Ako prichádzajú ilustrátori o ilúzie

Cez víkend sa v piešťanskej mestskej knižnici debatovalo o tom, ako vyzerajú knihy a ako by mohli vyzerať.

Jedna kniha - tri rôzne vydania - tri rôzne podoby. Vizuálna stránka knihy stojí na spolupráci ilustrátorov, grafických dizajnérov a vydavateľov.(Zdroj: MARTINA ŠIMKOVIČOVÁ)

Cez víkend sa v piešťanskej mestskej knižnici debatovalo o tom, ako vyzerajú knihy a ako by mohli vyzerať.

Ilustrátor Tomáš Klepoch mohol priniesť na víkendovú PIKTO – prvú konferenciu ilustrátorov – niekoľko ukážok svojej tvorby. Doniesol jediný obrázok. Fotografiu mailu, v ktorom vydavateľovi vysvetľuje, že za taký neuveriteľne nízky honorár už naozaj nemôže pokračovať v práci.

„Ja by som tomu vydavateľovi za takýchto podmienok asi ani neodpísal,“ hovorí úprimne Julo Nagy, šéf združenia ASIL, ktoré konferenciu v mestskej knižnici organizovalo.

Ako dúfal pred jej začiatkom, nebolo to o mierumilovnom potľapkávaní sa po pleciach. „Vizuálna stránka kníh nie je jednostranná záležitosť a ani PIKTO nebolo jednostranným nadávaním na kohosi. Bolo o rúcaní bariér zo všetkých strán,“ hovorí Nagy o vášnivých debatách, ktoré sa tam rozbehli.

pikto_00_res.jpg

Na PIKTO si mohli návštevníci pozrieť aj medzinárodnú ilustrátorskú a knižnú tvorbu.

Dobre to podľa neho vysvetlil jeden z rečníkov, vydavateľ, Vlado Michal z Artfora. „Najprv si nás všetkých získal – aj zasnené, poetické duše ilustrátorov, ktoré často nevedia rozmýšľať podnikateľsky – keď rozprával o procese, akým vydávajú knižky. Vydávajú totiž tie, ktorým veria a ktoré sú ich srdcovou záležitosťou. Vzápätí pred nami rozbalil excelovskú tabuľku nákladov a ziskov, aby nám ukázal, čím všetkým sa okrem srdca musí riadiť, keď nechce byť v strate.“

„Mnohí ilustrátori sa možno prebudili, ukázalo im to aj druhú stranu, hoci, bol som až prekvapený tým, aké zúfalé postavenie má ich profesia v našej spoločnosti,“ dodáva Julo Nagy. Ešte nejaký čas podľa neho potrvá, kým vyrastie generácia, ktorá bude chcieť svoje deti vychovávať inak. „Ilustrátor je dnes ohrozeným druhom. Ak vyhynie, deti budú vyrastať na povrchnej, konzumnej a prázdnej kultúre,“ hovorí.

Medzi rečníkmi bol aj Juraj Horváth z malého českého vydavateľstva Baobab, ktoré je unikátnym príkladom toho, že sa dá vyžiť „z nadšenia“ a dobrého pocitu z vlastnej práce, aj Zuzana Šeršeňová z vydavateľského gigantu Slovart, ktorý "pozná trh".

Za grafických dizajnérov hovoril napríklad Boris Meluš. Podľa neho by sa ilustrátori mali viac emancipovať a vydavatelia vymaniť spod nadvlády „kamarátskych grafikov“.

„Väčšina vydavateľov žije stále v 90. rokoch a neuvedomuje si, že vizuálna stránka kníh nie je len na parádu. Odmietanie investovať do kvalitnej grafickej úpravy a ilustrácií prezentujú ako ekonomickú gramotnosť, no je to skôr pohodlnosť a krátkozrakosť. V elektronickej dobe bude kniha čoraz viac objektom a artefaktom ako len nositeľom informácie,“ hovorí Meluš.

pikto_04_res.jpg

Ilustrátor a pedagóg Ľubo Palo hovorí o typoch detskej ilutrácie.

pikto02_res.jpg

Zuzana Šeršeňová zastupovala veľké vydavateľstvo (Slovart), ktoré "pozná trh"...

pikto_res.jpg

... a Juraj Horváth zasa malé české vydavateľstvo Baobab, ktoré je úspešné v produkcii veľmi kvalitných ilustrovaných kníh pre deti a mládež. Je výnimočným príkladom toho, že sa knihy dajú robiť dobre a bez bolestných kompromisov.

pikto_05_res.jpg

"Nie sme blbečkovia, čo si z nudy kreslia," hovorí Tomáš Klepoch, ktorý rozprával aj o veľmi nízkom ohodnotení ilustrátorov.

pikto_03_res.jpg

Súčasťou víkendového programu PIKTO bol aj koncert kapely Kamoško a Kokosko.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 971
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 741
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 231
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 325
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 204
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 185
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 011
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 716
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 559
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.