SME

Robí víťaz Foto roka iba obyčajné cvaknutia? Kdeže

Mladý autor tvrdí, že sa inšpiroval krajinomaľbou 19. storočia, no nehlási sa ku krajinkárom, ale k dokumentaristom. Jeho diela sú úspešné, ale aj nepochopené.

Lužný les.Lužný les. (Zdroj: JÁN KEKELI)

Ján Kekeli dal svojim fotografiám prírody všetko, treba ich vidieť naživo v plnej veľkosti.

Keď s jednou z fotografií zo série Obrazy krajiny vyhral tento rok súťaž Foto roka, mnohí boli zaskočení. Chodili okolo tých fotografií, dlho visiacich vonku na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, a krútili hlavami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už prvý diskusný príspevok pod článkom s fotkami Jána Kekeliho na našom webe predznamenal, čo bude nasledovať: „Sú to technicky slabé a kompozične priemerné cvaknutia z prechádzok, akých má každý majiteľ kompaktu stovky,“ písalo sa v ňom.

SkryťVypnúť reklamu

Tak prečo vyhral? Prečo bol za ne dokonca finalistom prestížnej európskej ceny Startpoint? Sú to iba cvaknutia, akých má každý turista stovky?

Teraz ich máte možnosť ešte pár dní vidieť naživo v bratislavskom Photoporte v originálnom veľkom formáte. Ale nie je to posledná šanca, ich autor plánuje v projekte pokračovať. A to je dobre.

sm-1121-017-zelenepleso.rw_res.jpg

Dolina Zeleného plesa.

Toto sú kamzíky

Ján Kekeli je čerstvým absolventom VŠVU. Počas školy fotil všeličo, najmä dokument. Až posledné dva roky sa začal venovať krajine. „Krajinu mám veľmi rád, vyplynulo to teda nejako prirodzene, až ma to napokon úplne pohltilo. Navyše som začal robiť s veľkoformátovou kamerou, a tá krajine sedí,“ vysvetľuje.

Kto pozná prácu s fotoaparátom na veľký formát negatívu (102 x 127 milimetrov) vie, že to nie je ani jednoduché, ani lacné a ísť s ňou len tak na prechádzku je takmer nemožné. Kekeli chodil zväčša naisto, na známe miesta pod Tatrami, odkiaľ pochádza, a do lužných lesov okolo Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Chcel som dať krajine veľkorysosť, priestor, chcel som, aby na nej boli všetky detaily, aby v nej divák stále dokázal nájsť niečo nové,“ ukazuje kamzíky na fotke z doliny Zeleného plesa. Aj pre snahu o veľkorysosť si zvolil formu diptychov. Nejde teda o jednu rozdelenú fotografiu, ale o dva samostatné zábery.

Dokument krajinomaľby

Najprv fotil miesta vyľudnené, málo poznačené ľudským zásahom, neskôr pribudla aj urbánna krajina. „Po prvých záberoch som zistil, že mi to veľmi pripomína krajinomaľbu 19. storočia, zároveň v tom však vidím aj prepojenie s dokumentom. Na niektorých fotkách sú aj ľudia. To, ako sú oblečení, čo robia, aké stavby sú za nimi postavené, hovorí o konkrétnom mieste a čase,“ dodáva.

Spolu urobil asi 150 záberov, do finálneho výberu sa dostalo dvadsať, teda desať diptychov. Všetky ešte nie sú ani fyzicky hotové, každý totiž autora stojí okolo 1300 eur, sú totiž na špeciálnom podklade.

SkryťVypnúť reklamu

Žiaden blaf

Teraz má Ján Kekeli v pláne ďalšie projekty, no v Obrazoch krajiny chce pokračovať. Nejde o to, či s nimi vyhral nejakú súťaž. Ani o to, čo si o nich myslia teoretici. Celá ich výnimočnosť je úplne jednoduchá, a možno preto sa niekomu zdá, že to nie je výnimočnosť, ale slabina.

Ich autor totiž urobil všetko, dal im energiu, dal im atmosféru, dal život a príbehy ľuďom a miestam, ktoré zachytil. Teraz je rad na divákovi, ktorý musí prísť, pred ne sa fyzicky postaviť a dívať sa. Vtedy to funguje. Je to, ako keď chcete naozaj zažiť krajinu, musíte do nej ísť.

A možno sa niekomu zdá, že ten veľký formát je na efekt, že má diváka iba slepo ohúriť či pôsobiť „umelecky“. V tomto prípade je však úplne opodstatnený. Má čím ohúriť. A dokonca je aj akýmsi podnetom uvažovania nad tým, načo sú nám gigabajty pekných dát, ktorými sa iba rýchlo preklikávame. Mňa Obrazy krajiny pohltili. Dávam im pomyselný like.

SkryťVypnúť reklamu

cierny_vah_res_res.jpg

Čierny Váh.

mlyn_res_res.jpg

Mlyn.

nad_lomom_res_res.jpg

Nad lomom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  3. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  5. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  8. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 19 213
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 215
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 913
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 875
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 072
  6. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 394
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 3 264
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 231
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Jozef Černek: Lulu alebo ako sa dostať do Dramaťáku a hlavne prečo
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 48 686
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 556
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 202
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 17 359
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 15 808
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 164
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 905
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 9 046
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu