SME

Je zaujímavé žiť v čase opráv

Po dvadsiatich rokoch nakrútil Martin Kollár svoj debut. Zhodou okolností je o ňom.

Z výstavy Tranzit, ktorej kurátorkou je Táňa Hojčová.Z výstavy Tranzit, ktorej kurátorkou je Táňa Hojčová. (Zdroj: MARTIN KOLLÁR)

Vlani bol takmer celý rok v Izraeli, kde fotografoval. Vrátil sa a zistil, že nič nie je také, aké bolo pred tým.

Vyzerá ako chalan od susedov. Jeho priatelia mu trochu vyčítajú, že stále pred niečím uteká. Pravda, žil už všelikde. Teraz je v Paríži, učí v Stuttgarte a nad domovom rozmýšľa iba veľmi prakticky ako nad miestom, kde si zloží veci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa pýtame, či ešte máva popri práci kameramana a fotografa prázdniny, odpovie otázkou, či sme videli film Jima Jarmuscha s názvom Permanent Vacation.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Kollár fotografuje a nakrúca filmy už dvadsať rokov, no až teraz urobil svoj prvý film. O sebe. „Je to vlastne môj debut, ešte aj s takou blbou témou,“ smeje sa.

Dnes ho v rámci série o našich najdôležitejších fotografoch uvidíte na Dvojke, na aktuálnom filmovom festivale v Bratislave aj v kine.

Výstava Kollárových fotografií Tranzit, pri ktorých na rozdiel od predošlých už nie je veľmi do smiechu, je v Tranzite na bratislavských Zlatých pieskoch v rámci festivalu Mesiac fotografie. Nič z toho by vám nemalo ujsť.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

A je to dôležité?

„Už keď sa tieto zlé časy začali, tak som si povedal, že je vlastne veľmi zaujímavé žiť v čase, keď sa v rámci jedného života dejú takéto veci: rozpad systému, republiky a stále ďalšie momenty, čiary, keď sú veci zrazu iné. Veď také 90. roky či začiatky nultých, to bola vlastne zábava,“ rozpráva Kollár o sérii Tranzit.

SkryťVypnúť reklamu

Fotografie nemajú názvy, nevieme, kde a kedy vznikli. „A je to vôbec dôležité?“ pýta sa ich autor. Nie, nie je.

Už to nie sú tie fotografie zo série Nothing Special či z Európskeho parlamentu založené na vizuálnom či obsahovom paradoxne, irónii, humore. Teda, niektoré aj sú, ale je to ten zvláštne temný desivý smiech. Napätie. Skrytá hrozba. Čosi vo vzduchu. Čosi, čomu sa nedá brániť. Strach? Možno. Bezradnosť, nasýtenosť, prázdnota, kolaps, mrazivý pokoj, smiešne ľudské sebaklamy a úniky.

Slovu kríza sa Kollár vyhýba úmyselne. Nazýva to skôr akousi chorobou, ktorá sa teraz môže vyliečiť, ktorá môže priniesť zmenu dôvodov, pre ktoré sme vlastne ochoreli. Môže, ale nemusí.

„Je to čas opráv a tie sú veľmi zaujímavé. Keby neboli, všetko by bolo v podstate okej, ale je dobré, že sú, hoci to nie je komfortné,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

O generácii

Súčasťou výstavy v Tranzite je aj krátka verzia filmového autoportrétu, ktorý je súčasťou série Fotografi (RTVS).
Najprv ho oslovil Ivan Ostrochovský, no Kollár nesúhlasil. Z rokov nakrúcania už veľmi dobre vie, ako to celé vyzerá z druhej strany, ako človeka ktosi druhý spracúva. „Veľmi som protestoval. Nechali sme to teda tak, no potom mi Ivan opäť zavolal a povedal, nech to urobím sám. Kývol som a myslel som si, že tým sa to pre mňa skončilo.“

Až neskôr sa prebral a zistil, že to predsa musí urobiť. V celom filme sa nezjaví ani raz, no z rozprávaní jeho priateľov je čiastočne až generačný film. „Keď ľudia o niekom hovoria, majú tendenciu rozprávať aj o sebe,“ vysvetľuje.

Napokon to pre neho vôbec nebolo náročné. „Iba som sa s kamarátmi porozprával o sebe a o živote, a to vlastne robím aj tak,“ dodáva so smiechom. „Zvláštne bolo, že takmer každý ma napokon akosi napomínal, dohováral mi, že zle žijem, že utekám a mal by som sa už zamyslieť.“

SkryťVypnúť reklamu

Namieta jedine proti slovu útek. „Nikam neutekám, to fakt nie. To je, ako keď mi stále vravia: veď ty stále cestuješ. Ja necestujem, ja sa len presúvam. Veď ísť z Paríža do Berlína, to je už dnes ako ísť z Košíc do Šamorína.“

01_res.jpg

02_res.jpg

03_res.jpg

Fotografie z výstavy Tranzit. Viac na oficiálnej stránke www.martinkollar.com.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 236
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 507
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 874
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 385
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 6 007
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 035
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 314
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 809
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 356
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 067
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 702
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 15 339
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 13 599
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 160
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 643
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu