Ženy filmárky sa pravdy neboja

Vo filme Ivety Grófovej narážajú dievčenské sny o zárobku na krutú realitu.

Až do mesta Aš.(Zdroj: ASFK)

Drámu Až do mesta Aš nakrútila debutujúca režisérka Iveta Grófová popierajúc mnohé zásady filmárskeho remesla. Vďaka princípu pravdivosti jej však budú diváci rozumieť.

info
Recenzia / Film
Až do mesta Aš

Slovensko, 2012, 84 minút

Réžia: Iveta Grófová.

Scenár: Iveta Grófová a Marek Leščák. Kamera: Viera Bačíková. Hudba: Matej Hlaváč. Strih: Maroš Šlapeta, Marek Kráľovský

Hrajú: Dorotka Bilá, Silvia Halušicová, Rupert Horký, Jarka Bučincová, Mária Bilá, Vašek Peroutka, Petr Kropáček, Horst Wachter, Ľudmila Kašparová

Premiéra v SR: 13. septembra

sm-0918-017-4xhlavna.rw-120x90.jpg

Až do mesta Aš scenáristky a režisérky Ivety Grófovej je dokonalým protipólom „drámy“ Lóve Jakuba Kronera: nič nepredstiera, nepotrebuje sa vtierať publiku pokazenému komerčnými médiami, nemá pachuť povrchnosti, fascinuje pravdou aj neobyčajným spôsobom zobrazenia.

Zdanlivo banálny príbeh podáva s vynachádzavosťou, tvorivosťou, bezprostrednosťou a úprimnosťou.

Česko-nemecké pohraničie je už opäť útočiskom stratených existencií. Miestni obyvatelia, znalí nemeckého jazyka, našli lepšie platenú prácu za hranicami, a tak v textilkách otročia ženy z východu. Východu Slovenska, ale aj z Ukrajiny a Ázie. Sem po maturite prichádza Dorotka, dievča z východoslovenskej rómskej osady.

Jej sny o zárobku, priateľstve a láske však čoskoro narážajú na neľútostnú realitu. Grófovej Dorotku neodvialo do zázračnej krajiny Oz, nenašla statočných a verných priateľov. Ba ešte aj tie črievice sa jej zabárajú čoraz hlbšie do bahna.

V záujme pravdivosti

Dokumentárna dráma – dokudráma, kombinujúca realitu s fikciou, dokumentárny film s hraným i animovaným – sa stáva čoraz obľúbenejším žánrom najmä mladých debutujúcich autorov. Dôvodov je viac, od potreby reflektovať súčasnosť čo najvernejšie až po technické faktory.

Na jej nakrútenie netreba drahú, veľkú snímaciu, osvetľovaciu a zvukovú techniku. Stačia nenápadné malé ručné kamery, digitálne fotoaparáty či dokonca mobilné telefóny. Ohnisko sa dostáva bližšie k hrdinom bez toho, aby narúšalo intimitu alebo autenticitu. Publikum, odchované infotainmentom televízií, videoportálom YouTube a sociálnymi sieťami, akceptuje surový, neostrý, rozhýbaný obraz nekomponovaný do tradičných záberov, kontaktný zvuk i drsný strih. Rozumie tejto filmovej reči a je mu blízka, aj keď ignoruje vari všetky mysliteľné zásady filmárskeho remesla.

Robí tak totiž v záujme zachovania zásady najdôležitejšej: pravdivosti.

Nová, československá aj britská

Film témou, obsahom i formou evokuje československú novú vlnu. Pri porovnaní hoci s 'Pytlom blech' a 'Sedmikráskami' Věry Chytilovej, alebo 'Láskami jedné plavovlásky' Miloša Formana – ktoré analyzovali svet a život dievčat toho obdobia – jasne demonštruje, kam sa život za pol storočie pohol, ako zdrsnel, zvulgárnel, upadol, stal sa bojom o prežitie.

Problémy Chytilovej a Formanových dievčat sú naivné, smiešne, vlastne ani problémami nie sú, lebo sa netýkajú základných životných potrieb a ak nejde o život, ide o málo. Čo pretrváva, je potreba milovať a byť milovaný, lenže tá je dnes zatláčaná do úzadia zaobstarávaním jedla a strechy nad hlavou.

Grófovej snímka prirodzene evokuje aj Nesvadbovo Eriky Hníkovej, ale bez pachuti manipulácie či zosmiešňovania, Dom Zuzany Liovej a v neposlednom rade (najmä otvorenosťou, hraničiacou s krutosťou, márnosťou a depresiou) aj Líštičky Miry Fornayovej.

Je zaujímavé, ako nevtieravo dokáže stáť v opozícii proti tvorbe mužov – filmárov, keď stíha byť negáciou aj Šulíkovho Cigána, ale aj Hanákových Ružových snov (podobne ako pri Chytilovej a Formanovi obsahom, daným zmenou životnej reality). A ak už mužské vzory, tak kdesi v úzadí azda cítiť Kena Loacha. V istých momentoch si spomenieme aj na „anketu“ z Obrazov starého sveta: Čo vlastne má v živote cenu? Len tu sú respondenti protipólmi tých Hanákových.

Filmový svet bez pravých mužov?

Nemenej zaujímavé je, že kým slovenskí filmári – muži – tvoria poetické a baladické snímky, pokusy o žánrovú zábavu alebo filmové eseje s ťažiskom v dokumentárnom žánri, sú to práve ženy, často debutantky, čo bez obalu a balastu v hranom filme nastoľujú základné existenčné problémy súčasnosti. Máme to šťastie, že mladé slovenské filmárky sa pravdy neboja.

Osobité je miesto mužov v Grófovej filme. Aš akoby sa stal útočiskom obstarožných akože seladónov a iných skrachovancov. Normálni, mladí a pracujúci sú azda len vietnamskí obchodníci. Staršie ženy drú v textilkách a tie mladšie... tie nachádzajú prijateľnejšiu obživu v rozbujnenom primitívnom vulgárnom erotickom priemysle.

Keď v závere filmu odváža Dorotku jej princ do neznáma, v tme žiari nápis „HAPPY END – night club“. Príbeh sa končí tak, ako sa začína: v tme. Len animáciou rozhýbané detinské kresby sa medzitým z nevinných, pamätníčkových, zmenili na hrôzostrašné a rozprávkový jednorožec v nich na jednorohého diabla.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 558
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 112
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 386
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 456
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 390
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 871
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 583
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 440
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 437
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 858

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop