Divadlo a realita

Dokáže divadlo reagovať na aktuálne sociálne či spoločenské problémy? A má vôbec na ne reagovať? Fenomén dokumentárnych drám sa vynoril aj na Slovensku a prináša prekvapujúce divácke zážitky.

Divadlo Pôtoň a jeho dokudráma Psota. Prieskum robili v jednom z najchudobnejších regiónov Slovenska – v dolnom Pohroní. Na snímke Andrea Sabová ako mladá matka a herečka Dana Gudabová ako úžerníčka, ktorá si koledovala o masaker.(Zdroj: Ctibor Bachratý)

Hovorí sa tomu dokumentárne divadlo, dokudráma alebo aj divadlo fiktívnej dokumentaristiky. Princípom tvorby je náhodný, ale poctivo zobieraný materiál, ktorý tvorcovia intenzívne hľadajú v teréne - v prostredí nejakej sociálnej skupiny či spoločenskej vrstvy, reagujú na konkrétne udalosti, prípadne sa pokúšajú rekonštruovať kontroverznú históriu.

Vo svete je tento trend omnoho silnejší ako u nás. Nemáme až takú hlbokú tradíciu, navyše spojenie politiky, sociálnej reality a divadla je pre mnohých divadelníkov nepatričné – divadlo má predsa riešiť iné problémy a nie korupciu či chudobu!

Doktori - humor krajnosti

Jedným z najvýraznejších zážitkov na tohtoročnom festivale Divadelná Nitra bola inscenácia Anamnéza. Pricestoval s ňou maďarský súbor Sputnyik, ktorý spolupracuje s domácimi aj zahraničnými divadelnými scénami. Tvorcovia si zobrali na mušku pálčivú tému maďarského zdravotníctva, s ktorou sa veľmi ľahko stotožnilo aj slovenské publikum. Hra vznikala na základe hereckej improvizácie, no intenzívne čerpala z korešpondencie svojich divákov a z diskusií so zdravotníckymi pracovníkmi.

„Prišla nám obrovská kopa listov, v ktorých ľudia opisovali svoje osobné zážitky s maďarským zdravotníctvom. Samozrejme, neboli to divadelné texty, ale ponúkli nám motívy, charaktery, fragmenty príbehov,“ hovorí režisér a spoluautor hry Viktor Bodó. Aby tvorcovia lepšie spoznali pozadie problémov, čítali veľa štatistík a novinových článkov. Potom prišli reportáže: rozprávali sa s odborníkmi z oblasti, hoci aj štyri hodiny s jedným. Scény a výstupy písali viacerí, text sa počas improvizácie menil a vyvíjal. Konečný scenár je plný groteskných a sarkastických situácií.

„Museli sme zachádzať až do krajností, aby sme z toho všetkého vydolovali humor,“ vysvetľuje režisér. „To sa nedalo dosiahnuť sebaľútosťou, skôr karikovaním reálnych situácií. Napokon, aj v živote sa často smejeme na tom, čo je skôr na zaplakanie.“

anamneza.jpg
Inscenáciu Anamnéza maďarského súboru Szputnyik rámcuje príbeh režiséra, ktorému umrela mama a blúdi nemocnicou. Hra rieši tému zdravotníctva, je divácky príťažlivá, plná gagov i dojímavých momentov.

Eštebáci na javisku

Slovenský režisér a dramaturg Ján Šimko pripravil vlani ojedinelý projekt, ktorý sa volá Paralelné životy. Tvorcovia zo šiestich krajín východného bloku majú do budúceho roka naštudovať inscenácie inšpirované dokumentmi z archívov tajných bezpečností. V slovenských archívoch ŠtB sa už začali inšpirovať protagonisti bratislavského divadla SkRAT, ktoré má dlhoročné skúsenosti s autorským divadlom i so zberom materiálu.

„Dokumenty ŠtB sú záznamami pozorovaní obyčajných životných situácií. Často sú formulované veľmi primitívnym jazykom. A od týchto interpretácií záviseli životy mnohých ľudí. Archívy ukazujú, akú moc a zároveň zodpovednosť mal ten, kto formuloval či interpretoval akýkoľvek príbeh v totalitnej spoločnosti,“ hovorí autor projektu. Dokumentárne divadlo, ktoré takto rieši sociálne témy, je podľa neho cenné predovšetkým preto, že dokáže v príbehoch z každodenného života nachádzať nové verzie, aké poznáme z veľkých tragédii alebo drám.

Dlhé hľadanie domova

Metódu terénneho výskumu praktikuje u nás už niekoľko rokov aj divadlo Pôtoň - profesionálny súbor, ktorý programovo pôsobí na okraji v obci Bátovce v Levickom okrese. Témou inscenácie Terra Granus (Zem pri Hrone) bolo hľadanie domova. Autorská dvojica Michal Ditte a Iveta Ditte-Jurčová sa stretli s etnografkou Tekovského múzea a snažili sa dopátrať k ľuďom, ktorých príbehy by boli pre inscenačné spracovanie zaujímavé. Etnografka na nich vychrlila množstvo námetov.

Takmer rok potom zbierali materiál od slovenských a maďarských repatriantov, od presídlencov z dedinky Mochovce, kde vyrástla atómová elektráreň. K téme sa vyjadrovali aj herci a tvorivý tím. Inscenáciu pripravovali nepretržite šestnásť mesiacov.

Chudoba v detailoch

Ešte dlhšie to bolo v prípade Psoty - hry o chudobe. Práca na nej sa začala hľadaním v etnologických a sociologických štúdiách, ktoré tvorcov doviedli do Tekovských Lužian, kedysi bohatej, dnes úplne schátranej dediny. Tu sa pokúsili nájsť ľudí, ktorí sa objavili vo výskume robenom pred dvanástimi rokmi. Najzásadnejšie a najťažšie bolo nájsť človeka – sprostredkovateľa, ktorý ich medzi skúmanú komunitu doviedol, ktorého domáci poznali, otvorili mu dvere a dokázali vďaka nemu odpovedať aj na intímne otázky. Pri inscenácii Psota bol takýmto neoceniteľným človekom dôchodca a aktivista Štefan Šebo. Bez neho by výskum chudoby a hladu vo vytypovanej oblasti nikdy nezrealizovali.

„Na počiatku bolo naše presvedčenie o tom, že potrebujeme veľmi veľa drobných konkrétností k tomu, aby sme mohli dospieť k zovšeobecneniu zvolenej témy. Terénne výskumy nám tých milión detailov ponúkajú,“ hovorí dramatik a dramaturg Michal Ditte. „Určiť tému je najväčším dobrodružstvom. Mojou súkromnou inšpiráciou v jej hľadaní boli slovenské dokumentárne filmy Škopa, Lehotského, Vojteka, Kerekesa, a to najmä preto, že mapujú slovenskú mentalitu, kultúru a identitu.“

Veľkí dramatici to vedia

Divadlo malo svoju spoločenskú funkciu odjakživa. Podobne ako iné druhy umenia sa inšpirovalo dianím v spoločnosti počas celej svojej histórie. Hoci po istom čase sa vyvinul meštiacky typ divadla, ktorý sa zaoberal skôr privátnymi témami, v perách veľkých dramatikov celospoločenský génius fungoval vždy: od antických autorov cez Shakespeara, Moliéra až po Čechova, všetci nejakým spôsobom zrkadlili sociálnu, ekonomickú alebo aj politickú skutočnosť danej doby.

Aj keď bolo divadlo často zneužívané na manipuláciu, jeho spoločensko-kritický rozmer sa nikdy nestratil. Menilo svoju podobu prirodzene podľa toho, ako sa menila spoločnosť.

Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit?

Jednou z foriem divadla inšpirovaného realitou je aj politický kabaret. U nás od čias Milana Lasicu a Júliusa Satinského takmer úplne vymrel, naopak v susednom Česku za posledné roky zaujal pevné miesto. V roku 2005 tam vznikla inscenácia hry Ivánku, kamaráde, můžeš mluvit? ako reakcia na korupčný škandál v Českomoravskom futbalovom zväze. Napísal ju Petr Čtvrtníček a spolu s Jiřím Lábusom ju uvádzali v mnohých beznádejne vypredaných sálach českých divadiel. Pražské A Studio Rubín zase s úspechom uvádza kabaret Blonďatá bestie, ktorej hlavnou predlohou bola nahrávka rozhovoru niekoľkých členov vládnej strany Veci verejné, neskôr inšpirovaná aj telefonátmi bývalého pražského primátora Pavla Béma s lobistom Romanom Janouškom.

ivanku1.jpg
Petr Čtvrtníček a Jiří Lábus vystúpili v roku 2007 s Ivánkom aj na trenčianskom festivale Pohoda.

Blonďatá bestie

Kým u nás politický kabaret spí na vavrínoch, úspech českej inscenácie Blonďatá bestie dokazuje, že divácka obec ho dokáže odmeniť zaslúženou pozornosťou. Režisér Tomáš Svoboda s divadelným tímom v pražskom A Studio Rubín sa minulý rok pustil do politických škandálov. Vo svojom kabarete sa dali bohato inšpirovať škandálnym audiozáznamom „politického tliachania“ poslankyne Vecí verejných Kristýny Kočí, neskôr aj telefonátmi bývalého pražského primátora Pavla Béma s lobistom Romanom Janouškom a do tretice doplnili scénky v hlavnej úlohe so županom Stredočeského kraja Davidom Rathom. Toho v máji tohto roku zadržali so škatuľou od topánok, v ktorej mal v hotovosti sedem miliónov českých korún.

blondatabestie1.jpg
Blonďatú beštiu výborne stvárnila herečka Barbora Poláková.

Komunitné divadlo

Zvláštnym typom divadla sociálnej reality je divadlo, v ktorom sú členovia istej sociálnej komunity programovo jeho protagonistami. Takto u nás pracuje napríklad bratislavské Divadlo bez domova. Účinkujú v ňom ľudia, ktorí žijú na ulici, dokonca aj v kombinácii s telesne či mentálne hendikepovanými ľuďmi. Vedú ho Patrik Krebs a Uršuľa Kovalyk. Každoročne usporadúvajú medzinárodný festival bezdomoveckých divadiel. V Banskej Bystrici zase roky funguje komunitné Divadlo z Pasáže, ktoré založila a vedie divadelníčka Viera Dubačová. Pracuje s ľuďmi so zdravotným postihnutím, predstavuje formu divadla utláčaných, ktorá bola vymyslená a vznikla, aby pomohla bojovať proti útlaku slabších a citlivých.

oktagon.jpg
Záber z inscenácie Oktagon bratislavského Divadla bez domova.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  3. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 898
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 840
  3. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 15 564
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 730
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 203
  6. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 9 492
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 933
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 304
  9. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 3 130
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 965

Téma: TV Oko


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kováčik je naozaj špeciálny prokurátor. Ako chráni mocných?

Ako sa špeciálny prokurátor Dušan Kováčik rozhodol trestať Vasiľ Špirko. Vraj nemlčal, keď mal.

ŽENA

Vojvodkyňa Kate porodila druhého syna

Do britskej kráľovskej rodiny pribudol ďalší člen.

Neprehliadnite tiež

Vrchol Pohody Bolo nás jedenásť s Milanom Lasicom zaznie znovu

Skvelý koncert sa zopakuje o niekoľko dní v Bratislave.

RECENZIA

Mesiac Jupitera: skvelý obraz, silná téma. Maďarský film možno ani neunesieme

Kornél Mundruczó ukázal, aká je nočná mora každého xenofóba.

Polícia vylúčila cudzie zavinenie v Aviciiho smrti. Jeho hity hrala kostolná veža

Populárneho švédskeho producenta našli mŕtveho. Zostali po ňom nedokončené skladby.

NEKROLÓG

Utiahnutý chlapec na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Hudobník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.