Bratislava 12. septembra (TASR) - Predstavenie domácich a zahraničných tvorcov moderného digitálneho umenia, ako aj nových, elektronických foriem umeleckej tvorby založenej na báze novodobých technológií je cieľom projektu New Media Nation (NMN). Od septembra 2002 do februára 2003 ho organizuje bratislavská Galéria Buryzone.
Prvá zo série akcií v rámci programu sa začne 27. septembra a ďalšie budú nasledovať približne v mesačných cykloch. Podľa predstaviteľov združenia Buryzone zámerom celého projektu je ukázať slovenskej verejnosti, že existujú aj iné ako tradičné formy výtvarného umenia a že aj digitálna či interaktívna tvorba je skutočným umením. Organizátori chcú poskytnúť priestor na vyjadrenie mladým dizajnérom, filmárom, hudobníkom, fotografom či programátorom a ďalším tvorcom, ktorí sa rozhodli realizovať svoje umelecké cítenie prostredníctvom najmodernejších výrazových prostriedkov. Popri virtuálnej počítačovej sieti Internet väčšina z nich využíva digitálne videokamery a fotoaparáty, svetelné a laserové projektory, elektronickú animáciu, umelý a samplovaný zvuk alebo konštruuje netradičné elektrotechnické zariadenia.
Program NMN vyvrcholí februárovou medzinárodnou konferenciou o digitálnom prostredí, na ktorej by sa malo zúčastniť množstvo renomovaných umelcov zo zahraničia a propagátorov moderného životného štýlu i tvorby. Medzi hosťami figurujú zakladateľ americkej umeleckej skupiny The Thing (Vec) Ricardo Dominguéz, fínsky web dizajnér Juha Huuskonnen a prezidentka Medzinárodnej spoločnosti elektronického umenia Nina Czegledy z Kanady.
Okrem rozličných expozícií a prehliadok budú súčasťou projektu odborné workshopy, koncerty, improvizácie, happeningy a iné aktivity. Spoluprácu prisľúbili organizátori viacerých podobných festivalov v zahraničí, ale aj doma, napríklad prehliadky experimentálnej hudby Next či festivalu Wilsonic. Na interaktívnu prezentáciu NMN bude slúžiť internetová stránka www.nmn.sk.
Podľa koordinátorky projektu Daniely Chlapíkovej moderné umenie na Slovensku je v ťažkej situácii. Okrem chýbajúcich sponzorských zdrojov je nedostatok galérií a iných inštalačných priestorov, ktoré by podobné aktivity podporovali. Odborná verejnosť z veľkej časti moderné umenie odmieta a dokonca ho za umenie ani nepovažuje. "Doposiaľ neexistuje na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave katedra, ktorá by sa zaoberala novými médiami a internetom," dodala.