SME

Ako vzniká hit: Záhrada Martina Šulíka

Päť českých levov a ďalšie ceny získal v roku 1995 film Martina Šulíka.

Film Martina Šulíka Záhrada získal v roku 1995 päť Českých levov, CenuSlovenskej filmovej kritiky 1995, 1. cenu MTF Prix Italia v Bologni, Cenu poroty naFestivale mladého film v Turíne a mnohé ďalšie oceneniaFilm Martina Šulíka Záhrada získal v roku 1995 päť Českých levov, CenuSlovenskej filmovej kritiky 1995, 1. cenu MTF Prix Italia v Bologni, Cenu poroty naFestivale mladého film v Turíne a mnohé ďalšie ocenenia (Zdroj: InFilm, s.r.o.)

Dodnes sa ľudia pýtajú, ako je možné, že v časoch, keď sa schyľovalo k bezhlavej privatizácii filmových štúdií Koliba, keď politické a kultúrne prostredie na Slovensku kinematografii vôbec neprialo, vznikol taký čistý a príťažlivý film?

Bola to pravdepodobne posledná koprodukcia Slovenskej filmovej tvorby Bratislava. Kapitalizmus, ktorý sa u nás budoval, bol už vtedy bizarnou karikatúrou demokracie. Spoločnosť sa nanovo štrukturovala a neplatilo nič, čo sme dovtedy poznali a nemali sme ani tušenie, kam sa to bude uberať.

„Dlho sme uvažovali, o čom má byť náš film,“ hovorí scenárista Záhrady Marek Leščák. Bol to prvý film, ktorý nakrútil s priateľom a režisérom Martinom Šulíkom. Dlho o ňom spolu iba hovorili, zbierali etnografické materiály a autentické zážitky z vidieka a prírody.

„Nakoniec vznikol nápad prerozprávať náš pocit z doby do formy úteku alebo vyhnanstva mimo spoločnosti a cez hlavného hrdinu rozprávať o pocitoch a myšlienkach človeka na konci tisícročia, ktorý si nanovo definuje hodnoty a vzťahy.“

foto2.jpg

Foto - InFilm, s.r.o.

V raji minulosti

Je koniec letných prázdnin. Jakuba, mladého učiteľa a krajčírovho syna, život v meste obťažuje. Otec ho núti osamostatniť sa a oženiť, no Jakub má vydatú milenku, ktorá na ňom visí a práca v škole ho neuspokojuje.

info
Záhrada
  • rok výroby: 1995
  • Réžia: Martin Šulík
  • Produkcia: Charlies´s, STV Bratislava, ARTCAM International Paris, SFT Bratislava
  • Scenár: Marek Leščák, Martin Šulík, Ondrej Šulaj
  • Hudba: Vladimír Godár
  • Kamera: Martin Štrba
  • Architekt: František Lipták
  • Návrhy kostýmov: Mona Hafsahl
  • Hrajú: Roman Luknár, Marián Labuda, Zuzana Šulajová, Jana Švandová, Katarína Vrzalová, Dušan Trančík, Ján Melkovič, Stanislav Štepka, František Kovár, Marta Rašlová, Marián Labuda ml.
  • Ocenenia: päť Českých levov 1995, Cena Slovenskej filmovej kritiky 1995, 1. cena MTF Prix Italia v Bologni, Cena poroty na Festivale mladého filmu v Turíne a mnohé ďalše.

V istom okamihu nasadá do auta a odchádza na samotu, kde obklopená veľkou záhradou stojí chalupa jeho starého otca. Zoznamuje sa s ovocným sadom, otvára zadebnené okná, natriasa periny, opäť po rokoch zakúri v peci.

Číta si dedov denník a zároveň stretáva neznáme dievča (pannu zázračnicu), ktorá si ho získa svojou prostotou. Jeho príbeh tvorcovia napojili na filozofické a kultúrne odkazy, ktoré spoluvytvárajú jeho krehkú poetickú rovinu.

Šťastný trojlístok

Na začiatku stačila obrovská chuť točiť film. Peňazí na výrobu nebolo, až neskôr sa pridal francúzsky koproducent. Tvorcovia spočiatku žili v predstave, že film vzniká pre úzku skupinu ľudí.

„Je zaujímavé, že nakoniec zarezonoval zo všetkých mojich filmov najviac. Vždy sa nájde niekto, kto mi ho pripomenie,“ hovorí režisér Martin Šulík. Pôvodne mal na mysli príbeh o tom, že človek je iba jednou zo súčastí sveta. Neskôr však doňho s Marekom Leščákom prepašovali staronové motívy z viacerých svojich nerealizovaných scenárov. Tak sa sem dostala napríklad postava dievčaťa Heleny.

V istom momente sa vraj v písaní zasekli a do hry vstúpil scenárista Ondrej Šulaj. Odvtedy scenár vznikal v trojici. Vďaka tomu sa k úlohe Heleny (na ktorú bol inak vypísaný veľký konkurz) napokon dostala jeho dcéra a typovo vyhovujúca Zuzka Šulajová.

Do postavy Jakuba obsadil režisér herca Romana Luknára. Všimol si ho vo filme Vášnivý bozk, ktorý sa nakrúcal rok predtým v Banskej Štiavnici. Luknár mal dilemu - v madridskom divadle mu práve ponúkali rolu. Po prečítaní filmového scenára však neváhal ani chvíľu. S radosťou si zahral po boku smutno-smiešneho Mariána Labudu či skvelej Jany Švandovej.

foto3.jpg

Foto - InFilm, s.r.o.

