SME

Ako vzniká hit: Skalní v ofsajde

Legendárna komédia o troch kamarátoch a futbalovom zápase sa dá pozerať aj po päťdesiatich rokoch.

Zľava: Arnošt Garlaty, František Dibarbora a Anton Mrvečka na tribúnebratislavského SlovanaZľava: Arnošt Garlaty, František Dibarbora a Anton Mrvečka na tribúnebratislavského Slovana (Zdroj: Milan Kordoš © Slovenský filmový ústav - Fotoarchív)

Ťažko zrátame, koľko ľudí videlo túto legendárnu komédiu – už po premiére v roku 1960 mala obrovský úspech a ďalšie milióny divákov ju v priebehu rokov videli v televízii. Skalní v ofsajde sú pripomienkou čias, keď chladnička ešte nebola samozrejmosťou a na futbal sa chodilo pešo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa ľudí si Skalných v ofsajde mýli s inou slovenskou komédiou, ktorá sa volá Šťastie príde v nedeľu.

Podobnosť nie je náhodná - oba filmy režíroval Ján Lacko, v oboch ide o príbehy troch kamarátov a v oboch filmoch hrá jednu z hlavných postáv Anton Mrvečka.

SkryťVypnúť reklamu

Zapamätateľný rozdiel tvorí farba - Šťastie príde v nedeľu (1959) je farebný film, Skalní v ofsajde sú natočení na čiernobiely materiál.

Dôvod bol jednoduchý – dokrútky futbalových zápasov medzi Brazíliou a Československom, ako aj iné pôvodné futbalové zábery boli nakrútené čiernobielo a z filmu by jednoducho trčali, takže padlo rozhodnutie, že celý film bude čiernobiely.

Farba a mestské prostredie

Nakrútiť dobrú komédiu je problém – najmä v časoch, keď o tom, čo má byť smiešne, rozhodujú politici a ideológovia. a nie diváci, poslucháči či čitatelia.

V päťdesiatych rokoch v ére vrcholiaceho stalinizmu sa veľa tvorcov do tvorby humoru ani nepchalo, pretože šlo o mínové územie – stačilo, aby sa po nekonečných prerábkach a schvaľovaniach textu diváci zasmiali na inom mieste a už bol problém.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže potreba zabaviť pracujúci ľud bola naliehavá a pokusy nakrútiť satirické filmy sa skončili diváckym krachom, pretože ľudí nezaujímali poučky o tom, čo je správne a čo nie, ale chceli sa baviť.

Skalní v ofsajde

  • Réžia: Ján Lacko

  • Námet: Ján Bodenek (román Katastrofa)

  • Scenár: Maximilián Nitra

  • Kamera: Václav Richter

  • Hudba: Jaromír Dlouhý

  • Hrajú: František Dibarbora [Ján Sekáč], Arnošt Garlaty [Tóno Bariak], Anton Mrvečka [Michal Drozd], Mária Kráľovičová [Gitka Sekáčová], Eva Podbehlá [zdravotná sestra Irenka], Marián Kleis ml. [Janko Sekáč], Ľubica Nitrová [Zuzanka Sekáčová], a ďalší

  • Farba: čiernobiely

  • Distribučná premiéra: 3. 3. 1961

  • Exteriéry: Bratislava, Plavecké Podhradie

Ideálny tvorca sa napokon našiel: volal sa Ján Lacko (1925 – 1991) a bol to režisér, ktorý si desať rokov „odkrútil“ v krátkom, dokumentárnom i armádnom filme.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1958 debutoval historickou veselohrou Statočný zlodej, s nezabudnuteľným Jozefom Kronerom a Evou Krížikovou a ešte v ten istý rok nakrútil komédiu Šťastie príde v nedeľu o troch kamarátoch, ktorí si tipovaním chcú zarobiť peniaze.

Bol to jednoznačný úspech – farebný film odohrávajúci sa vo veľkomestskom prostredí s množstvom situačného humoru a s mladými hercami oslovil obrovské množstvo divákov.

Kriedička, mydielko a kávička

Zatiaľ čo Šťastie príde v nedeľu môžeme označiť ako „tínedžerský“ film (jeho hrdinovia končia školu a zažívajú svoje posledné prázdniny), Skalní v ofsajde oslovuje už dospelých divákov.

Hlavným hrdinom je Ján Sekáč (hrá ho vtedy už 44-ročný František Dibarbora), ktorý má manželku (Mária Kráľovičová), dve malé deti a obrovskú, azda až patologickú vášeň pre futbal.

SkryťVypnúť reklamu

So svojimi dvoma kolegami zo zamestnania (všetci pracujú ako projektanti) chodí vystrájať na futbalové zápasy, pričom pred manželkou všetko tají - možno aj preto, že je pod papučou.

Priblíži sa však dôležitý medzištátny zápas Brazília – Československo, na ktorý treba zohnať lístky a najmä nejakú solídnu výhovorku pre manželku, ktorá chce v tom čase ísť na rodinnú oslavu do Lučenca.

Spôsob, ako uniknúť prísnemu zamestnávateľovi či manželke, ponúkne kolega Michal Drozd (Anton Mrvečka) - vďaka konzumácii kriedy, mydla a kávových zŕn mu prudko stúpne teplota, dostane sa do nemocnice, kde mu „injekcijka“ opäť pomôže v návrate do bežného života.

Ide zrejme o jednu z najznámejších filmových scén v dejinách slovenského filmu a vďaka tomuto (vymyslenému) receptu sa z filmu stala legenda a z Antona Mrvečku jeden z najpopulárnejších hercov.

SkryťVypnúť reklamu

Mária Kráľovičová ako vzorná matka i manželka, Garlaty, Mrvečka a Dibarbora ako vzorní projektanti a zároveň futbaloví výtržníci, predobraz dnešných hooligans. Foto / Milan Kordoš © Slovenský filmový ústav - Fotoarchív

Novinár udavač

Celkové náklady na film dosiahli dva milióny Kčs a tvorcovia ho nakrútili za 47 filmovacích dní (1. 9. - 26. 11. 1960), čo bol rekord. Režisér Ján Lacko nakrúcal už svoj tretí celovečerný film, opäť komédiu, takže zúročil skúsenosti a šiel na istotu.

Aj kritika v čase premiéry zdôraznila zručnosť, s akou sú Skalní v ofsajde nakrútení a možno práve to je tajomstvo, prečo sa stali jedným z najobľúbenejších slovenských filmov a sa na nich dá pozerať dodnes. Ján Lacko jednoducho dodržal pravidlá žánru a nevymýšľal si žiadne nové či vlastné.

SkryťVypnúť reklamu

Nakrúcal komédiu, poznal jej zákonitosti a tomu podriadil všetko. Päťdesiat rokov, ktoré uplynuli od premiéry, však filmu pridali i komediálne čaro nechceného. Pozorný divák si všimne výčitku pani Sekáčovej (Mária Kráľovičová), že doma nemajú chladničku.

Viac ako polovica filmu sa odohráva v byte Sekáčovcov, takže sme nepriamo svedkami rodinného života zo začiatku šesťdesiatych rokov, keď neboli televízory, chladničky a rádiá mali len niektorí a do obchodov sa behalo každý deň.

Rovnakým dobovým svedectvom je i reportér udavač (Marián Kleis), ktorý nafotí vystrájajúcich fanúšikov a fotky bez problémov odovzdá polícii. Keď trojicu fanúšikov neskôr predvedú na políciu, udavač je tam tiež a tvári sa ako súčasť policajného inventára.

Dozvuky

Z hercov, ktorí sa zúčastnili na nakrúcaní Skalných v ofsajde, dnes žijú už len Mária Kráľovičová a Štefan Kvietik, ktorý si zahral dobráckeho policajta.

SkryťVypnúť reklamu

Všetci traja hlavní predstavitelia zomreli, žiaľ, tragicky: Arnošt Garlaty, ktorý hral Tóna Bariaka a mal pred sebou skvelú komediálnu kariéru, sa po rodinnej tragédii, keď mu manželka skočila aj s deťmi pod vlak, v roku 1962 obesil.

František Dibarbora zomrel v roku 1987 na následky dopravnej nehody a dlhoročné bolesti hlavy priviedli k samovražde aj Antona Mrvečku (1985). Režisér Ján Lacko pokračoval v nakrúcaní komédií, ale napokon skĺzol k rutine a z jeho filmov, najmä tých normalizačných, sa stali prepadáky.

Skalní v ofsajde však už navždy budú patriť k dôkazom, že Slováci tiež vedia nakrútiť komédiu, ktorá sa dá pozerať aj po päťdesiatich rokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 505
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 099
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 638
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 536
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 873
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 793
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 367
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 774
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 310
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 947
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 913
  4. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 11 538
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 920
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 536
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 713
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 640
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťZatvoriť reklamu