SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Čo robil Pavel Kohout ľavou rukou?

Aj v Trefulkovej publicistike, podobne ako u iných disidentov, patrí významné miesto fejtónom

KNIHA TÝŽDŇA / DOTEKY A POSEDLOSTI

Aj v Trefulkovej publicistike, podobne ako u iných disidentov, patrí významné miesto fejtónom

Keď Pavel Kohout vydal v roku 1987 v exilovom nakladateľstve Index román Kde je zakopán pes, spájal ho s Janom Trefulkom podobný osud zakázaných spisovateľov, signatárov Charty a nepriateľov socializmu. Práve v tomto románe Kohout spomína, ako v prvej polovici 50. rokov Trefulka podrobil jeho poéziu zdrvujúcej kritike. „To zostrelenie z podstavca zväzáckeho barda vidím spätne ako jednu z najvýznamnejších prvých pomocí vo svojom živote."

Nebolo vtedy bežné pustiť sa do básnika stojaceho v prvom šíku nastupujúcej generácie a spochybniť túto jeho pozíciu. „Keby mala vyrásť ďalšia generácia podľa obrazu Kohoutových veršov, bolo by to pokolenie neznesiteľných krasorečníkov a chvastúňov," napísal okrem iného Trefulka. Na záver svojej recenzie reaguje na Kohoutovo básnické vyhlásenie, že „jednou rukou píše verše, v druhej drží revolver" otázkou, ktorú z týchto vecí robí ľavou rukou.

Tento súboj literátov, tvoriaci úvod tretieho dielu Trefulkových spisov Doteky a posedlosti (Atlantis 2012), vyvolal veľkú polemiku, do ktorej sa zapojili aj kapacity ako Jan Skácel či Josef Kainar. Kým prvý dal v mnohom za pravdu benjamínkovi českej literárnej kritiky, Kainar píše, že ide o prípad kritiky, ktorá sa snaží byť odvážna, ale je len jedovatá, pričom sám neváhal končiť rovnako jedovatou poznámkou, že kritik sa má "správně trefovat a ne jenom trefulkovat".

Dvojnásobné vylúčenie

Tieto polemiky sa odohrávali prevažne na stránkach literárneho periodika Host do domu. Treba dodať, že v tom čase bol Trefulka už dávno vyhodený z komunistickej strany (prihodilo sa mu to ako dvadsaťročnému čoskoro po „Víťaznom februári"), čo malo isté výhody v tom, že napríklad za spomínanú recenziu na Kohouta ho nebolo príliš odkiaľ vyhodiť, tak vtedy vyhodili redaktora, ktorý článok pustil.

V časoch spoločenského odmäku sa Trefulka postupne stal redaktorom Hosta do domu, v šesťdesiatom ôsmom bol rehabilitovaný a prijatý späť do strany. Dlho mu to však zasa nevydržalo, prišiel august 1968 a ako delegáta protiokupačného vysočanského zjazdu KSČ nasledovalo čoskoro definitívne vyhodenie. „Bol to jediný komunistický zjazd, ktorý nič a nikoho neoslavoval, zjazd bez okázalostí a recepcií. Delegáti si od svojej účasti nemohli sľubovať žiadnu kariéru, len ťažkosti, mohli nás z neho odviezť trebárs priamo na Sibír," spomína s hrdosťou na svoje najvýznamnejšie stretnutie s veľkými dejinami.

Ešte chvíľu pôsobil ako šéfredaktor Hosta do domu. „Dnes vieme, že časopis vstupuje do obdobia, v ktorom mnohé z jeho plánov sa nebudú dať uskutočniť a čitatelia budú musieť zasa čítať tak, ako už čítať zabudli," písal v aprílovom úvodníku. Bolo to oveľa horšie, časopis bol vzápätí zlikvidovaný a Trefulka zmizol z verejného života.

Svoje poviedky a romány publikoval po česky v samizdate a v exilových nakladateľstvách, v prekladoch potom vo Francúzsku, Nemeckej spolkovej republike či vo Švédsku.

