Neokázalé fotozáznamy surrealistickej imaginácie

V Galérii 19 je do konca mesiaca výstava unikátnych fotografov Skupiny Ra.

Z tvorby Korečka (hore) a Reichmanna.(Zdroj: G19)

V Galérii 19 je do konca mesiaca výstava unikátnych fotografov Skupiny Ra.

Pri každodenných atakoch fotografického média na naše zmysly, keď fotografiu môže robiť prakticky každý, lebo jej vznik je technicky neznesiteľne ľahký, nám nevdojak napadne kacírske vyhlásenie Mana Raya, že „fotografia umením nie je“.

Keď však v hlušine fotografií, kde často jedinou „kvalitou“ je atraktívny motív, natrafíme na fotografický chef d’oeuvre, majstrovské dielo, zajasáme a kacírsku myšlienku zaženiem. Napokon, všestranný umelec Man Ray sa, paradoxne, najviac preslávil fotografickou tvorbou.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kurátor Marian Meško pripravil v bratislavskej Galérii 19 výstavu Dvaja fotografi Skupiny Ra. Sú nimi brnianski umelci Miloš Koreček (1906 - 1989) a Vilém Reichmann (1908 - 1991), ktorých tvorba nepochybne patrí do kategórie, kde o umeleckých hodnotách nemožno pochybovať.

Obaja boli členmi a formovateľmi legendárnej Skupiny Ra (Ludvík Kundera, Josef Istler, Bohdan Lacina, Zdeněk Lorenc, Václav Tikal, Václav Zykmund), ktorá predstavovala takzvanú druhú surrealistickú vlnu.

Jeden „ako“, druhý „čo“sm-1122-019-reich.rw_s300.jpg

V širokých umeleckých aktivitách tejto veľmi pozoruhodnej a nádejnej skupiny možno nájsť napríklad prvky akčného umenia alebo informelu, ktoré sa v umení etablovali oveľa neskôr.

Na domácej pôde povojnový mladícky rozlet skupiny však čoskoro stopla nová kultúrna politika víťaznej komunistickej strany. Zo Skupiny Ra zostala legenda a prúd tvorby inšpirovaný poetizmom a surrealizmom, pre ktorý sa ustálil termín imaginatívne umenie. Koreček a Reichmann túto líniu sledovali, i keď rozdielnymi metódami. Prvý sa bez fotoaparátu radikálne zaobišiel, druhý bez neho neurobil ani krok. Pre Korečka bolo rozhodujúce „ako“, pre Reichmanna „čo“.

Paralely a metafory

Koreček aplikoval surrealistickú maliarsku techniku dekalk do fotografickej paralely dodatočne pomenovanej ako fokalk. Princíp spočíva v znehodnotenej fotodoske (prehriatím roztečená emulzia), kde veľmi záleží na kompozícii výrezu a veľkosti zväčšenia. Týmto spôsobom vznikajú štrukturálne bohaté prakrajiny, fantastické podmorské alebo vesmírne svety či snové rajské záhrady. Je prekvapujúce, že toto mimoriadne autentické dielo je aj u odborníkov nedostatočne známe a cenené.

Reichmann, všestranný umelec (kresliar, karikaturista, teoretik) je autorom originálnej fotografickej metafory, ktorá vzniká pomocou makrofotografie. Všedná realita ako polozamrznuté potoky, múry, fragmenty nápisov, náhodné predmetné zoskupenia sa premieňajú do magických fotografických cyklov s dômyselnými názvami ako hibernália, tabulária, arboglyfy a ďalšie.

Fotografie oboch autorov sú čiernobiele, zbavené zbytočných efektov, formátovo skromné. Napriek tomu oslovia aj dnešného presýteného diváka, zvlášť ak si uvedomí, že mnohé vznikli v 40. rokoch minulého storočia. Skromne musí konštatovať, že pokrok je slovo veľmi relatívne a v umení zvlášť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 359
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 091
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 466
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 769
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 984
  6. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 428
  7. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 5 925
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 977
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 094

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Orbán môže zničiť posledný pilier nezávislosti. V ohrození sú súdy

Chystané zákony už vyháňajú z Budapešti Sorosovu mimovládku, súdnictvo zatiaľ zostáva pomerne nezávislé.

ŠPORT

ONLINE: Trenčín odmieta dať titul Banskej Bystrici na domácom ľade

Prenos môžete sledovať online s nami.

KOMENTÁRE

Vyháňač diabla Viktor sa nevzdáva

Zatvorením úradovne v Maďarsku by OSF šla Fideszu fakticky v ústrety.

Neprehliadnite tiež

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Hudobník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Bono je prvým laureátom Medaily Georgea W. Busha

Ocenenie, ktoré budú udeľovať s ročnou periodicitou, je určené pre osobnosti, ktoré sa v istej oblasti zaslúžili o zásadné zmeny vo svete.

Moderátorku zo Superstar uvidíte na reklamnej ploche. Tentoraz vďaka výstave

Na festivale fjúžn nájdete dva zaujímavé fotografické projekty.

ROZHOVOR

Whisky: Vypol som v sebe pocity vlastenectva a národnej hrdosti

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

O knihách

Seriál pre HBO nedokončil. Foer radšej napísal epos, v ktorom hrozí zánik Izraela

Kniha Tu som je dielom, na ktoré sa nezabúda.