Ako vzniká hit: Skalní v ofsajde

Legendárna komédia o troch kamarátoch a futbalovom zápase sa dá pozerať aj po päťdesiatich rokoch.

Zľava: Arnošt Garlaty, František Dibarbora a Anton Mrvečka na tribúnebratislavského Slovana(Zdroj: Milan Kordoš © Slovenský filmový ústav - Fotoarchív)

Ťažko zrátame, koľko ľudí videlo túto legendárnu komédiu – už po premiére v roku 1960 mala obrovský úspech a ďalšie milióny divákov ju v priebehu rokov videli v televízii. Skalní v ofsajde sú pripomienkou čias, keď chladnička ešte nebola samozrejmosťou a na futbal sa chodilo pešo.

Veľa ľudí si Skalných v ofsajde mýli s inou slovenskou komédiou, ktorá sa volá Šťastie príde v nedeľu.

Podobnosť nie je náhodná - oba filmy režíroval Ján Lacko, v oboch ide o príbehy troch kamarátov a v oboch filmoch hrá jednu z hlavných postáv Anton Mrvečka.

Zapamätateľný rozdiel tvorí farba - Šťastie príde v nedeľu (1959) je farebný film, Skalní v ofsajde sú natočení na čiernobiely materiál.

Dôvod bol jednoduchý – dokrútky futbalových zápasov medzi Brazíliou a Československom, ako aj iné pôvodné futbalové zábery boli nakrútené čiernobielo a z filmu by jednoducho trčali, takže padlo rozhodnutie, že celý film bude čiernobiely.

Farba a mestské prostredie

Nakrútiť dobrú komédiu je problém – najmä v časoch, keď o tom, čo má byť smiešne, rozhodujú politici a ideológovia. a nie diváci, poslucháči či čitatelia.

V päťdesiatych rokoch v ére vrcholiaceho stalinizmu sa veľa tvorcov do tvorby humoru ani nepchalo, pretože šlo o mínové územie – stačilo, aby sa po nekonečných prerábkach a schvaľovaniach textu diváci zasmiali na inom mieste a už bol problém.

Lenže potreba zabaviť pracujúci ľud bola naliehavá a pokusy nakrútiť satirické filmy sa skončili diváckym krachom, pretože ľudí nezaujímali poučky o tom, čo je správne a čo nie, ale chceli sa baviť.

Skalní v ofsajde

  • Réžia: Ján Lacko

  • Námet: Ján Bodenek (román Katastrofa)

  • Scenár: Maximilián Nitra

  • Kamera: Václav Richter

  • Hudba: Jaromír Dlouhý

  • Hrajú: František Dibarbora [Ján Sekáč], Arnošt Garlaty [Tóno Bariak], Anton Mrvečka [Michal Drozd], Mária Kráľovičová [Gitka Sekáčová], Eva Podbehlá [zdravotná sestra Irenka], Marián Kleis ml. [Janko Sekáč], Ľubica Nitrová [Zuzanka Sekáčová], a ďalší

  • Farba: čiernobiely
  • Distribučná premiéra: 3. 3. 1961

  • Exteriéry: Bratislava, Plavecké Podhradie

Ideálny tvorca sa napokon našiel: volal sa Ján Lacko (1925 – 1991) a bol to režisér, ktorý si desať rokov „odkrútil“ v krátkom, dokumentárnom i armádnom filme.

V roku 1958 debutoval historickou veselohrou Statočný zlodej, s nezabudnuteľným Jozefom Kronerom a Evou Krížikovou a ešte v ten istý rok nakrútil komédiu Šťastie príde v nedeľu o troch kamarátoch, ktorí si tipovaním chcú zarobiť peniaze.

Bol to jednoznačný úspech – farebný film odohrávajúci sa vo veľkomestskom prostredí s množstvom situačného humoru a s mladými hercami oslovil obrovské množstvo divákov.

Kriedička, mydielko a kávička

Zatiaľ čo Šťastie príde v nedeľu môžeme označiť ako „tínedžerský“ film (jeho hrdinovia končia školu a zažívajú svoje posledné prázdniny), Skalní v ofsajde oslovuje už dospelých divákov.

Hlavným hrdinom je Ján Sekáč (hrá ho vtedy už 44-ročný František Dibarbora), ktorý má manželku (Mária Kráľovičová), dve malé deti a obrovskú, azda až patologickú vášeň pre futbal.

So svojimi dvoma kolegami zo zamestnania (všetci pracujú ako projektanti) chodí vystrájať na futbalové zápasy, pričom pred manželkou všetko tají - možno aj preto, že je pod papučou.

