Oresteia predkladá divákom tragédiu jednej kráľovskej rodiny a stále aktuálny konflikt životných a politických postojov, v prenesenom zmysle teda aj súboj bohov o vplyv na dušu človeka.
Kráľ Agamemnón (Dušan Cinkota v alternácii s Michalom Šoltészom) pre úspech výpravy do Tróje nechal zabiť dcéru Ifigéniu. Ako každý správny vojnový hrdina nebol prieberčivý ani čo sa týka mileniek. Takéto prehrešky sa vodcom ľahko prepáčia, najmä ak sa vracajú ako víťazi. Jeho žena Klytaiméstra (Anna Javorková) má však na manžela iný pohľad a na pomstu za dcéru čakala dlho. Spúšťa sa séria vrážd. Zastaví sa to niekedy? Rodinné konštelácie sa podobajú v niečom tým, ktoré dôverne poznáme z Hamleta.
Režisér pripomenul, že hra prináša sebazničujúci konflikt, ktorý je súčasťou každého z nás. Aischylos vidí riešenie v zmierení bohov a ľudí, v politickom poriadku, ktorý oslobodzuje jednotlivca od jeho démonov. Bohyňa Palas Aténa, ktorú hrá nová členka činohry SND Szidi Tobias, je tou, ktorá má presvedčiť ľudí, že sa už netreba vracať do minulosti. Podľa dramaturga Martina Kubrana takýchto hutných a náročných textov nie je veľa. Milan Ondrík stvárňujúci Apolóna verí, že diváci sa budú mať aj na čo dívať.
Scénu navrhol Emil Drličiak, kostýmy sú od Kataríny Holkovej. Hudbu vyberal predstaviteľ Orestea Robert Roth.
V hre účinkuje tak najstaršia generácia hercov (Mária Kráľovičová či Leopold Haverl), ako aj tá najmladšia.
Autor: zu