Úvod opernej sezóny v Slovenskom národnom divadle sa tentoraz obišiel bez obvyklej „gala“ pozlátky, no vďaka genialite Suchoňovej Krútňavy a dobrému speváckemu obsadeniu vyznel dôstojne.
Mária Porubčinová je vzorovou Katrenou, vybavenou krásnym mladodramatickým sopránom s vrúcne sfarbeným timbrom. Miroslav Dvorský podal rozorvaného Ondreja Zimoňa v plnej forme, gradujúc výkon k vypätej monodráme piateho obrazu. Ján Galla je najmä v hereckej zložke typovo autentickým Štelinom. Súbor hral i spieval so zjavnou chuťou a zaujatím – kiežby mu sympatické nasadenie vydržalo celú sezónu.
Tá sa začína s novým vedením na čele s renomovaným rakúskym dirigentom Friedrichom Haiderom. Dramaturgia je dedičstvom po Petrovi Dvorskom, Haiderov tím sa rozhodol do nej nezasahovať. Do repertoáru ako prvá pribudne neoromantická opera Maria Theresia od rakúskeho skladateľa filmovej a muzikálovej hudby Rolanda Baumgartnera. Či je práve ona dielom, ktoré dokáže vyplniť dieru súčasnej tvorby, sa presvedčíme už 12. októbra.
Detského diváka má do hľadiska pritiahnuť Veľká doktorská rozprávka Milana Dubovského, vracajúca sa na plagát dvadsať rokov po úspešnej bratislavskej premiére. Hoci z bohatého fondu Rossiniho opier pozná Slovensko len nepatrný zlomok, opäť sa musíme uspokojiť s chronicky obohrávanou buffou Barbier zo Sevilly. Dvesté narodeniny Richarda Wagnera oslávime romantickým Lohengrinom – jedinečná príležitosť vylepšiť profil divadla „veľkým“ Wagnerom ostala nevyužitá.
Éru Friedricha Haidera tak otvára sezóna bez dramaturgických ambícií. Tieň predchádzajúceho vedenia však neuľpie len na podobe premiér, ale aj na programe nasledujúcich mesiacov. Za Petra Dvorského zažil derniéru nejeden divadelný kus tvoriaci prepotrebnú alternatívu voči staručkej Aide, Toske, Bohéme.
V niektorých prípadoch je rozlúčka nezvratná: výprava ku Konwitschného Madama Butterfly či k Varnasovmu Faustovi už neexistuje. Pohotová likvidácia kulís inscenácií s iným divadelno-poetickým názorom, než malo predchádzajúce vedenie, zaváňa schválnosťou. A v prípade pomerne čerstvej produkcie Fausta, ktorá zažila len šestnásť repríz, aj mrhaním peňazí.