Aktualizované 14:55 o stanovisko firmy EMI
Sú to štyri albumy s hudbou známych pesničkárov z 80. rokov. Prvá reakcia na ich vydanie však dopadla inak než sa čakalo.
BRATISLAVA. Archívy se otevírají. Tak sa volá nová edícia, ktorú pripravilo hudobné vydavateľstvo EMI.
Práve v nej vyšli štyri nahrávky, koncerty Jaromíra Nohavicu, Karla Kryla, Pavla Dobeša a Pepu Streichla z 80. rokov. Majiteľ záznamov aj Nohavica sa naštvali.
Nie je archív ako archív
„Doposiaľ nezverejnené záznamy sú jedinečným dobovým dokumentom. Približujú neopakovateľnú atmosféru, spontánne chvíle a dôverné zdieľanie pocitov sprisahanectva. Ľudia v Československu si podobné nahrávky kopírovali a v mizernej kvalite na kazetách a magnetofónových páskach šírili ďalej,“ uvádza firma novú edíciu.
Prvé reakcie sú však opačné, ako čakala. Najväčšie protesty vzbudila grafika. Pripomína totiž autentické materiály ŠtB a s tajnou políciou sa navyše Nohavica aj Streichl zaplietli.
Záznamy patria kultúrnemu aktivistovi Stanislavovi Kaczorovi. Portál idnes.cz zverejnil jeho list šéfovi firmy EMI a producentovi série.
„Obaly aj sprievodný text sa snažia naznačovať, že nahrávky pochádzajú z archívov ŠtB,“ píše v ňom.
„Na našej schôdzke som tento Vami navrhovaný marketingový ťah dostatočne dôrazne odmietol. Som skutočne naozaj rozčúlený a sklamaný, že ste to nerešpektovali.“
Aká je (zatiaľ) dohra
„Nahrávky boli spravené v 80. rokoch bez môjho vedomia a súhlasu. Dnes opäť vychádzajú bez môjho vedomia a súhlasu,“ napísal na svojom webe Jaromír Nohavica. Hneď za svoje vyhlásenie však pridal priamy link na vypočutie oboch koncertov z rokov 1982 a 1984, ktoré sú na dvojalbume.
Vedenie firmy dnes zverejnilo svoje stanovisko. "Nahrávky sme získali od ich majiteľa na základe úplne jasných zmlúv presne vymedzujúcich podmienky ich ďalšieho využitia. To isté platí o všetkých ostatných typoch práv potrebných k vydaniu na CD," uviedol manažér EMI Libor Lisý.
Podľa neho sa firma snažila nadviazať kontakt so všetkými pesničkármi. So Streichlom a Dobešom sú uzatvorené zmluvy, Nohavica na pokusy o nadviazanie kontaktu nereagoval. EMI preto celú vec riešilo cez Intergram, ktorý v Česku Nohavicu zastupuje. Podľa firmy je krok, ktorý pesničkár urobil zverejnením skladieb na svojom webe "právne pochybný".
K diskusii okolo obalov pripomínajúcich materiály ŠtB firma dodáva: "Ako podklad sme použili spisové dosky, ktoré boli v 70. a 80. rokoch dostupné v každom papiernictve (...) "Archívy sa teda v edícii našich štyroch titulov otvorili. Mrzí nás, ak si niekto vyložil ich realizáciu osobne, v negatívnom zmysle. V prvom rade je to kolekcia jedinečných nahrávok, dokumentov svojej doby."