Póza, ale aj dobrá próza

Hvoreckého najnovšia kniha je akýmsi prierezom celej jeho tvorby

Kniha vyšla vo vydavateľstve Marenčin PT, má 193 strán a ilustrovala ju Svetlana Fialová.(Zdroj: MARENCIN PT)

Michal Hvorecký napísal knihu poviedok, ktorá hovorí o súčasnom svete mestských ľudí. Aj keď so zbytočnými chybami, je to dobrá kniha.

Žijú medzi nami. Tí ktorí, ten bratislavský klub volajú Účko - aj keď sa už desaťročie volá inak. Tí, ktorí hudbu počúvajú a nie na ňu iba narážajú. Tí, pre ktorých sú knihy komplexom príbehov a nie len večernou skratkou k spánku. Pre takýchto ľudí zrejme píše Michal Hvorecký svoje knihy.

Lenže okrem nich ich v skutočnosti píše aj pre týchto: tú bicyklo-okuliarovo-dizajnovú mládež, ktorá v retrotrende objavuje muziku, čo mnohí naivne považujú za súčasnú. Pre mestských kaviarenských povaľačov, ktorí vedú nezmyselné debaty o slepých vetvách filozofie, šermujú menami a názvami diel, hier či filmov a považujú to za dôležité rozhovory.

No čo je horšie, občas Hvorecký nepíše len pre nich. Píše ako oni - a to je to príšerné, čo v knihe Naum nájdete.

Nános mien a odkazov

Po niekoľkých románoch sa autor znovu vrátil k poviedkam a je úplne jedno, či to chce volať románom v jedenástich príbehoch. Nie je to román a ako celok kniha nedrží pokope.

Ale toto nie je výhrada, je to konštatovanie v duchu „našťastie“. Hvoreckého Naum je totiž akýmsi prierezom celej jeho tvorby. Je to všetko to, čo v jeho písaní poznáme - so všetkým tým zlým, ale čo je možno ešte dôležitejšie, aj so všetkým dobrým.

Pretože niektoré z textov v Naume sú najlepšie, aké Hvorecký kedy napísal - a autor tejto recenzie si je vedomý toho, že čosi podobné tvrdil už v prípade predchádzajúceho románu Dunaj v Amerike.

Čiastočným, no najzásadnejším problémom knihy je, že jej autor (ak pripustíme túto nadinterpretáciu textu) pôsobí ako pozér. Až tak neprekáža, že občas mieša publicistiku s beletriou a nerobí nič viac než to, čo zvládne bežné vydanie novín.

Horší je ten jeho akože bratislavský intelektuálno-snobský nadhľad človeka, ktorý prečítal všetky tie pseudomúdre knihy, videl všetky tie úžasné divadelné hry a počul všetky tie zásadné skladby súčasnej klasickej hudby. Alebo to aspoň predstiera.

Tento zbytočný, patetický balast, ktorý čitateľovi niektoré texty nezmyselne obúchavajú o hlavu, je čosi, čo treba v lepšom prípade z knihy vyhodiť. Alebo predstierať, že tam nikdy nebol.

Keby bola Naum iba takouto zbierkou, bola by zlou knihou. Lenže ona je v skutočnosti dobrou knihou. Okrem tejto pózy totiž Hvorecký prináša aj úplne inú polohu.

Kniha o meste

Podobá sa na niektoré slovenské kapely, ktorých čiernobiely svet plný veľkých múdrostí a veľkých zásad núti maximálne do úsmevu. No keď zrazu prejdú do civilnej polohy, robia úžasnú muziku. Keď sa autor v texte zrazu zbaví všetkých „semio-názvov-poznám“ nánosov, píše vynikajúce texty. Či už to je jeho návrat na Dunaj, text o fonte či obzretie sa za „fatrom“. Vtedy zrazu všetko do seba zapadne a z Hvoreckého sa stáva na naše pomery veľký spisovateľ. Aj keď bez dialógov.

Naum je predovšetkým knihou o súčasnosti. Mozaikou, v ktorej my, mestskí lovci a zberači žijeme, v ktorej vyhrávame a prehrávame malé a ešte menšie dejiny. Je knihou o meste a jeho človeku, knihou, v ktorej postavy kráčajú z príbehu do príbehu a premiešavajú sa - podobne ako rozprávačské štýly.

Je to však tiež kniha, ktorú začnite čítať zhruba od jej druhej polovice. Pretože inak by ste nikdy nemuseli zistiť, že je naozaj dobrá. A, áno, v niektorých zábleskoch dokonca vynikajúca.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 191
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 233
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 418
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 678
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 278
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 099
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 966
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 630
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 490
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 401

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.