Priblíži sa však dôležitý medzištátny zápas Brazília – Československo, na ktorý treba zohnať lístky a najmä nejakú solídnu výhovorku pre manželku, ktorá chce v tom čase ísť na rodinnú oslavu do Lučenca.

Spôsob, ako uniknúť prísnemu zamestnávateľovi či manželke, ponúkne kolega Michal Drozd (Anton Mrvečka) - vďaka konzumácii kriedy, mydla a kávových zŕn mu prudko stúpne teplota, dostane sa do nemocnice, kde mu „injekcijka“ opäť pomôže v návrate do bežného života.

Ide zrejme o jednu z najznámejších filmových scén v dejinách slovenského filmu a vďaka tomuto (vymyslenému) receptu sa z filmu stala legenda a z Antona Mrvečku jeden z najpopulárnejších hercov.

foto2.jpg

Mária Kráľovičová ako vzorná matka i manželka, Garlaty, Mrvečka a Dibarbora ako vzorní projektanti a zároveň futbaloví výtržníci, predobraz dnešných hooligans. Foto / Milan Kordoš © Slovenský filmový ústav - Fotoarchív

Novinár udavač

Celkové náklady na film dosiahli dva milióny Kčs a tvorcovia ho nakrútili za 47 filmovacích dní (1. 9. - 26. 11. 1960), čo bol rekord. Režisér Ján Lacko nakrúcal už svoj tretí celovečerný film, opäť komédiu, takže zúročil skúsenosti a šiel na istotu.

Aj kritika v čase premiéry zdôraznila zručnosť, s akou sú Skalní v ofsajde nakrútení a možno práve to je tajomstvo, prečo sa stali jedným z najobľúbenejších slovenských filmov a sa na nich dá pozerať dodnes. Ján Lacko jednoducho dodržal pravidlá žánru a nevymýšľal si žiadne nové či vlastné.

Nakrúcal komédiu, poznal jej zákonitosti a tomu podriadil všetko. Päťdesiat rokov, ktoré uplynuli od premiéry, však filmu pridali i komediálne čaro nechceného. Pozorný divák si všimne výčitku pani Sekáčovej (Mária Kráľovičová), že doma nemajú chladničku.

Viac ako polovica filmu sa odohráva v byte Sekáčovcov, takže sme nepriamo svedkami rodinného života zo začiatku šesťdesiatych rokov, keď neboli televízory, chladničky a rádiá mali len niektorí a do obchodov sa behalo každý deň.

Rovnakým dobovým svedectvom je i reportér udavač (Marián Kleis), ktorý nafotí vystrájajúcich fanúšikov a fotky bez problémov odovzdá polícii. Keď trojicu fanúšikov neskôr predvedú na políciu, udavač je tam tiež a tvári sa ako súčasť policajného inventára.

Dozvuky

Z hercov, ktorí sa zúčastnili na nakrúcaní Skalných v ofsajde, dnes žijú už len Mária Kráľovičová a Štefan Kvietik, ktorý si zahral dobráckeho policajta.

Všetci traja hlavní predstavitelia zomreli, žiaľ, tragicky: Arnošt Garlaty, ktorý hral Tóna Bariaka a mal pred sebou skvelú komediálnu kariéru, sa po rodinnej tragédii, keď mu manželka skočila aj s deťmi pod vlak, v roku 1962 obesil.

František Dibarbora zomrel v roku 1987 na následky dopravnej nehody a dlhoročné bolesti hlavy priviedli k samovražde aj Antona Mrvečku (1985). Režisér Ján Lacko pokračoval v nakrúcaní komédií, ale napokon skĺzol k rutine a z jeho filmov, najmä tých normalizačných, sa stali prepadáky.

Skalní v ofsajde však už navždy budú patriť k dôkazom, že Slováci tiež vedia nakrútiť komédiu, ktorá sa dá pozerať aj po päťdesiatich rokoch.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 942
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 110
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 131
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 380
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 989
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 984
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 548
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 427

Téma: TV Oko


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ako vzniká hit

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Divadlo z Pasáže o láske: Neprebudený je tu ktosi iný ako Ondráš Machuľa

Herci s mentálnym hendikepom v novej hre najviac riešili partnerský trojuholník

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsaťtisíc. Náhradu žiada na súde.

Tej chvíle sa Tom Hanks bál. Pobozkal sa s Antoniom Banderasom

Zomrel režisér Jonathan Demme. Pozrite si jeho revolučné filmy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop