Ebbingom

Frances McDormandová si prevzala cenu pre najlepšiu herečku.

Britské herečky vyzvali na koniec sexuálneho obťažovania

Otvorený list podpísali Kate Winsletová, Emma Watsonová či Keira Knightleyová.