Chvála fejtónu

Jednu zo šiestich kapitol knihy venuje autor fejtónom. Je to žáner, ktorý Trefulka považuje za intelektuálnu hru, ktorá podobne ako báseň stojí a padá na jedinom slove. Práve pre svoju mnohovýznamovosť a nepolapiteľnosť zohral fejtón v literatúre českých a slovenských disidentov nezastupiteľnú úlohu, bystrým napovedal a hlupákom zamlčiaval, udavačov uvádzal do zúfalstva. Fejtón básnil i politizoval, aj keď raz dominovala metafora a inokedy, menej často, konkrétne fakty.

K tej prvej skupine patria fejtónové skvosty, venované narodeninám Hrabala či tria Havel, Vaculík a Uhde, do druhej napríklad fejtón z roku 1988 napísaný na Vaculíkovu žiadosť i tému - Jaro je tady. Priznávajúc kopírovanie jeho receptu rozohráva Trefulka „niečo z detstva, niečo o učiteľoch a kamarátoch" a „nakoniec trochu filozofie", aby skončil pochmúrnou predstavou, že s nádejou spájaná dátumová osmička tentoraz asi neprinesie nič dobré, lebo sú tam osmičky dve, a teda plus osem mínus osem sa rovná nule. „Aj to vidieť, naša vrchnosť je stále ešte zabetónovaná vo svojich úbohých istotách a nad realitou československej perestrojky ešte vysoko vejú prápory nedotknuteľných korýt."

Aj v ponovembrovej publicistike zostáva Trefulka kritickým glosátorom spoločenských pomerov. Jeho srdcovou témou je presadzovanie moravskej samosprávy v rámci Českej republiky, no v širokom zábere má vari všetko - od Európskej únie až po pomery vo verejnoprávnej i komerčnej televízii. Nesrší optimizmom, burcuje, nemieni sa prizerať tomu, „ako sa demokracia stále viac zužuje na vládu partajných sekretariátov". Metafory miznú, je adresný a konkrétny, určite niekedy aj kontroverzný.

Osobitne ho škrie, že aj vážna literatúra sa často prezentuje v lokajskom háve, z literárnej udalosti sa vyrobí nejaká aféra, stráviteľná pre publikum otupené reklamou a prevoditeľná na spoločného menovateľa so súťažami missiek či rekordného popíjania piva. „My Česi sme xenofóbni, pokiaľ máme cudzincovi otvoriť srdce či nebodaj peňaženku, ale pokiaľ ide o módne ekonomické a kultúrne xenozadky - do tých sa vieme zavŕtavať kozmickou rýchlosťou."

ico

Ďalšie knihy

O bláznech jen dobré

Atlantis 1990 (1. vydanie Edice Petlice 1973, 2. vydanie Sixty-Eight Publishers, Toronto 1978)

Hrdina románu sa s blížiacou starobou a pod dojmom, že je vážne chorý, rozhodne zmeniť svoj život: odíde od ženy a od rodiny a nájde si mladú družku. Nakoniec sa však vracia, odkiaľ vyšiel, múdrejší o zážitok z ríše tých, ktorí žijú v súlade so sebou samými, teda z ríše múdrych bláznov, ktorých vyznávačom sa navždy stane.

Vraždy bez rukavic

Atlantis 1992

Hrdinovia poviedok sa ocitajú v situáciách, kde svet neľútostne zasahuje do ich existencie a zaviňuje buď skutočnú smrť, alebo duchovnú ujmu, ktorá sa smrti podobá. Zväzok obsahuje poviedky Na krásné vyhlídce, Smrt knihovny, Mimosvět, Vražda bez rukavic.

Veliká stavba

Atlantis 1994 (1. vydanie Index, Kolín nad Rýnem 1982)

Kniha rozpráva prízračný príbeh vraždy, ktorú na svojom druhovi vykonajú poslední vyznávači stavby, neschopní zmieriť sa s tým, že nikdy nebude dostavaná.

Skřipce na ptáčky

Atlantis 2004

Zbierka poviedok o živote v rodine, o neverách, dedičstve a nádeji.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  2. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  3. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 191
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 871
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 745
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 815
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 301
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 079
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 598
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 165
  9. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 095
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 828
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  5. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 287
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 406
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 950
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 915
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 716
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 420
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 763
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 744
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu