SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Ženy filmárky sa pravdy neboja

Vo filme Ivety Grófovej narážajú dievčenské sny o zárobku na krutú realitu.

Až do mesta Aš.Až do mesta Aš. (Zdroj: ASFK)

Drámu Až do mesta Aš nakrútila debutujúca režisérka Iveta Grófová popierajúc mnohé zásady filmárskeho remesla. Vďaka princípu pravdivosti jej však budú diváci rozumieť.

info
Recenzia / Film
Až do mesta Aš

Slovensko, 2012, 84 minút

Réžia: Iveta Grófová.

Scenár: Iveta Grófová a Marek Leščák. Kamera: Viera Bačíková. Hudba: Matej Hlaváč. Strih: Maroš Šlapeta, Marek Kráľovský

Hrajú: Dorotka Bilá, Silvia Halušicová, Rupert Horký, Jarka Bučincová, Mária Bilá, Vašek Peroutka, Petr Kropáček, Horst Wachter, Ľudmila Kašparová

Premiéra v SR: 13. septembra

sm-0918-017-4xhlavna.rw-120x90.jpg

Až do mesta Aš scenáristky a režisérky Ivety Grófovej je dokonalým protipólom „drámy“ Lóve Jakuba Kronera: nič nepredstiera, nepotrebuje sa vtierať publiku pokazenému komerčnými médiami, nemá pachuť povrchnosti, fascinuje pravdou aj neobyčajným spôsobom zobrazenia.

Zdanlivo banálny príbeh podáva s vynachádzavosťou, tvorivosťou, bezprostrednosťou a úprimnosťou.

Česko-nemecké pohraničie je už opäť útočiskom stratených existencií. Miestni obyvatelia, znalí nemeckého jazyka, našli lepšie platenú prácu za hranicami, a tak v textilkách otročia ženy z východu. Východu Slovenska, ale aj z Ukrajiny a Ázie. Sem po maturite prichádza Dorotka, dievča z východoslovenskej rómskej osady.

Jej sny o zárobku, priateľstve a láske však čoskoro narážajú na neľútostnú realitu. Grófovej Dorotku neodvialo do zázračnej krajiny Oz, nenašla statočných a verných priateľov. Ba ešte aj tie črievice sa jej zabárajú čoraz hlbšie do bahna.

V záujme pravdivosti

Dokumentárna dráma – dokudráma, kombinujúca realitu s fikciou, dokumentárny film s hraným i animovaným – sa stáva čoraz obľúbenejším žánrom najmä mladých debutujúcich autorov. Dôvodov je viac, od potreby reflektovať súčasnosť čo najvernejšie až po technické faktory.

Na jej nakrútenie netreba drahú, veľkú snímaciu, osvetľovaciu a zvukovú techniku. Stačia nenápadné malé ručné kamery, digitálne fotoaparáty či dokonca mobilné telefóny. Ohnisko sa dostáva bližšie k hrdinom bez toho, aby narúšalo intimitu alebo autenticitu. Publikum, odchované infotainmentom televízií, videoportálom YouTube a sociálnymi sieťami, akceptuje surový, neostrý, rozhýbaný obraz nekomponovaný do tradičných záberov, kontaktný zvuk i drsný strih. Rozumie tejto filmovej reči a je mu blízka, aj keď ignoruje vari všetky mysliteľné zásady filmárskeho remesla.

Robí tak totiž v záujme zachovania zásady najdôležitejšej: pravdivosti.

Nová, československá aj britská

Film témou, obsahom i formou evokuje československú novú vlnu. Pri porovnaní hoci s 'Pytlom blech' a 'Sedmikráskami' Věry Chytilovej, alebo 'Láskami jedné plavovlásky' Miloša Formana – ktoré analyzovali svet a život dievčat toho obdobia – jasne demonštruje, kam sa život za pol storočie pohol, ako zdrsnel, zvulgárnel, upadol, stal sa bojom o prežitie.

Problémy Chytilovej a Formanových dievčat sú naivné, smiešne, vlastne ani problémami nie sú, lebo sa netýkajú základných životných potrieb a ak nejde o život, ide o málo. Čo pretrváva, je potreba milovať a byť milovaný, lenže tá je dnes zatláčaná do úzadia zaobstarávaním jedla a strechy nad hlavou.

Grófovej snímka prirodzene evokuje aj Nesvadbovo Eriky Hníkovej, ale bez pachuti manipulácie či zosmiešňovania, Dom Zuzany Liovej a v neposlednom rade (najmä otvorenosťou, hraničiacou s krutosťou, márnosťou a depresiou) aj Líštičky Miry Fornayovej.

Je zaujímavé, ako nevtieravo dokáže stáť v opozícii proti tvorbe mužov – filmárov, keď stíha byť negáciou aj Šulíkovho Cigána, ale aj Hanákových Ružových snov (podobne ako pri Chytilovej a Formanovi obsahom, daným zmenou životnej reality). A ak už mužské vzory, tak kdesi v úzadí azda cítiť Kena Loacha. V istých momentoch si spomenieme aj na „anketu“ z Obrazov starého sveta: Čo vlastne má v živote cenu? Len tu sú respondenti protipólmi tých Hanákových.

Filmový svet bez pravých mužov?

Nemenej zaujímavé je, že kým slovenskí filmári – muži – tvoria poetické a baladické snímky, pokusy o žánrovú zábavu alebo filmové eseje s ťažiskom v dokumentárnom žánri, sú to práve ženy, často debutantky, čo bez obalu a balastu v hranom filme nastoľujú základné existenčné problémy súčasnosti. Máme to šťastie, že mladé slovenské filmárky sa pravdy neboja.

Osobité je miesto mužov v Grófovej filme. Aš akoby sa stal útočiskom obstarožných akože seladónov a iných skrachovancov. Normálni, mladí a pracujúci sú azda len vietnamskí obchodníci. Staršie ženy drú v textilkách a tie mladšie... tie nachádzajú prijateľnejšiu obživu v rozbujnenom primitívnom vulgárnom erotickom priemysle.

Keď v závere filmu odváža Dorotku jej princ do neznáma, v tme žiari nápis „HAPPY END – night club“. Príbeh sa končí tak, ako sa začína: v tme. Len animáciou rozhýbané detinské kresby sa medzitým z nevinných, pamätníčkových, zmenili na hrôzostrašné a rozprávkový jednorožec v nich na jednorohého diabla.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  7. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 918
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 652
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 079
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 047
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 789
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 557
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 505
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 431
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 376
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 240
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kováčik je stále špeciálny prokurátor a má previerku

Funkcie sa vzdal listom až k 31. januáru

NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Komentár Zuzany Kepplovej

A čo ak nie sme vo vojne

Čo robíme, keď sa vyloďujeme, zhadzujeme atómky a národne povstávame proti hnusobe?

Zuzana Kepplová.
Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.