Aj slovenské divadlo dobre zvládlo tému festivalu: vina – nevina.
Inscenáciami slovenských divadiel sa v stredu rozlúčil festival Divadelná Nitra s hosťami a návštevníkmi. Ponuka domácich predstavení bola tentoraz dobre zladená so zahraničnou, výber korešpondoval s vkusom kritikov, ktorí ovplyvnili výsledky divadelných cien Dosky. Slovenské divadlá vyvolali na pôde festivalu veľkú diskusiu.
Tajné spisy sa otvárajú
Dramaturgia festivalu sa zamerala na autorské inscenácie a hľadanie autenticity cez dokumentovanie skutočnosti. Tohtoročnú tému o vine a nevine, ktorá nechýba v žiadnej dobrej dráme, rozvíjal do hĺbky aj projekt Paralelné životy - 20. storočie očami tajnej polície, ktorý spustili organizátori vlani. Výstupy z neho uvidia diváci na rok.
Šesť tímov zo šiestich krajín pripravuje divadelné produkcie na základe výskumu materiálov tajných polícií. Viaceré vybrané predstavenia túto motiváciu nezávisle reflektovali už v tohtoročnej ponuke festivalu - ruské divadlo Teatr.doc vo svojej pozoruhodnej inscenácii Dvaja v tvojom dome či rumunské divadlo ColectivA v titule X milimetrov a Y kilometrov.
V teréne
Tento rok sa viac pracovalo aj metódou terénneho výskumu. Constanza Macras pripravila v Berlíne úvodnú inscenáciu festivalu Otvorení všetkému, na ktorej sa koprodukčne podieľa aj Asociácia Divadelná Nitra. Sonda do života Rómov bola pomerne veľkolepým, no skôr plochým obrazom možností, ktoré ponúka vyfinancovaný projekt. Účinkovali v ňom profesionálni tanečníci a Rómovia z viacerých krajín. Režisérka sa snažila uplatniť osobné príbehy, tie však akoby zostávali visieť nevyužité medzi tanečno-pohybovými dekoratívnymi výstupmi.
Tanec bol síce sprevádzaný výbornou živou kapelou, no dlhé sekvencie neprinášali žiadne podstatné posuny významové, režijné ani technické. V porovnaní s tým bola inscenácia Psota slovenského divadla Pôtoň oveľa prínosnejšou.
Výsledkom terénneho výskumu o chudobe v jednom slovenskom regióne bola drsná a nekompromisná odpoveď na otázku, ako sa žije na dedine, ktorá kedysi profitovala z poľnohospodárstva.
Fúrie
Najsilnejšími zážitkami boli maďarská Anamnéza (na snímke nižšie), sarkasticky mapujúca stav zdravotníctva, a poľské III fúrie. Inscenácia divadla z Legnice pracuje dômyselne s príbehmi dvoch matiek, prepojených vojnovou minulosťou, ktoré priznávajú svoje viny, aby sa zbavili ťažoby minulosti a zločinov svojich rodín - rodičov a detí. Vynikajúce herecké výkony, mimoriadne silné momenty. Bodaj by takých bolo čo najviac.