T602 ešte žije

Pri písaní boli scenáristi vždy spolu, buď niekde v kaviarni, alebo u niektorého z nich doma. Osvedčilo sa im to, spolu si prešli všetky cesty, dokonca aj slepé uličky a to je vraj pri realizácii vždy lepšie, lebo všetci poznajú do detailov spoločnú predstavu.

„Je to aj zábavnejšia robota. Dokonca sme už vtedy mali laptop. Bol trochu väčší ako tie dnešné, písali sme v programe T602 na diskety, ktoré sa potom nejako konvertovali pre francúzskeho koproducenta,“ spomína Martin Šulík.

foto4.jpg

InFilm, s.r.o.

Myjava

Väčšina záberov sa nakrúcala v krásnom prostredí myjavských kopaníc. Tu objavili tvorcovia samotu so starou, dnes už napoly spadnutou chalupou, ktorú si na filmovanie prenajali. So scénickým architektom Ferom Liptákom dotvorili exteriéry - vykopali jamu, postavili plot, dokonca priviezli stromy.

Počas nakrúcania, ktoré trvalo tridsaťpäť dní, sa výbornému kameramanovi Martinovi Štrbovi narodila dcéra. To sa práve striedali dve ročné obdobia - leto a jeseň. Opadané lístie potrebovali pre záverečnú scénu s levitujúcou Helenou, známu aj z plagátov.

„V pauze dokonca napadal sneh, hercom nebolo všetko jedno, keď sa v tej zime museli vonku sprchovať,“ spomína Šulík. Marek Leščák tvrdí, že úspech filmu zrejme súvisí s vyjadrením ich pocitu, ktorý mal v danej dobe všeobecnejšiu platnosť.

Jedinečným vkladom bola podmanivá hudba Vladimíra Godára. Tvorcovia nemali prehnané očakávania, no Záhrada im napokon pomohla k nakrúteniu ďalších filmov. „Filmy si žijú svoje životy a my svoje,“ dodáva.

ico

Roman Luknár: Túžim po naozajstnej záhrade

O filme Martina Šulíka rozpráva herec Roman Luknár, ktorý si vo filme zahral mladého Jakuba.

Spomeniete si niekedy na Záhradu? foto5.JPG

Jasné. Bola to moja najkrajšia filmovačka. Bývali sme v obci Krajné v robotníckej ubytovni, lebo nablízku na kopaniciach vtedy nič iné nebolo. Filmový štáb to úplne stmelilo.

Ráno som pomáhal nosiť lampy do chalupy a večer, keď sme sa vrátili z nakrúcania, som s pomocným kameramanom Vikim Fančovičom počítal metre filmu, ktoré sme nakrútili, potom sme nachystali kazety na ďalší deň. Bolo to také rodinné, strašne príjemné.

Nakrúcali ste skoro stále v prírode. Nebolo to nepohodlné?

To nie, ale bolo mi dva týždne trochu otupno samému pred kamerou, ale krásne. Nakrúcal som len s vtáčikmi a s objektmi v záhrade. Už som prosil, dajte mi nejakého herca, lebo sa tu zbláznim od žiaľu.

Ako ovplyvnil film Záhrada váš život?

Martin Šulík si ma vybral, keď som odišiel žiť do Španielska. Tam som si vtedy zakladal rodinu, svoju záhradu. Práve v čase, keď ma oslovil, som v Španielsku zvažoval prvú divadelnú ponuku.

Obetovali ste divadlo pre film?

Áno. Ale práve film Záhrada mi potom v Španielsku otvoril dvere - hneď som začal nakrúcať v televízii a dostal som nové divadelné príležitosti. Záhrada bola dokonca prepojená aj s mojím prvým filmom, ktorý som vonku nakrúcal.

Ako prepojená?

Bolo to v Baskicku. Nakrúcal som scénku so psom, ktorý ma mal trhať. Jeho majiteľovi vravím - takto ma pred dvoma rokmi trhal pes vo filme u nás na Slovensku a volal sa Egon. A on mi hovorí - veď aj tento pes je zo Slovenska a jeho otec je Egon!

Raz darmo, my sme v kynológii dobrí, Španieli od nás kupujú psy cvičené na drogy a bomby. Ten pes bol naozaj syn Egona, ktorý hral v Záhrade. Ako vravím, všetko je napísané tam hore.

Kde je dnes vaša „záhrada“?

Dnes si ju hľadám tu, a naozajstnú, tak ako ten Jakub z filmu. Chcem ísť bývať do lesa. Preč od ľudí.

Kam konkrétne?

No predsa u nás hore v Rači. Pod Sakrakopcom. Chcem si tam postaviť domček. Pocítil som Záhradu v sebe, naozaj, doslovne. V Rači som sa narodil, prežil som tam detstvo, celá moja rodina tam bola zžitá so zemou dlhé roky.

Som tam každú chvíľu. Sedím tam v tráve, podo mnou vinohrady, pozerám na Bratislavu a je mi strašne dobre. Život v meste mi už nič nehovorí.

V Španielsku ste takú možnosť nemali?

Aj tam som túžil bývať na samote, pri mori, v pokoji. Ale tu je doma. A páči sa tu aj mojim synom.

Ako ste prežívali úspech filmu?

Na začiatku sme netušili, že film osloví toľko ľudí. Pre mňa bolo napríklad strašne príjemné, keď som si len tak šiel v parížskom metre a všade boli veľké plagáty so mnou. Plný Paríž ma je! - hovoril som si. Samozrejme, to len tak bokom. Podstatná je vo filme človečina. Človek, keď je spojený so zemou, je omnoho pokojnejší, zdravší, a to ľudia z toho filmu cítia, preto ich ťahá.

Eva Andrejčáková
FOTO - Peter Procházka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu