ČO POZERÁME

Byť matkou vo filme znamená zažiť peklo na zemi

Vyslovene zlé snímky majú oproti podpriemerným tú výhodu, že sú aspoň zábavné. Na obyčajnú režisérsku a scenáristickú prázdnotu sa preto pozerá ťažko.

Musíme si pohovoriť o Kevinovi. Ale radšej veľa nepovedzme.(Zdroj: WENEEDTOSPEAKABOUTKEVIN.CO.UK)

 Obzvlášť, keď má aj umelecké ambície ako Musíme si pohovoriť o Kevinovi.

Eva sa pretĺka životom v podstate bezducho a náhodne. Tehotenstvo neprežíva a nevie ho precítiť. Na ostatné matky zíza ako na výjavy z iného sveta. Pôrod jej prináša zapieranie, vychovávanie syna zase nekonečné útrapy. Ako sa ukazuje, chyba je možno na strane dieťaťa, ktoré matku vedome šikanuje. Je stelesneným zlom.

Už z krátkeho popisu deja je jasné, že film si nenasadzuje rozcítené ružové okuliare. Nie je ani prehnane depresívny, pretože odľahčuje svoju vážnosť hudbou a bizarnými scénkami.

No aj tak si nedokáže udržať čistý štít a pri pokuse o inšpiráciu prívetivým, ľahším umeleckým filmom nezostáva ani len na polcesty, ale úplne na začiatku.

Jeho zásadné zlyhania sú tri: naivná snaha o symboliku, povrchný scenár a nešikovná réžia.

Krv je vlastne kečup

Režisérka a scenáristka Lynne Ramsay pretkala svoje dielo narážkami na osudové zlo. Vytušiť budúce prelievanie krvi máme nielen z výjavov z minulosti, ale aj z prebytku červenej farby na plátne.

Kým španielska paradajková bitka ešte neurazí a je nakrútená dobre, i keď v kontexte diela nedáva zmysel, opakované zmývanie červenej farby z verandy domu už prinúti diváka dvihnúť obočie. Natieranie jahodového džemu na sendvič, ktoré má pôsobiť kruto, potom spraví zo snímky tak trochu frašku.

Filmy nemusia byť symbolicky vybrúsené na to, aby boli dobré. Keď už sa však rozhodnú experimentovať aj na semiotickom poli, mali by mať viac než iba banálne nápady.

Hĺbku radšej nehľadajte

Čitateľ si isto všimol, že dej (fabula) filmu sa dá zhrnúť aj do jednej vety: matka je zvláštna, jej dieťa je (najprv kozmicky, neskôr ľudsky) zlé a vo filme dôjde k násiliu. Na zbytočnú plochu dvoch hodín ho natiahnu jedine výjavy z budúcnosti a minulosti, ktoré majú občas zväčšiť napätie, ale aj opakovanie významovo totožných scén.

Skutočne netreba veľa na to, aby sme pochopili, že Eva sa chová zblúdilo a jej syn Kevin vyrába matke iba problémy. Autorka nám to však pripomína zhlukom viac než desiatky prvoplánových príkladov, ktoré vypovedajú o jednom a tom istom, pričom postavy nikam neposúvajú a nevytvárajú ani dojem bezvýchodiskovosti. Jednoducho sú.

Nejde o vyprázdnené rozprávanie, ako zaznieva v niektorých hodnoteniach filmu, ani o fragmenty náhody na štýl Michaela Hanekeho. Scenár totiž sprostredkúva všetky dôležité dejové výjavy, nechýba mu uvedenie do deja (expozícia) a – čo je najdôležitejšie – vôbec nesleduje dianie medzi riadkami. Nie je zvedavý, nie je ani premyslený a ide po kvantite malých nápadov miesto toho, aby sa zameral na jadro jedného dobrého.

Ako sa hovorí: Ak sledujete jeden výjav krátko, divák sa naň nesústredí. Ak ho sledujete dlho, divák sa vám začne nudiť. A ak príliš dlho, začne v ňom hľadať ďalšie významy.

Autorka iba zbiera omrvinky a neskladá ich do žiadnej mozaiky. Umelo vytvára dojem prepracovanosti troma časovým rovinami a tým sa jej snaha končí. Nevie ísť na koreň problému a aj formálne sa štylizuje len veľmi opatrne.

Herci ako marionety

S nedostatkami scenára a réžie súvisia aj absurdne plytké, zle vedené postavy. Evin manžel Franklin (John C. Reilly) by mohol hrať v americkej pivnej komédii, no jeho nasadenie do kvázi psychologického filmu je priam neuveriteľné. Hrá jednoduchšieho dobráka a nikdy sa inak ako jednoduchší dobrák nespráva. V kontraste s utrpením jeho ženy vyzerá nešťastne hlúpo.

Rovnako aj problémový syn Kevin (Ezra Miller) nikdy neprejaví žiadnu dobrú vlastnosť, iba ak ju chce zneužiť na zlý účel. Keby sa ku koncu filmu neotočilo jeho vnímanie, bolo by všetko v poriadku. V opačnom prípade vytvára neželané významy.

No a matka Eva je zase explicitne zahľadená do prázdna a strnulá, kedykoľvek robí niečo iné ako hľadí pred seba. Inokedy výborná herečka Tilda Swinton tak má šancu predviesť iba odlesk toho, čo v Michaelovi Claytonovi alebo v Mužovi z Londýna.

Takéto neprestajné pohybovanie sa snímky iba medzi čiernou a bielou, teda ďaleko od života, je za hranicou znesiteľnosti hlavne v závere. Autorka naznačí neriešiteľnosť celého problému, zodpovednosť hodí za hlavu odpustením a divákovi nepoloží žiadnu relevantnú otázku.

Nielenže tým podceňuje jeho intelekt, ale nechcene mu podsunie aj úsudok o apriórnom a totálnom zle v človeku, ktorý je skrátka pokrivený. Nehovoriac o jeho spoločenskej neprípustnosti.

Na naprávanie dojmov potom nestačia ani dobrá hudba Johnnyho Greenwooda z Radiohead, ani solídna kamera Seamusa McGarveyho. Musíme si pohovoriť o Kevinovi je žiaľ podpriemerný počin, čo nezvláda dobre niektoré základné zručností, nepremýšľa v súvislostiach a nie je ani tvorivý. Hoci vôbec nepatrí medzi najhoršie, radšej sa mu vyhnite.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Fanúšikovia si zaplatili pokračovanie Harryho Pottera. Ani taliančina by mu nepomohla

Na internete si milióny ľudí pozreli film Voldemort: Origins of the Heir.

Keď ukradli Kolibu, odišla do Hollywoodu. Teraz oblieka hviezdy

Lea DiCapria spoznala kostýmová návrhárka zo Slovenska ako skromného človeka, ale z Trumpovej manželky jej je smutno.

Meky Žbirka: Slovenská hudba je v protipohybe. Svet sa otvoril, my zatvorili

V Čechách nás už nepoznajú, slovenčina mizne, hovorí.

RECENZIA

Tri bilbordy kúsok za Ebbingom: Prelom to nie je, ale svieži film áno

Frances McDormand hrá zúfalú ženu, ktoré smeruje k zmiereniu.

Spievať Vargu je ťažké. Pokúsia sa však o to každý rok

V skalickom kostole pripravujú festival s Ivou Bittovou.