Aj nároční cinefili by si v našom programe mali čosi nájsť, hovorí výkonný riaditeľ Medzinárodného filmového festivalu Bratislava. Začne sa v piatok.
Niekto si isto pamätá, pred štyrmi rokmi na Medzinárodnom filmovom festivale Bratislava zvíťazila pôvabná komédia z Ríma Sviatočný augustový obed.
Ako z názvu vyplýva, veľa sa v ňom varilo aj pilo víno, no hlavný hrdina, šesťdesiatročný pán, musel pritom stihnúť dávať pozor na tri rozmarné deväťdesiatročné ženy, ktoré dostal na starosť.
Bol to trochu netradičný víťaz. Hlavnú súťaž bratislavského festivalu tvoria prvé a druhé filmy – väčšinou mladých režisérov a tento nakrútil vtedy už takmer šesťdesiatročný debutant Gianni Di Gregorio.
Jeho úspech zároveň odrážal už niekoľkoročnú túžbu divákov po veselých, povznášajúcich filmoch. Festival v Bratislave na to zareagoval.
Čosi pre päťdesiatnikov
„Niežeby vlna depresívnych filmov opadla, to sa napokon ani nedá nazvať vlnou, to je konštantný stav. Stále vznikajú filmy o napätí medzi náboženskými komunitami, utečencoch, rozbitých rodinách a problémoch menšín. Napriek tomu náš program sa za posledné roky trochu posunul,“ hovorí výkonný riaditeľ Vojtech Kabáth.
„Zaradili sme doň sekcie Story a Antidepresíva a ukázalo sa, že pre divákov sú uchopiteľnejšie ako experimentálne filmy.“
Z prieskumov vyplynulo, že k tradične silným skupinám divákov dvadsiatnikov a tridsiatnikov pribudla skupina divákov nad päťdesiatpäť rokov.
Vojtech Kabáth hovorí, že tridsiatnikom a päťdesiatnikom sa najviac páčia Story a Antidepresíva, pretože im to pripomína staré francúzske a talianske filmy.
„Festival sa, žiaľ, nedá robiť pre menšiu skupinu náročných cinefilov, hoci aj pre nich musí v našom programe niečo byť,“ hovorí. „Viem, že sa to zle počúva, ale festival je komerčná záležitosť. To znamená, že vyberáme dobré filmy, pri ktorých veríme, že na ne ľudia prídu.“
Nová možnosť na Lásku
Najdrahšiu časť programu tvorí sekcia Panoráma, v nej sú filmové hity z veľkých festivalov.
Napríklad víťazný film z Cannes Láska (réžia Michael Haneke) alebo Grand Prix z Berlína Je to len vietor (réžia Bence Fliegauf) sa už premietli na júnovom festivale Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach.
Prišli však aj úplne nové: film V dome režiséra Francoisa Ozona zvíťazil len koncom septembra v San Sebastiane, Kim Kiduk vyhral s Pietou v Benátkach. „Aj keď niektoré filmy sa už na slovenských festivaloch boli, stále si zaslúžia, aby sme ich premietli aj my. Nemyslím si, že by už preto pre nás nezostali žiadni diváci. Určite je veľa takých, čo mali na festivaloch vyhliadnuté filmy, ale nestihli ich vidieť,“ hovorí výkonný riaditeľ. „Okrem toho sme zabojovali o filmy, ktoré k nám doteraz nestihli dôjsť.“
Za také možno považovať napríklad výbornú komédiu Kena Loacha Anjelsky podiel alebo drámu Lov Thomasa Vinterberga (tá bude neskôr spoločne s Láskou v našich kinách).
Popri týchto hitoch dostanú druhú šancu slovenské filmy. V našej distribúcii už tento rok boli, ale súťažne naladený festival (o ceny sa uchádzajú aj dokumentárne a krátke filmy) pre ne vytvoril novú súťaž Made in Slovakia. V nej ich bude posudzovať zahraničná porota.
MFF Bratislava
Filmy a ich hostia
Praktický sprievodca Belehradom za spevu a sĺz
(sobota, 19.30, Eurovea)
Premietanie komédie o novom prúde turistov v Belehrade sprevádza návšteva režiséra Bojana Vuletiča a francúzskeho herca JeanaMarca Barra, ktorý začínal v Magickej hlbočine Luca Bessona a potom neraz spolupracoval s Larsom von Trierom.
Keď sa rodí deň
(Nedeľa, 19.30, Eurovea)
Goran Paskaljevič je predsedom poroty a v programe festivalu sú tri jeho filmy. Medzi nimi slávny Sud prachu a najnovší Keď sa rodí deň. Ten bude Srbsko zastupovať na Oscaroch. Paskaljevič povedie masterclass v pondelok.
Samota
(Utorok, 20.00 Lumiere)
Osobitou sekciou sú španielske filmy ocenené národnými cenami Goya. Pred štyrmi rokmi bol ich víťazom film Samota. Rozpráva o žene, ktorá si nanovo buduje život – práve keď Madrid zasiahne teroristický útok na vlakovej stanici Atocha. Film uvedie režisér Jaime Rosales.
Išli sme do vojny
(Utorok, 16.00 Eurovea, Streda, 18.30, Mladosť)
Vojna vo Vietname bola veľkou témou americkej kinematografie. Na festivale však o nej bude reč vďaka britskému režisérovi Michaelovi Grisbeymu. Vo filme Išli sme do vojny sa vrátil k veteránom, o ktorých v roku 1970 rozprával vo filme I Was a Soldier. O svojom dokumentárnom experimente povedie aj masterclass.
kk