Bratislava má novú galériu, majiteľ nechcel nechať diela v obývačke

V centre mesta vznikla štvorposchodová súkromná galéria. Stojí za ňou jeden zo šéfov Esetu.

Za architektonické riešenie stavby získali architekti Viktória Cvengrošová a Virgil Droppa v roku 1995 Cenu Dušana Jurkoviča. Slúžila ako banka, teraz je z nej galéria.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

V Bratislave otvárajú súkromnú galériu s unikátnou zbierkou slovenského moderného umenia.

„Celé to má na svedomí táto budova,“ hovorí Peter Paško, ktorý pred dvadsiatimi rokmi stál pri zrode firmy Eset.

Stojíme na prízemí jednej z najkrajších stavieb svojho druhu na Slovensku. Na zemi sú rozostavené obrazy velikánov slovenského výtvarného umenia. Galériu Nedbalka otvoria v centre Bratislavy už o pár dní.

Pôvodne chcel Paško urobiť obyčajnú galériu, kde by vystavovali diela z vlastných zbierok. „So susedom Artúrom Bartoškom sme na túto tému často debatovali, boli to však skôr nezáväzné rozhovory pri víne.“

Potom mu známy ukázal budovu v centre Bratislavy na Nedbalovej ulici, ktorá kedysi patrila banke. „Keď som ju uvidel, vedel som, že na nás čakala.“

IMG_0918-120x90.jpg ico
Pozrite sa, ako vyzerá nová Galéria Nedbalka, ktorá sídli v centre Bratislavy.

Prečo? Pre ľudí

Od počítačov sa Paško dostal k umeniu cez fotografiu. „Tá mi umožnila pozerať sa na svet trochu inak, vnímať pekné veci naokolo.“

Umenie začal kupovať a nechal si dobre poradiť. Napriek tomu ho zaráža, keď mu hovoria, že dobre investoval.

info
Galéria Nedbalka

V roku 1995 získali architekti Viktória Cvengrošová a Virgil Droppa za architektonické riešenie a dostavbu budovy na Nedbalovej ulici Cenu Dušana Jurkoviča

Rekonštrukciu v roku 2012 viedla Jarmila Kusá

Výstavná plocha: 1529 m2

Stála expozícia: 160 diel a sôch od 46 autorov, viac ako 500 diel v zbierke galérie

Priestor pre krátkodobé výstavy súčasných umelcov

Kaviareň, čitáreň, bezbariérový prístup

Otvorenie pre verejnosť: 13. október

„Neinvestoval som dobre, lebo to nemám v pláne predať. Aj táto galéria je nádherná, ale tiež to nie je o biznise, má to úplne iný zmysel.“

Pri otázke, aký je ten zmysel, sa zasmeje.

„Urobiť niečo pre ľudí. Bola by predsa škoda, keby to všetko viselo v nejakej zašitej obývačke alebo v depozite. Myslím, že autori to robili pre ľudí, tak prečo nedať možnosť vidieť to? Navyše, mal som pocit, že takáto galéria tu chýbala.“

Doma mu na stenách ostali klince, to najlepšie zavesia v galérii.

„Človek by tu mal získať príjemný zážitok. Mala by to byť dobrá prezentácia Slovenska, nie je to len o výtvarnom umení, ale aj o architektúre a remeselnej práci.“

Kompletnú rekonštrukciu pod vedením architektky Jarmily Kusej zvládli za pätnásť mesiacov.

IMG_0918_res.jpg

Nedbalku ešte čakajú takmer dva týždne prác. FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Špičková zbierka

Diela z dvoch súkromných zbierok, ktoré budú súčasťou stálej expozície na štyroch podlažiach, patria k špičkovým. Aj teoretička Katarína Müllerová, budúca riaditeľka galérie, ňou bola prekvapená.

„Ide o zbierku budovanú s veľkou vervou a veľmi kvalitne. Mapuje klasikov slovenskej moderny od začiatku 20. storočia po Galandovcov.“

Koncepciu stálej expozície aj prvej krátkodobej výstavy, ktorá bude na prízemí predstavovať diela súčasných autorov, vytvorila kurátorka Žofia Kiss–Szemán.

Logo a všetko, čím bude galéria navonok komunikovať, vytvoril Julo Nagy zo štúdia Calder, ktorý kedysi pomáhal aj Esetu preraziť na trh. „Urobil to precízne,“ hovorí Paška o logu, ktoré vychádza z motívov Ľudovíta Fullu.

Mladý umelec Ašot Haas zasa vytvoril geometricko-minimalistické dielo, ktoré sa stalo súčasťou budovy.

Jej majiteľ tu bude mať aj pracovňu, no ešte nevie, koľko času tam strávi. S ostatnými majiteľmi odstúpili z vedenia Esetu vlani. „Užívame si to, a konečne máme čas aj na takéto veci.“

04_res.jpg

Peter Paško vie o obrazoch, ktoré vytiahol z obývačky a depozitu, rozprávať s láskou.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

IMG_0986_res.jpg

Pohľad na galériu z ulice. FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

ico

Podnikateľov aj politikov učia, ako rozoznať dobrý obraz

„Všade vo svete je zvykom, že keď začne niekto zmysluplne kupovať umenie a vytvárať kvalitnú zbierku, tak skôr či neskôr ju bude chcieť vystaviť verejne,“ hovorí kurátor a galerista Juraj Čarný.

Situácia v zahraničí je však ešte stále iná ako u nás.

„Minulý režim tu výrazne potlačil snahy podporovať umenie v niekoľkých generáciách. V Anglicku či vo Francúzsku bolo v bohatých rodinách kupovanie umenia samozrejmosťou.“

Na Slovensku je podľa neho síce veľa ľudí, čo umenie kupujú, ale málo tých, ktorí naozaj vedia, čo je dobré. Pred dvoma rokmi začali spolu s Martinom Knutom rozmýšľať o projekte, ktorý by to zmenil.

Vytvorili vzdelávací program Art Academy. Tvoria ho prednášky, stretnutia a rozhovory významných slovenských teoretikov so „študentmi“. Sú nimi úspešní manažéri, podnikatelia aj politici.

„Mnohí už zistili, že to, čo doteraz kupovali, nemá prakticky žiadnu hodnotu,“ hovorí Čarný.

„Stále máme potrebu vysvetľovať, čo je umenie, ako mu lepšie rozumieť a ako môže ľudí obohatiť. Verím, že ak dnes robia galérie dobré detské dielne, tak deti si to zapamätajú a o pár rokov to môžu byť ony, čo budú umenie podporovať a vytvárať kvalitné zbierky. Potrebujú však dobré príklady, ľudí, čo im ukážu ako na to,“ hovorí Čarný.

(jem)

ico

Maďarič pokračuje v budovaní Danubiany

Odborník upozorňuje, že súkromných galérií je u nás stále málo.

danubiana.jpgBRATISLAVA. Po boku verejných galérií pôsobí na Slovensku viacero súkromných.

Medzi najznámejšie patrí Danubiana, ktorú v roku 2000 postavili holandský zberateľ Gerard H. Meulensteen a slovenský galerista Vincent Polakovič na polostrove Dunaja v bratislavskom Čunove.

Táto galéria sa však má časom stať štátnou. Ministerstvo kultúry jej za bývalej vlády sľúbilo sedem miliónov eur, za ktoré sa má prestavať na Slovenské centrum vizuálnych umení.

Súčasný minister kultúry Marek Maďarič má síce k projektu výhrady a nechce, aby prevádzku galérie platil štát, investícu na dobudovanie areálu však nezvrátil.

Výstavy súčasných slovenských výtvarníkov pravidelne organizuje aj galéria Space, ktorá od roku 2010 sídli v budove bývalej kotolne v bratislavskom Ružinove.

Medzi povšimnutiahodné projekty patria galérie vinárskej spoločnosti Elesko, ktorá popri reštauračných službách v Bratislave a Modre vystavuje aj diela moderných slovenských autorov či popartového Andyho Warhola.

Polívka v Trenčíne

Súkromní zberatelia sa snažia presadiť aj mimo hlavného mesta. Vlani v lete otvoril v centre Trenčína galériu známy podnikateľ a bývalý politik Bohumil Hanzel.

V galérii predáva obrazy z vlastnej zbierky a organizuje výstavy. Aktuálna expozícia je venovaná tvorbe divadelníka Bolka Polívku.

„Ľudia to prijímajú veľmi pozitívne, aj návštevnosť je veľmi slušná,“ pochvaľuje si dlhoročný zberateľ. V letných mesiacoch po otvorení galériu navštevovalo okolo 90 ľudí denne, v zime ich počet klesol asi na polovicu.

V Žiline zasa členovia združenia Truc sphérique plánujú otvoriť galériu moderného umenia v zrekonštruovanej židovskej synagóge.

Podvyživený segment

Výtvarník a pedagóg VŠVU Anton Čierny považuje napriek týmto projektom segment súkromných galérií na Slovensku za stále veľmi podvyživený.

„Chýbajú súkromné galérie, ktoré by sa popri komerčne zaujímavých dielach systematicky venovali aj skutočne kvalitnému umeniu.“

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 384
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 292
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 307
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 139
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 018
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 592
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 584

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop